• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • دستور دفتر مقام معظم رهبری جهت ورود ستاد اجرایی فرمان امام خمینی به صنعت زعفران

دستور دفتر مقام معظم رهبری جهت ورود ستاد اجرایی فرمان امام خمینی به صنعت زعفران

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 10, 1401
  • اخبار
رشد تولید زعفران

طرح زنجیره ارزش زعفران که از دو سال قبل اجرای آن در هلدینگ کشاورزی ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره) آغاز شد به تازگی مورد بهره برداری قرار گرفت

به گزارش دنیای زعفران ، سیدمجتبی موسوی، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی، امروز یکشنبه ۸ آبان با اشاره به دستور دفتر مقام معظم رهبری مبنی بر ورود این ستاد در حوزه زعفران، به رسانه‌های گروهی گفت: با افتتاح این پروژه‌ها، در خراسان جنوبی مبحث خزانه پیاز زعفران دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۱۷ هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران است، افزود: هدف نهایی این طرح افزایش راندمان برداشت از مزارع زعفران استان بوده و یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان این حوزه، کاشت مزارع با پیاز اصلاح نژاد شده و عاری از ویروس است که با افتتاح این پروژه این دغدغه برطرف می‌شود.

موسوی با بیان اینکه برای این پروژه بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: خزانه پیاز زعفران در ۵ هکتار کشت شده است که در سال‌های آینده به ۱۰۰ هکتار نیز می‌رسد.

وی با بیان اینکه خروجی این طرح، پیاز اصلاح نژاد شده و عاری از ویروس برای کشاورزان است، تصریح کرد: آموزش کشاورزان در بحث کاشت و برداشت زعفران نیز در دستور کار قرار دارد.

سالار، مجری طرح تولید پیاز زعفران استاندارد هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز گفت: با افتتاح نماد بورسی مدبر کشت توس در سازمان بورس کالا، جمع آوری زعفران در انبار بورس آغاز شد.

تولید پیاز استاندارد زعفران در سه منطقه

در این راستا محمودرضا سالار، مجری طرح تولید پیاز استاندارد زعفران هلدینگ کشاورزی ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره) با اشاره به زنجیره ارزش زعفران می گوید: ستاد از ابتدای زنجیره زعفران یعنی نهاده تا انتهای آن بازار اقدامات متعددی انجام داده است.تولید پیاز زعفران استاندارد در سه منطقه شهرستان سرایان و روستای بجد بیرجند در استان خراسان جنوبی و شهرستان تایباد در استان خراسان رضوی به ترتیب در مساحتی بالغ بر ۱۵، ۱۰ و ۲۵ هکتار در فاز اول انجام شده است

وی با اشاره به اینکه در بحث نهاده، یکی از مشکلات اساسی زعفران، پیاز استاندارد است، می افزاید: تولید پیاز استاندارد را در سه منطقه شهرستان سرایان و روستای بجد بیرجند در استان خراسان جنوبی و شهرستان تایباد در استان خراسان رضوی به ترتیب در مساحتی بالغ بر ۱۵، ۱۰ و ۲۵ هکتار در فاز اول انجام شده است. همچنین حدود ۳۵۰ تن پیاز مصرف شده که پیش بینی می شود حداقل ۷۰۰ تن برداشت داشته باشد.

سالار ادامه می دهد: همچنین برای مراحل پس از برداشت گل زعفران سالن فرآوری ایجاد کردیم که برای حدود ۳۰ نفر به طور مستقیم اشتغال زایی انجام می دهد. همچنین پیاز زعفران برای شمار قابل توجهی در این حوزه یعنی ۱۲۰ نفر اشتغال زایی کرده است.

افتتاح نماد بورسی زعفران در بورس

مجری طرح تولید پیاز استاندارد هلدینگ کشاورزی ستاد با اشاره به اینکه بعد از فرآوری زعفران از اواسط پایان آبان هر سال این محصول آماده ارسال به بازار می شود گفت: مشکلی که در این روند وجود دارد این است که تا پیش از زنجیره ارزش زعفران، محصول فرآوری شده با قیمت پایین تر از ارزش حقیقی خود به فروش می رسید.

وی با اشاره به اینکه رویدادهای مختلفی همچون نوروز، جشن سال نو مسیحیان و برگزاری مسابقات جام جهانی سبب افزایش مصرف بین المللی زعفران می شود، اضافه می کند: باید برای عرضه محصول با قیمت حقیقی در این بازه های زمانی آماده باشیم. بنابراین ضروری است زعفران در جایی با کیفیت بالا نگهداری شود تا در زمان مناسب وارد بازار شود و در مسیر صادرات قرار بگیرد.

نماد بورس مدبر توس که در سازمان بورس ثبت شده است از روز یکشنبه هشت آبان ماه افتتاح شد و جمع آوری زعفران در مسیر درست قرار گرفت.

زعفران کاران افغانستانی

تاسیس انبار بورسی

سالار با اشاره به اقداماتی که در این راستا هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان اجرایی حضرت امام (ره) انجام داده ادامه می دهد: برای نگهداری زعفران تولید شده در کشور، انبار بورس کالای زعفران را تاسیس کردیم و نماد بورس مدبر توس که در سازمان بورس ثبت شده است از روز یکشنبه هشت آبان ماه افتتاح شد و جمع آوری زعفران در مسیر درست قرار گرفت.

وی با اشاره به اهمیت نقش آموزش در حوزه زعفران بیان می کند: یکی از حلقه های اساسی در زنجیره ارزش زعفران موضوع آموزش است که در حوزه کاشت، داشت، برداشت، فرآوری و حتی بورس زعفران انجام می شود؛ زنجیره ای که اکنون با تکمیل حلقه به حلقه آن به مرحله مطلوبی رسیده است.

مجری طرح تولید پیاز استاندارد هلدینگ کشاورزی ستاد تاکید می کند: بعد از تمام مراحلی که یاد شد زعفران وارد فاز فرآوری کروسین که در هلدینگ دارویی برکت می شود. همچنین در حوزه صادرات نیز بخشی از روند ارسال زعفران به خارج از مرزهای کشور از طریق انبار بورس انجام خواهد شد؛ صادراتی که در گذشته هم بوده اما اکنون مسیر استمرار آن تسهیل شده است.

یک پیش بینی جدید ؛ کاهش ۱۵ درصدی تولید زعفران در خراسان جنوبی

توسعه کشت زعفران در لرستان / زعفران صنعت زنبورداری لرستان را ارتقاء خواهد داد

قبلی «
بعدی »

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما