• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • زعفران افغانستان ؛ صادرات موجب افزایش قیمت زعفران افغانستان در بازار داخلی افغانستان شد/ مهمترین مقاصد صادرات زعفران افغانستان کدامند !؟

زعفران افغانستان ؛ صادرات موجب افزایش قیمت زعفران افغانستان در بازار داخلی افغانستان شد/ مهمترین مقاصد صادرات زعفران افغانستان کدامند !؟

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 18, 1401
  • اخبار

اتحادیۀ ملی زعفران کاران افغانستان به تازگی اعلام کرده است پس از افزایش صادرات زعفران افغانستان به بازارهای جهانی، بهای هر کیلوگرام زعفران دربازارهای داخلی کشور از چهل‌هزار افغانی به هفتادهزار افغانی افزایش یافته ‌است.

به گزارش دنیای زعفران و به نقل از خبرگزاری آوا، “ناصر عظیمی” عضو اتحادیه ملی زعفران‌‎کاران افغانستان ضمن اشاره به قیمت زعفران افغانستان به رسانه ها گفته است که بهای زعفران افغانستان هنگامی از چهل‌هزار به 65 تا هفتادهزار افغانی رسیده‌است که صادرات بیش از حد بوده و عرضه به بازار کم است.

به گفته وی، عرضۀ زعفران افغانستان در بازارهای داخلی کاهش چشم‌گیری داشته است، اما هنوزهم زعفران ایران با شیوه‌های گوناگون وارد افغانستان می‌شود.

۱۶ تن تولید زعفران افغانستان در سال گذشته

به گزارش دنیای زعفران هنوز روشن نیست که چه مقدار از 16 تُن زعفرانی‌ که پارسال در افغانستان برداشت شده بود، به بازارهای داخلی عرضه شده ‌است؛ اما وزارت زراعت و آبیاری می ‌گوید که بیش از 14 تُن از این زعفران افغانستان تا کنون به خارج کشور صادرشده ‌است.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت و آبیاری می‌گوید از تولید شانزده تن زعفران افغانستان سال گذشته تا کنون بیش از 90 درصد آن به کشورهای گونه گون دنیا صادر شده، این نشان می‌دهد که زعفران افغانستان، بازار خوب در بازارهای منطقه‌یی و جهانی دارد.

از سویی هم، بربنیاد اطلاعات اتحادیۀ ملی زعفران ‌کاران در حال حاضربهای زعفران دربازارهای جهانی و حتی قیمت زعفران در بازارهای منطقه ای مناسب نیست.

عربستان و هند ؛ دو مشتری مهم زعفران افغانستان

شماری از آگاهان امور اقتصادی می‌گویند که در حال حاضر خرید و فروش زعفران ایران در شماری ازبازارهای کشورهای منطقه سبب شده ‌است که امسال بازار زعفران از وضیعت مناسبی برخوردار نباشد.

آمارهای وزارت زراعت و آبیاری نشان می‌دهند که در چهار ماه نخست سال روان میلادی به ارزش بیش از 25 میلیون دلار زعفران افغانستان به هفده کشور جهان صادر شده است. در حال حاضر کشورهای پادشاهی عربی سعودی و هند از بزرگترین خریداران زعفران افغان اند.

بیشتر بخوانید :

آغاز جشنواره ملی عکس زعفران در تربت حیدریه

آیا اوسک میتواند زعفران را از مظلومیت خارج کند و باعث حمایت کشاورز شود؟!

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید