زعفران کاران یزد 80 میلیارد تومان کسب درآمد داشتند

  • توسط دنیای زعفران
  • آذر 4, 1401
  • اخبار
مشکلات زعفران

یزد چهارمین استان تولید کننده زعفران کشور است و سطح زیر کشت این محصول تا سال ۱۴۰۵ به ۲ برابر افزایش می یابد

درآمد ۸۰ میلیارد تومانی زعفران‌کاران یزدی

به گزارش دنیای زعفران :مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد متوسط عملکرد زغفران در هر هکتار در استان را پنج تا ۵.۵ کیلوگرم کلاله خشک ذکر کرد و گفت: امسال ۸۰ میلیارد تومان از محل فروش زعفران، عاید کشاورزان استان می‌شود.

محمد مهدی شطرنجی سطح زیر کشت زعفران یزد را یکهزار هکتار بیان کرد و افزود: از این میزان ۷۳۰ هکتار آن بارور و ۲۷۰ آن غیر بارور است.

وی با بیان اینکه محصول یاد شده در همه شهرستانهای استان کشت می شود اظهار کرد: بهاباد با سطح زیر کشت ۴۵۰ هکتار که ۳۵۰ هکتار آن بارور است رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت زعفران یزد را داراست.

شطرنجی خاطرنشان کرد: با توجه به کم آبخواه بودن گیاه زعفران توسعه کشت آن و سایر گیاهان دارویی در مناطق مستعد و دارای شرایط کاشت توام با ایجاد زنجیره ارزش افزوده، در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

وی اضافه کرد: سطح زیر کشت این محصول در سال ۹۷ از ۶۴۰ به یکهزار هکتار در سال جاری توسعه یافت و در نظر داریم سال ۱۴۰۵ این سطح به ۲ برابر افزایش یابد.

چهارمین تولید کننده زعفران ایران

شطرنجی تصریح کرد: یزد چهارمین تولیدکننده زعفران ایران است و در کنار استانهایی چون خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی تولید طلای سرخ جهان را از آن خود کرده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: زعفران تولیدی استان علاوه بر عرضه در بازار برای صادرات به استان های همجوار صادر می شود.

زمان کشت گیاه شهریور است و با توجه به شرایط آب و هوایی کار برداشت آن از نیمه دوم آبان ماه در برخی مناطق آغاز و تا نیمه آذرماه ادامه دارد.

ویژگی های منحصربفرد گیاه زعفران

زعفران از جمله گیاهان کم آبخواه با بازدهی هفت‌ساله است که برای بازدهی مجدد آن ، باید پس از هفت سال پیاز گیاه را جابه‌جا کرد؛ زعفران طلای سرخی است که ارزش آن از خیلی فلزات گران بها بیشتر است، و ۶۵ درصد تولیدش در دنیا متعلق به ایران است.

گفته می‌شود که این گیاه ظاهرا بومی یونان و مناطق مدیترانه‌ای است ولی بسیاری از پژوهشگران معتقدند که خاستگاه زعفران به عنوان با ارزش‌ترین ادویه جهان به دامنه‌های کوه‌های زاگرس و به ویژه ناحیه الوند در ایران تعلق دارد.

جنس زعفران دارای گونه‌های متعددی بوده و برای آن حدود ۸۰ گونه ذکر شده است؛ در ایران بیش از ۱۰ گونه که نزدیک به زعفران زراعی هست، گزارش شده است.

مزیت بزرگ زعفران این است که این گیاه می‌تواند در مناطق خشک یا نیمه خشک که در تابستان کمبود آب دارند کشت شود، پس در نهایت زعفران گیاهی گرمسیری است و در نقاطی که آب وهوای معتدل، تابستان‌های گرم و خشک و آفتابی و پاییز و زمستان نسبتا ملایم دارد به خوبی رشد می‌کند.

برداشت گل زعفران فقط با دست انجام می شود به تازگی ماشین برداشت مکانیزه آن هم در داخل و هم در اسپانیا طراحی و تولید شده است، بهترین موقع برداشت گل به منظور حفظ مرغوبیت و عطر و رنگ زعفران صبح خیلی زود و قبل از باز شدن غنچه‌هاست.

بیشتر بخوانید:

معاون وزارت خارجه : صادرات زعفران به چین می تواند به یک میلیارد دلار برسد!

خرید تضمینی زعفران توسط تعاون روستایی تا ۲ بهمن ادامه خواهد داشت + لیست شهرهای دارای مراکز خرید حمایتی

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید