• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • انتقاد شدید نماینده مجلس از شورای ملی زعفران ؛ بساط شورا باید جمع شود! / دستور رییس جمهور جهت پیگیری مصوبه اخیر تعاونی روستایی

انتقاد شدید نماینده مجلس از شورای ملی زعفران ؛ بساط شورا باید جمع شود! / دستور رییس جمهور جهت پیگیری مصوبه اخیر تعاونی روستایی

  • توسط دنیای زعفران
  • آذر 20, 1401
  • اخبار
روش های مکانیزه فرآوری زعفران - مدیریت بازار زعفران

اعضای شورای ملی زعفران، عیار کروسین زعفران های صادر شده خود را منتشر کنند

نماینده تربت حیدریه ،زاوه و مه ولات در مجلس گفت: بنده از تمام کسانی که اعلام کردند صادرکنندگان کروسین ۲۳٠ را نمی خرند تقاضا داریم صادرات دو سال گذشته خود را مستند منتشر کنند تا ببینیم کروسین آن چقدر بوده است.

تعاونی و وزارت روند خوب بازار را متوقف کردند

وی  گفت: متاسفانه علیرغم اینکه دوسال تلاش کردیم نقش مافیای زعفران و شورای ملی زعفران را کم کردیم متاسفانه بدلیل عدم شناخت مسوولان جدید تعاون روستایی و وزارت جهاد، بازار زعفران که روند خوبی داشت توسط این افراد متوقف شد.

زعفران را ۸۰۰ دلار خریداری و ۳ هزار دلار می فروشند

دکتر زنگنه بیان کرد: امسال برای اولین بار شورای ملی زغفران عضو کارگروه خرید می شود و این تعارض منافع دارد و از طرفی دایه مهربانتر از مادر شدند و گفتند خرید 40 میلیون تومان ضرر به بیت المال است در حالی که آنها خودشان زعفران از کشاورز را به 800 دلار می خرند و به سه هزار دلار می فروشند.

یکی از صندوق ها موجب کاهش قیمت زعفران شد

وی اضافه کرد: در بورس یکی از صندوق هایی که صوتی هم از آن منتشر شد از چند ماه قبل به عرضه زیاد زعفران روی آورد و متاسفانه علیرغم مکاتبات و پیگیری ها مقابل اقدام اینها گرفته نشد و در چند هفته کوتاه قیمت بشدت پایین آمد.

این نماینده مجلس گفت: علی رغم اینکه تعاون روستایی تسهیلات سال 97 خود را تسویه نکرده بود مبلغ 1500 میلیارد تومان از رییس برنامه و بودجه کشور دستور پرداخت گرفتیم و تاکید کردند این مبلغ مختص زعفران است که اگر این مبلغ اختصاص پیدا کند حدود ۳٠ تن زعفران با قیمت ۴۰ میلیون تومان خریداری می شود.

دست های پشت پرده اعمال نفوذ کردند

دکتر زنگنه افزود: علی رغم اینکه منابع مالی برای خرید حمایتی زعفران تامین و دستورالعمل علمی و کارشناسی ابلاغ شده متاسفانه طبق هشداری هم که قبلا دادیم دست های پشت پرده ای که تعارض منافع دارند در ارکان تصمیم گیری و تصمیم سازی نفوذ کردند و وضعیت کنونی قیمت زعفران را رقم زدند.

رییس جمهور دستور پیگیری داد

وی به برخی اقدامات در این خصوص اشاره کرد و افزود: در گام نخست اعلام کردیم تغییر دستورالعمل قانونی نیست و خرید حمایتی متوقف شد و رییس جمهور نیز دستور پیگیری دادند و قرار شد فردا دوشنبه جلسه ای با کارشناسان و نمایندگان و تعاون روستایی و مسوولان جهاد برگزار کنیم و مساله را جمع بندی کنیم چراکه تغییر دستورالعمل خلاف شرع است چون بیع حاصل و قرار داد منعقد شده است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: به رغم مقاومت و سنگ اندازی های برخی افراد با دستور وزیر اقتصاد و همراهی بورس کشور صندوق های زعفران پارسالی را تا ۱۵ فروردین تمدبد کردیم و تلاش می کنیم منابعی وارد بازار زعفران کنیم تا قیمت به ان مبلغ مورد نظر نزدیک شود.

آقایان صادرات دو سال اخیر خودشان را مستند منتشر کنند

دکتر زنگنه، نماینده مردم منطقه تربت حیدریه: بنده از تمام کسانی که اعلام کردند صادرکنندگان کروسین ۲۳٠ را نمی خرند تقاضا داریم صادرات دو سال گذشته خود را مستند منتشر کنند تا ببینیم کروسین ان چقدر بوده است.

اعضای شورا مستندات ارایه نمایند

وی به مطالب غیر مستند اعضای شورای ملی زعفران اشاره کرد و افزود: مثلا اعلام کردند کشاورزی که نیم هکتار زعفران دارد 20 کیلو زعفران اورده ولی یک مورد هم مستند ارایه نکردند، ضمن انکه کشاورز به متراژ اراضی که دارد می تواند زعفران خود را به تعاونی واگذار کتد، یا اینکه گفتند که از افغانستان زعفران اوردند و فروختند و این اصلا با عقل و متطق مطابقت ندارد.

شورای ملی شایعات را طرح می کند

یا اینکه اعلام کردند زعفران پارسالی اوردند، اول اینکه ان کارشناسی که نتوانسته زعفران پارسالی را تشخیص بدهد را باید توبیخ کنند و دوم اینکه یک مورد هم سند ارایه نکردند که کسی زعفران پارسالی را اورده و همه بر اساس شایعات و گمانه زنی هایی است که توسط شورای ملی زعفران مطرح می شود.

دایه مهربان تر از مادر شده اند !

دایه مهربانتر از مادر شدند و گفتند خرید 40 میلیون تومان ضرر به بیت المال است در حالی که آنها خودشان زعفران از کشاورز را به 800 دلار می خرند و به سه هزار دلار می فروشند.

دوشنبه جلسه ای جهت تعیین تکلیف مسأله تشکیل خواهد شد

در گام نخست اعلام کردیم تغییر دستورالعمل قاتونی نیست و خرید حمایتی متوقف شد و رییس جمهور نیز دستور پیگیری دادتد و قرار شد فردا دوشنبه جلسه ای با کارشناسان و نمایندگان و تعاون روستایی و مسوولان جهاد برگزار و مساله را جمع بندی کنیم چراکه تغییر دستورالعمل خلاف شرع است چون بیع حاصل و قرار داد منعقد شده است.

شورای ملی زعفران جمع شود

این مطالبه را داریم شورایی که هیچ قدمی برای کشاورز برنداشته و تریبونی برای بیان اقراض شخصی اقایان تبدیل شده باید جمع شود چرا که مرجعی برای تصمیم گیری برای قیمت زعفران شده و ابزاری است برای کسانی که تعارض منافع دارند تا به منافعشان برسند.

 

بیشتر بخوانید :

توقف خرید حمایتی زعفران در تربت حیدریه ! / تداوم خرید ؛ شاید وقتی دیگر

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید