در مزایای رشد تدریجی قیمت زعفران ؛ چرا زعفران صف خرید نمی شود؟

رشد تدریجی قیمت زعفران

 رشد تدریجی قیمت زعفران ؛

پاسخ به سوالِ “چرا زعفران صف خرید نمی شود؟”

با وجود تغییر روند بازار و رشد تدریجی قیمت زعفران بعد از یخبندان اخیر، اما شاهد صف­های سنگین و رشد هیجانی قیمتها نیستیم. چرا؟

به گزارش دنیای زعفران، برخی می­گویند که اگر علت بهبود روندها در بازار یخبندان اخیر است و قرار است تجربه 1386 و 1387 تکرار شود، چرا سرعت رشد بازار بالا نیست؟

متاسفانه برخی متاثر از هیجانات در بازارهای مالی، رشد را صرفا در صف خرید میبنند. این در حالی است که رشد تدریجی و مداوم بهتر و پایدارتر است و رشدهای هیجانی ممکن است با ریزش های هیجانی از دست بروند.

اما برسیم به پاسخ سوال فوق، اگر چشم انداز کاهش شدید وجود دارد، چرا قیمت ها جهش نمیکند؟

  • اولا بازار بر مبنای عرضه و تقاضا عمل میکند. الان سمت تقاضا تقویت شده است اما تقاضا هنوز تقاضای مصرفی است و لذا چربش قابل توجه بر عرضه ندارد. اگر تقاضای سرمایه گذاری هم به این تقاضای مصرفی اضافه شود آن وقت بازار دچار عدم تعادل شده و قیمت ها جهش خواهد کرد؟
  • علت اینکه هنوز تقاضای سرمایه گذاری تقویت نشده این است که بسیاری از مردم در سالهای اخیر از زعفران ضرر دیده اند و بسیار محتاط هستند و برای پذیرش اخبار و تحلیل ها و پیش بینی ها نیاز به زمان دارند. اتفاقا یک رشد آرام و تدریجیقیمت زعفران به مرور بین افراد بیشتری اطمینان ایجاد خواهد کرد
  • به طور کلی باید تحلیل ها و پیش بینی ها، با نشانه هایی تایید شوند و این نیاز به زمان دارد. مثل پاییز 1400 که با وجود گمانه های قوی از کاهش تولید، بازار از اوایل مهر رشد نرمی را تجربه کرد و هرچه به برداشت نزدیک تر شدیم قیمت ها بالا و بالاتر رفت چرا که نشانه های بیشتری از کاهش تولید عیان شد.

عوامل مختلفی بر بازار موثر است که کاهش عرضه احتمالی در سال آینده یکی از انهاست(البته مهمترین است). در کوتاه مدت نحوه و میزان خرید شرکت ها و تقاضای مصرفی و سرمایه گذاری بسیار تاثیرگذار است. خوشبختانه عوامل مختلف از حالت منفی خود خارج شده و یا خنثی هستند و یا رو به بهبود و این میتواند به رشد تدریجی قیمت زعفران کمک کند. در این خصوص تحلیل زیر را بخوانید:

ریسک به ریوارد سرمایه گذاری در زعفران با “خبر خوش موقع”

وضعیت بورس در روز دوشنبه؛ رشد تدریجی قیمت زعفران

گفتنی است دیروز در ادامه روند صعودی قیمت زعفران، شاهد رشد قیمت ها در بازار گواهی سپرده و آتی بودیم.  بر این اساس با رشد حدود 3.5 درصدی قیمت زعفران در بیش از نیمی از نمادها به کانال 33 میلیون تومان رسید.

حجم معاملات در گواهی سپرده هم به 1830 کیلوگرم رسید.  خوشبختانه بازار در اثر اخبار اخیر دچار هیجان و صف خرید هیجانی نشده است بلکه در یک مسیر منطقی و تدریجی در حال رشد است که نوید رشدی پایدارتر و مداوم را میدهد.

رشد تدریجی قیمت زعفران

اظهارنظر معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص اثر سرما و یخبندان بر زعفران را هم بخوانید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید