یادداشت مهمان : صنعت زعفران، زالو ، دزد ، غارتگر ، مافیا و باقی قضایا !

یکی از همراهان ارجمند دنیای زعفران ، جناب آقای جواد کارگذاری ، طی یادداشتی در ده بند به برخی از موضوعات مبتلابه صنعت زعفران پرداخته است. طبعا نظرات مطروحه , به رسانه دنیای زعفران منتسب نمی باشد ؛ لکن طرح نظرات و ایده های مختلف راهی است برای تضارب آراء و گشایش های آتی , انشاالله. ذیلا یادداشت ایشان را مطالعه فرمایید.

آیا شورای ملی زعفران همان مافیای مخوفی است که می گویند !؟

« چند سال است که گفتگوها و دغدغه های دنیای زعفران را دنبال می کنم. چند نکته به نظرم رسید:

۱. تولید و فروش یک سیستم می باشد؛ به این معنا که تولید و فروش با یکدیگر رابطه ارگانیک دارند و اخلال در هر بخش بر دیگری نیز اثر می گذارد.

۲. چند سالی است برخی با ادعای حمایت از تولید، بخش فروش یا همان صادرات زعفران را هدف گرفته و آنها را مافیای زعفران می خوانند و بدینگونه میان بخش تولید و فروش شکاف بزرگی را ایجاد کرده اند. ادعای اصلی ایشان سوء استفاده بخش فروش یا همان صادرکنندگان از بخش تولید است؛ به این معنا که صادرکننده زعفران را ارزان می خرد و گران می فروشد و سود بخش تولید بسیار کمتر از سود بخش فروش است. ادعایی که هیچ دلیل و مدرکی برای آن ارائه نشده است.

۳. از نظر اقتصادی زمانی که فعالیتی سودآوری زیاد داشته باشد مورد توجه قرار گرفته و سرمایه وارد آن فعالیت می شود. ا‌گر ادعای سودهای نجومی در صادرات زعفران درست باشد باید شرکت‌های صادکننده جدید تشکیل و صادرات زعفران رونق بیشتری پیدا کند. آیا در چند سال گذشته صادرات رونق پیدا کرد؟ خیر

۴. ادعای تلاش شورای ملی زعفران برای کاهش قیمت باید بررسی شود. زعفران یک‌ کالای صادراتی است و قاعدتا صادرکننده تاثیر اصلی بر قیمت زعفران ندارد. مضافاً , ادعای تلاش صادرکنندگان برای کاهش قیمت از طریق عدم صادرات یعنی خودکشی صادرکننده!!!

۵. تفاوت قیمت خرده فروشی با قیمت کلی فروشی دستاویزی شده است برای اثبات سوء استفاده صادرکنندگان و سودهای نجومی آنان ؛ حال آنکه تفاوت قیمت مزبور طبیعی است و در بازار داخلی هم به چشم می خورد.

۶. راه اندازی کمپین و تدارک بستر برای افزایش شکاف بین بخش تولید و فروش تاکنون بیهوده و سودی نداشته است. توهین و ناسزاهایی که در این گروه به افراد مختلف شده از شمار خارج است. مگر می شود بخش فروش را زالو و دزد و غارتگر و … بخوانیم و بدترین فحش و ناسزاها را نثار ایشان و خانواده هایشان بکنیم و سپس انتظار داشته باشیم بخش مزبور در شرایط تحریم بانکی و کرونا و … برای افزایش فروش و صادرات بجنگد؟ با کدام انگیزه؟ البته من نیک‌ می دانم کسانی که با هویت های نامعلوم توهین می کنند و ناسزا می گویند کشاورز نیستند و اگر هم کشاورزی توهین بکند و ناسزا بگوید در نتیجه فضاسازی مافیا است. ذات کشاورز از بدی و ناپاکی مبری است.

۷. هر حرف و ادعایی علیه بخش فروش و صادرات یعنی خیانت به بخش تولید. بجای حرف و ادعا در عمل نشان دهید شما فروشنده و صادرکننده بهتری هستید. چرا آقای زنگنه و تیمش نتوانستند بهتر بفروشند و صادر کنند؟

۸. مافیای واقعی کسانی هستند که میان بخش تولید و فروش دشمنی پدید آوردند تا بلکه بتوانند قدرت و ثروت بیشتری کسب کنند. در اوج تبلیغات سنگین علیه بخش فروش و صادرات، ده ها تن زعفران  تعاونی روستایی به ثمن بخس و با شرایط پرداخت رویایی و به صورت قسطی و با حذف شرط صادرات!!!! به حضرات ! فروخته شد و بعد هم قیمت زعفران چند برابر شد. سود واقعی را چه کسی برد؟ حال خودتان مافیا را پیدا کنید! مگر می شود شورای ملی زعفران که یک نهاد قانونی است مافیا باشد اما سهمی از قدرت و ثروت نداشته باشد؟ در چند سال گذشته بازیگران بازار زعفران چه کسانی بودند؟ چرا پارسال زعفران گران شد اما امسال ارزان؟ داستان صادرات ۲۰۰ تن به قطر چرا پیش از فصل برداشت رسانه ای شد اما در عمل ۲ تن صادر شد؟ آیا همین ادعا و اثبات نادرستی آن سبب ریزش کنونی قیمت زعفران نو نشد؟ نقش آقای زنگنه در تایید این ادعای دروغ چه بود؟

۹. خرید حمایتی زعفران بی معنا است. خرید حمایتی یعنی عدم تعادل در تولید و فروش. کسانی که از خرید حمایتی حمایت می کنند دوست کشاورز نیستند. خرید حمایتی یکی از دلایل کاهش قیمت زعفران در هر سال است. اگر تولید زعفران بیش از فروش است باید اجازه بدهیم تولید کاهش پیدا کند و کشاورز دنبال کشت جایگزین باشد.

۱۰. آخرین اما نه کم اهمیت ترین نکته , توسعه و حمایت از بخش فروش و صادرات است در حالی که مافیا به قیمت نابودی بخش تولید یعنی کشاورزان تمام تلاش خود را برای نابودی بخش فروش و صادرات بکار بست. تولید یعنی فروش. به همین دلیل مهم ترین اقدامات در جهت حمایت از زعفران حمایت از بخش فروش است. از امروز هر کس به بخش فروش توهین کرد و ناسزا گفت شما کشاورزان یعنی بخش تولید باید قاطعانه با وی برخورد کنید و نگذارید به بهانه حمایت از شما، بال دیگر شما را قیچی کنند. فروشنده و صادرکننده بد نداریم. هر کس زعفران صادر کند دوست کشاورز است.»

در دنیای زعفران بخوانید :

کاهش ۵۰ درصدی تولید زعفران در خراسان رضوی ؛ زنگ خطر را خواهیم شنید !؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما