تحلیلی بر قرارداد زعفرانی با قطر و موضع دنیای زعفران؛

  • توسط دنیای زعفران
  • بهمن 25, 1401
  • گزارش
ایید قرارداد تجاری زعفران میان ایران و قطر

تحلیلی بر قرارداد زعفرانی با قطر و موضع دنیای زعفران؛

حمایت از نوآوری، انتقاد از فضاسازی

قرارداد زعفرانی با قطر که بین شرکت زعفران مصطفوی و یک تاجر قطری منعقد شد در آخرین روزهای تابستان امسال سر و صدای زیادی به پا کرد و تاکنون نیز یکی از موضوعات مهم فضای صنعت زعفران است و برای بازیگران و تحلیلران و معامله گران اهمیت دارد.

به گزارش دنیای زعفران، چیزی که از همان ابتدا معلوم بود این بودکه برخی علاقه دارند از این قرارداد یک پروپاگاندای رسانه ای ایجاد و یک جو مثبت به بازار بدهند. عدم اعلام جزئیات قرارداد و پوشش خبری گسترده با اتکا بر کلمات و جملات کلی ( و غیر دقیق) و استمرار این جریان خبری تحت عناوین مختلف از جمله شواهدی است که نشان میدهد برخی به دنبال فضاسازی غیرواقعی روی این قرارداد هستند.

در ابتدا حتی اینکه این قرارداد یک تفاهم صادرات مشترک است هم اعلام نشد و جملات به نحوی تنظیم شد که گویا یک قرارداد قطعی برای صادرات 200 تن تنظیم شده است.

هدف هم این بودکه به مخاطبان القا شود که با قرارداد زعفران به قطر ، همه 200 تن زعفران به سرعت از ایران به این کشور ارسال خواهد شد و این یک شوک شدید تقاضا ایجاد خواهد کرد؛ موضوعی که از همان ابتدا مورد نقد بود.

دنیای زعفران با بررسی ابعاد موضوع در گزارش تحلیلی پیشین خود (صادرات زعفران “به قطر”، نه؛ صادرات زعفران “با قطر”!) تصریح کرد که آن قرارداد یک برنامه مشترک برای صادرات زعفران به همراه قطر است. موضوعی که طبیعتا زمان نیاز دارد و به صورت مرحله ای انجام می شود.

انتشار آمار صادرات در ماه های بعد نشان داد که واقعیت همین است صادرات به قطر جز در مهرماه مشابه ماه های قبل و ناچیز بوده است. اینجا بیشتر بخوانید: کوه صادرات زعفران به قطر موش زایید (کنایه و انتقاد به کسانی که میخواستند تفاهم همکاری برای فرآوری و صادرات مشترک با قطر را صادرات یکباره و قطعی به قطر جا بزنند و به خورد مخاطب بدهند)

موضع گیری مصطفوی و مسئولان دولتی درباره قرارداد زعفرانی با قطر

بعدا –اواسط آبان ماه- مصطفوی در میزگردی که در خبرگزاری ایرنا برگزار شد درباره قرارداد زعفرانی با قطر ضمن گلایه از انتقادات صورت گرفته به این قرارداد درباره آن توضیح داد و  در پاسخ به اینکه چرا در داخل کشور اقدام به فرآوری محصول نمی شود، گفت: به دلیل محدودیت هایی که در کشور در حوزه صادرات، تعهد ارزی، برگشت پول و نقل و انتقالات مالی میان کشورها و غیره وجود دارد؛ نیاز به کشوری واسط داریم که ارتباطات خوب و پایداری نیز با ایران داشته باشد، بنابراین برای این منظور کشور قطر شناسایی و انتخاب شد.

حمایت زنگنه و سازمان توسعه تجارت

زنگنه نماینده تربت حیدریه در مجلس، این قرارداد را صرفا یک قرارداد صادراتی ندانست و افزود: این قرارداد هم صادرات و هم فرآوری است به این معنا که محصول زعفران ایران به قطر صادر و با برند مشترک ایرانی – قطری بخشی به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر و بخشی هم فرآوری و به محصولات دیگر تبدیل می شود.

دو ماه بعد رئیس سازمان توسعه تجارت ضمن اشاره به اینکه چرا  جزئیات قرارداد تجاری زعفران جهان میان ایران و قطر منتشر نشده است، بر حمایت قاطع دولت از بزرگترین تاکید کرد. به گفته وی تا آن تاریخ حدود 5 درصد این قرارداد به ارزش 15 میلیون دلار اجرایی شده است. وی همچنین گفت: انجام تعهد کامل این قرارداد نیاز به زمان و پیگیری‌های طرفین دارد. (توضیحات پیمان پاک درباره قرارداد صادراتی با قطر )

تحلیل و موضع دنیای زعفران

دنیای زعفران، اگرچه از ابتدا موضعی انتقادی نسبت به این ماجرا داشت، اما نباید اینگونه برداشت شود که با اصل آن مخالف است. قطعا ایجاد نوآوری هایی جهت بهبود صادرات و رفع موانع صادراتی قابل تحسین است و امید هست از این طریق تقاضا برای زعفران تقویت شود. از نظر تحلیلی انتظار می رود این اتفاق در میان مدت رخ دهد. اما اینکه یکباره یک تقاضای جدید 200 تنی برای زعفران ایجاد شود، اصلا منطقی نیست.

آنچه که موردنقد بوده ابهام آفرینی، انتشار اخبار وارونه و تلاش برای ایجاد حباب خبری ساختگی بود که همچنان برقرار است. متاسفانه برخی متولیان این قرارداد هنوز هم فکر میکنند که می توانند مردم و صاحبان رسانه و فعالان بازار را دچار اشتباه محاسباتی کنند. کاری که درباره اوسک نیز کردند و موفق نشدند. عزیزان باید توجه کنند که اگر همه چیز را صادقانه اعلام میکردند اکنون اعتماد به این قرارداد هم بیشتر بود. متاسفانه ضعف سواد رسانه ای به برخی دوستان و البته این قرارداد آسیب میزند.

اما دنیای زعفران وظیفه خود میداند ضمن انتقاد از برخی رفتارهای فریبکارانه از اصل این قرارداد و اثار مثبت آن بر بازار و قیمت ها حمایت کند.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید