• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • گردش مالی صنعت زعفران در دنیا و سهم ایران از آن ؛ تفاوت از زمین تا آسمان است !

گردش مالی صنعت زعفران در دنیا و سهم ایران از آن ؛ تفاوت از زمین تا آسمان است !

 گردش مالی صنعت زعفران و سایر گیاهان دارویی در دنیا و سهم ناچیز ایران از آن !

گزارش دنیای زعفران به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «شاهپور علایی‌مقدم»، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با گفت: کشاورزی در ایران نسبت به دنیا کار سختی است، ایران دارای اقلیم سخت با میانگین بارش یک سوم نسبت به دنیا بوده و بخش کشاورزی در این کشور نیازمند مراقبت ویژه خواهد بود.

وی افزود: مخاطرات بخش کشاورزی در ایران به دلیل همین اقلیم سخت بیشتر از سایر کشورها است، میانگین بارش در دنیا ۸۶۰ میلیمتر است و در ایران میزان بارش کمتر از ۲۵۰ میلیمتر بوده لذا کشاورزی در ایران، مقاومتی و ریاضتی است.

گسترش بیابان ها در ایران از ۱۴ به ۲۴ فقط طی نیم قرن

علایی‌مقدم با بیان اینکه طبق آمار ستاد مدیریت بحران در ۵۰ سال گذشته استان‌های بیابانی ایران از ۱۴ تا به ۲۴ منطقه رسیده است، گفت: منابع آبی هم هر سال به دلیل نیاز به غذا، افزایش سرانه مصرف غذا و افزایش جمعیت رو به کاهش است.

 ایران جزو ۷ کشور برتر کشاورزی دنیا

وی افزود: تولید محصولات کشاورزی از ۴۶ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن رسیده که این امر به دلیل تنوع اقلیمی ایران است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با مکانیزم فتوسنتز در کشور تصریح کرد: فتوسنتز یعنی از نور در حضور آب و دما انرژی تولید کنیم، به دلیل اقلیم، کارایی فتوسنتز در ایران بالا است و باعث افزایش تولید محصولات کشاورزی در کشور شده است.

ایران جزو ۷ کشور برتر کشاورزی دنیا است

وی افزود: طبق گزارش فائو، ایران جزو ۷ کشور برتر کشاورزی دنیا است و در ۲۲ محصول مقام اول تا دهم را در دنیا دارد.

گردش مالی ۲۷۰ میلیارد دلاری گیاهان دارویی ؛ سهم ایران یک درصد !

وی افزود: گیاهان دارویی و گردش مالی آن از جمله گردش مالی صنعت زعفران برای دنیا بسیار حائز اهمیت است، گردش مالی گیاهان دارویی در دنیا ۲۷۰ میلیارد دلار است، ۸ هزار گونه گیاهی از ۱۳ هزار گونه گیاهی شناخته شده در جهان، در ایران و در ۸۴ میلیون هکتار از مراتع ما وجود دارد اما از گردش مالی ۲۷۰ میلیارد دلاری گیاهان دارویی تنها یک درصد سهم داریم.

 گردش مالی صنعت زعفران در دنیا و سهم ایران از آن چقدر است!؟

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ۷۰ درصد گل محمدی دنیا در ایران تولید می‌شود و مقام اول تولید گل محمدی و زعفران را در دنیا داریم، ۸.۵ میلیارد دلار گردش مالی صنعت زعفران در دنیا است اما سهم ایران ۴۵۰ میلیون دلار است.

وی ادامه داد: به منظور افزایش سهم ایران از گردش مالی صنعت زعفران و سایر گیاهان دارویی باید در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری اقدامات موثرتری داشته باشیم تا محصولات ما به صورت فله خرید و فروش نشود.

علایی‌مقدم گفت: باید بتوانیم از دیپلماسی اقتصادی برای تجارت گیاهان دارویی به ویژه گل محمدی و زعفران در راستای تقویت سهم ایران از گردش مالی صنعت زعفران در دنیا استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید :

صادرات زعفران افغانستان در سال گذشته ؛ ۶۹ تن به ارزش ۲۲ میلیون دلار

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید