• صفحه خانگی
  • >
  • آموزشی
  • >
  • گواهی سپرده زعفران ؛ اموزش مقدماتی، معرفی انبارها و دریافت کد بورسی

گواهی سپرده زعفران ؛ اموزش مقدماتی، معرفی انبارها و دریافت کد بورسی

گواهی سپرده چیست؟

به زبان ساده، گواهی سپرده همان قبض انبار است، یعنی شما که دارای زعفران هستید می توانید با مراجعه به انبارهای مورد تایید بورس، زعفران خود را تحویل دهید و یک قبض یا گواهی سپرده زعفران دریافت کنید. نکته مهم این است که شما می توانید با طی مراحل، زعفران خود را – بااستفاده از گواهی انبار موجود- در بورس به فروش برسانید. بعد از آن، هر کس گواهی سپرده را در اختیار داشته باشد مالک زعفران موجود در انبار است. نکته مهم دیگر اینکه این گواهی، بارها و بارها قابل معامله است. مثلا هم اکنون که معاملات به صورت آنلاین انجام می شود، فرد خریدار می تواند در یک روز چند بار یک گواهی را خرید و فروش کند.


اولین گام برای ورود عملی به معاملات اختیار دریافت کد بورسی است. می توانید از اینجا کد بورسی بگیرید

یا اینجا با فرآیند دریافت کد بورسی بیشتر آشنا شوید


تصویر زیر به طور خلاصه نکات کلیدی گواهی سپرده را شرح می دهد:

آشنایی با گواهی سپرده زعفران

آشنایی با گواهی سپرده زعفران

نکات مهم

1- بعد از تحیل زعفران به انبار، محصول شما موردآزمایش قرار گرفته و دسته بندی می شود؛ نگین، سرگل، پوشال مرغوب، پوشال معمولی، دسته و … که قیمت ها متفاوتی دارند و در نماادهای متفاوت دسته بندی و معامله می شوند.

2- برای ملاحظه نمادهای فعال فعلی زعفران در بورس به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران بروید و در قسمت بالا سمت چپ گزینه جستجو را انتخاب و عبارت زعفران را جستجو کنید.

3- برای شرکت در معاملات گواهی سپرده، نیازی به دریافت کد بورسی مخصوصی نیست، بلکه صرفا کافی است کد بورسی معمولی (کد سهام) داشته باشید. لذا سختی های حضور در معاملات آتی را ندارد.

4- ساعات معاملات گواهی ها از 9:30 تا 15:30 شنبه تا چهارشنبه است و دامنه مجاز نوسان قیمت هم 3 درصد نسبت به قیمت پایانی روز قبل است.

5- کارمزد معاملات، در مجموع حدود 0.5 درصد است که از خریدار و فروشنده اخذ می شود.

***نرخ کارمزد نسبت به این اعلامِ بورس کالا (تصویر فوق) اندکی تغییر کرده است.

انبارهای بورسی گواهی سپرده زعفران

تصویر زیر فهرست و آدرس انبارهای بورسی را نشان میدهد. برای تحویل زعفران و فروش آن از طریق بورس، لازم است به این انبارها مراجعه کنید:

برای ملاحظه آخرین به روزرسانی ها درباره تعداد و ظرفیت انبارها به سایت بورس کالا بروید:

فهرست انبارهای زعفران

کارمزد پذیرش

کشاورزان برای گواهی کردن محصول خود و امکان فروش آن در بورس، باید محصول را به انبار تحویل بدهند. انبار مجاز است حداکثر 3 گرم از زعفران را برای تست بردارد. علاوه بر آن انجام تست هزینه هایی دارد که در جدول زیر آمده است. علاوه بر آن، هزینه انبارداری به میزان روزانه 10 ریال به ازای هر گرم زعفران (30 هزار تومان در ماه بابت هر کیلوگرم) نیز از شما اخذ خواهد شد. تعداد روزهای برای محاسبه هزینه انبارداری به این صورت محاسبه می شود؛ از روزی که محصول تحویل و پذیرش شده است تا روزی که در بورس به فروش برسد. بعد از آن کارمزد بر عهده خریدار خواهد بود. این مبلغ (هزینه انبارداری) توسط بورس از وجه معامله کسر شده و به حساب انباردار واریز می شود.

همچنین این مطلب را بخوانید: آموزش گام به گام تحویل زعفران به انبار بورسی

دریافت کد بورسی برای معامله گواهی سپرده زعفران

گواهی سپرده زعفران با کدهای بورسی معمولی ( که با آن سهام معامله می شود) قابل خرید و فروش است. لذا کافی است به یکی از کارگزاری ها مراجعه کرده و درخواست کد بورسی کنید. معمولا طی چند روز کد بورسی برای شما صادر می شود.

همچنین می توانید از طریق برخی کارگزاری ها به صورت آنلاین ثبت نام کرده و فرآیند دریافت کد بورسی را آغاز کنید. مثلا لینک زیر مربوط به کارگزاری فارابی است که می توانید از طریق ان ثبت نام کنید. مدارک مربوطه را اماده داشته باشید تا در مراحل مختلف ثبت نام بارگذاری کنید.

فرآیند دریافت کد بورسی به صورت آنلاین

اطلاعات بیشتر

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره گواهی سپرده می توانید:

1- با سایت بورس کالا بروید و برگه بازارها، بخش بازارهای مالی، گواهی سپرده کالایی را انتخاب کنید. یا اینکه مستقیما اینجا را لمس کنید.

2- فایل آموزشی بورس کالا، درباره این قراردادها را که در بهمن 1396 تدوین شده را دانلود کرده و مطالعه نمایید:13961119 – آشنایی با گواهی سپرده زعفران

3- پاسخ به 20 سوال درباره معاملات گواهی سپرده را دریافت کرده و مطالعه کنید:پاسخ به 20 سوال درباره گواهی سپرده

4- مشخصات انواع زعفران در قرارداد گواهی سپرده را مطالعه کنید:مشخصات کیفی انواع زعفران در گواهی سپرده

5- برای آشنایی با روند قیمت ها و تحلیل بازار هم می توانید از بخش تحلیل ها در دنیای زعفران استفاده کنید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما