• صفحه خانگی
  • >
  • نمودار قیمت نقدی زعفران – شاخص قیمت زعفران نگین و پوشال

نمودار قیمت نقدی زعفران – شاخص قیمت زعفران نگین و پوشال

نمودار زیر قیمت نقدی زعفران در بازار داخل را نشان می دهد. این نمودار بر اساس شاخص قیمت زعفران برای دو نوع زعفران پوشال و نگین ترسیم شده است.

در واقع نرخ های نمایش داده شده در نمودار زیر، متوسط قیمت انواع زعفران پوشال و انواع نگین در ممناطق مختلف است که روزانه توسط تیم دنیای زعفران گرداوری و بعد از متوسط گیری در سایت و کانال (ایتا و تلگرام) و صفحه اینستاگرام ما ارائه می شود.

نمودار قیمت نقدی زعفران

شاخص قیمتی نقدی زعفران بعد از فصل برداشت (آبان 98) تقریبا بین 8 تا 9 میلیون تومان در نوسان بوده است. کمترین قیمت یک سال اخیر در ابتدای فصل برداشت رقم خورد که با ورود دولت برای خرید حمایتی، قیمت ها رشد کرد.

 

 

چند نکته درباره شاخص و نمودار قیمت نقدی زعفران

توضیح 1- متوسط گیری از قیمت های انواع زعفران نگین و پوشال به نحوی انجام می شود که شاخص حاصله، قابل مقایسه با قیمت زعفران در بورس باشد. مثلا به طور متعارف زعفران نگین بورسی، در بازار بین زعفران نگین درجه 2 و درجه 1 ارزیابی می شود. با توجه به هزینه های آزمایش و …، ارزش زعفران بورسی اندکی بالاتر از نگین درجه 1 (طبق جدول قیمت روزانه نقدی دنیای زعفران) خواهد بود.

لذا متوسط گیری از انواع نگین (نگین درجه 2، درجه 1 و سوپرنگین) معمولا بر اساس فرمولی انجام می شود که شاخص اندکی بالاتر از نگین درجه حاصل می شود. البته این فرمول همیشه ثابت است. البته چنانچه شاهد تغییرات ناهمگون در قیمت انواع زعفران باشیم این قاعده کمی تغییر می کند. مثلا زمانی که سوپرنگین رشد کند اما نگین معمولی ثابت بماند شاخص رشد می کند و از نگین درجه 1 بیشتر فاصله می گیرد.

توضیح 2 – در محاسبه شاخص نگین، نگین اتویی تاپ که یک نوع بسیار ویژه زعفران است لحاظ نمی شود.

توضیح 3- در محاسبه شاخص قیمت پوشال از متوسط پوشال ضعیف، پوشال معمولی، پوشال مرغوب و شبه نگین استفاده می شود.

دنیای زعفران به عنوان اولین مرجع تحلیلی و خبری صنعت زعفران ، بانک داده ارزشمندی از قیمت زعفران در اختیار دارد که نمودار قیمت نقدی زعفران بخشی از آن است. در صورت نیاز به داده های تاریخی قیمت نقدی زعفران (از سال 1379 تاکنون)، با ما مکاتبه کنید.

همچنین برای دریافت اطلاعات قیمت زعفران در بورس و استخراج داده ها می توانید به سایت مدیریت فناوری بورس تهران مراجعه کنید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید