ضرر 15 هزار میلیاردی شورا به زعفران کاران / هیاهو برای انحلال شورای ملی

رقابت مخرب صادرکنندگان زعفران- زنگنه - زعفران کاران

هیاهو برای هیچ

زنگنه: شورای ملی زعفران باید منحل شود/ ضرر 15 هزار میلیاردی شورا به زعفران کاران

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در مصاحبه ای با طرح سوال از وزی صمت و انتقاد شدید از شورای ملی زعفران خواستار انحلال این شورا شده است. محسن زنگنه درحمایت از زعفران کاران گفت: به دلیل اقدامات مخرب شورای ملی زعفران ضرری ۱۵۰۰۰ میلیاردی به کشاورزان زعفران کار وارد شده است؛ باید وزیر صنعت معدن و تجارت، سیاست این وزارتخانه را در برابر این شورا مشخص و اعلام کند که می خواهد چه اقدامی انجام دهد.

دنیای زعفران: اینکه شورای ملی نهادی کاملا منفعل و کم خاصیت بوده است، تقریبا واضح است. اما راه انداختن دعواهای زرگری درباره موضوعات پوچ هم قطعا بی خاصیت است. سوال اینکه اگر شورای ملی منحل شود، دقیقا چه اتفاق مثبتی خواهیم افتاد؟ اگر آقای میری و حسینی به عنوان فعال بازار ( و نه عضو شورا) مصاحبه کنند و سیگنال منفی بدهند، دیگرمشکلی نیست؟

آیا می توانید فرد یا نهادی را به جرم مصاحبه و ارائه تحلیل دادگاهی کنید؟ می شود انتقاد کرد اما شکایت نه.

چگونه است که با همین افراد می نشینید و چای میخورید اما بعدا می شوند مافیا و پیشنهاد حذفشان از صفحه روزگار را میدهید؟

ما در دنیای زعفران انتقادات زیادی به شورا داریم (کافی است کمی بالاتر ماجرای 46 تن و … را مطالعه کنید) اما معتقدیم روش های حذفی و اظهارات تند و محاسبه خسارت های هزارمیلیاردی و ارائه اتهامات واهی، صرفا در زمین بازی روانی و شانه خالی کردن از بار مسئولیت قابل طرح است و نه در مسیر اصلاح و ارتقا صنعت زعفران.

آخرش، آقایان میری و احتشام و حسینی و بدیعی و … بزرگان و ریش سفیدکرده های زعفران هستند و همواره بخشی از صنعت زعفران (هم بخشی از مشکلات و هم بخشی از راهکارها) خواهند بود و قابل حذف نیستند. باید به آنها احترام گذاشت و حرفهایشان را شنید و البته نقدشان کرد، محترمانه. اگر اتهامی هم هست، جایش دادگاه است، نه “فریادکشان” در رسانه و صحن مجلس و تکرار مداوم و بی اثر آن.

مشروح ماجرا؛ مطالبه برای انحلال شورای ملی

به گزارش خبرگزاری ایسنا، پس از رسانه ای شدن موضوع مطالبه بیش از یک هزار زعفران کار خراسان رضوی و امضای طوماری مبنی بر انحلال شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان زعفران که در سالیان گذشته به عنوان مدعی منافع کشاورز ، سود اصلی این طلای سرخ را به جیب می‌زدند کاربران فضای مجازی در توییتر و اینستاگرام نیز نسبت به مشخص شدن ماهیت این عناصر سودجو و منفعت طلب واکنش نشان داده و از دولت و مجلس خواستند تا این دو نهاد را منحل کنند.

بیشتر دراره زعفران و حال و روز زهفران کاران و 46 تن زعفران بیشتر بخوانید: ماجرای سود 700 میلیاردی یک نفر با خرید زعفران تعاونی

بر اساس این‌گزارش؛ کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام با کلید واژه “مافیای زعفران” با تاکید بر انحلال شورای ملی زعفران خواستار تحقیق و تفحص و ورود دستگاه‌های نظارتی به این شورا شدند.

حالا باید دید پس از مشخص شدن ماهیت عناصر سودجو و منفعت طلبِ مدعیِ منافع کشاورز بین زعفرانکاران خراسان رضوی، دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه تحقیق و تفحص را از شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان چه زمانی آغاز می کنند و آیا دولت و مجلس که امسال با زعفرانکاران همراه شدند، نسبت به انحلال این شورا و برای بهبود چرخش مالی زعفران و حفظ زنجیره ارزش افزوده چه اقداماتی انجام خواهند داد؟!

ضرر 15 هزار میلیاردی شورا به کشاورزان از دیدگاه زنگنه

نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی نیز  از ضرر ۱۵۰۰۰ میلیارد تومانی به کشاورزان زعفران کار به دلیل آنچه اقدامات مخرب شورای ملی زعفران خواند، خبر داد.

محسن زنگنه با اشاره به سوال خود از سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت گفت: به دلیل اقدامات مخرب شورای ملی زعفران  ضرری ۱۵۰۰۰ میلیاردی به کشاورزان زعفران کار وارد شده است؛ باید وزیر صنعت معدن و تجارت،  سیاست این وزارتخانه را در برابر این شورا مشخص و اعلام کند که می خواهد چه اقدامی انجام دهد.

وی با اشاره به اهداف تاسیس شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان زعفران به عنوان عضو این شورا گفت: متاسفانه این شورا و برخی نهادهای حقوقی زیرمجموعه اتاق بازرگانی با سوء استفاده از جایگاه حقوقی در جهت تضعیف قیمت زعفران در داخل حرکت کرده و موجبات ضرر و زیان ۱۳۰ هزار کشاورز زعفران‌کار شده و سودهای هزار میلیاردی به جیب زده‌اند.

طرح سوال از وزیر

زنگنه با بیان اینکه در این باره از وزیر صمت سوالاتی را مطرح کرده است، افزود : طی سال های گذشته شورای ملی زعفران چه اقدام موثری برای حمایت از کشاورزان انجام داده است؟ نقش اتحادیه صادر کنندگان در تضعیف قیمت زعفران و ضرر کشاورزان و تضعیف محصول ایران در بازارهای جهانی چه بوده و سوابق مدیران ثابت این اتحادیه چیست؟ چرا وزارت صمت در برابر اقدامات این شورا و اعضای آن در نشر اخبار ساختگی و تحلیل های هدفدار در تضعیف زعفران سکوت می کند؟ علت حضور یک جمع بسته چند نفره به مدت بیش از بیست سال در همه ارکان تصمیم گیری در مورد زعفران چیست؟

ماجرای دست های پنهان!

وی اضافه کرد: چرا اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت به تذکرهای مکرر نمایندگان مجلس طی یک سال و نیم گذشته توجه نمی کند و تاکنون اتاق بازرگانی و وزارت صمت در انحلال اتحادیه صادرکنندگان و شورای ملی زعفران علی رغم درخواست بیش از ده ها هزار کشاورز اقدام نکرده است؟ باید وزارت صمت درباره معرفی دستان پنهان احتمالی و پشت پرده حمایت های دولتی بخصوص در دولت آقای روحانی در وزارت صمت و نهادهای تابعه و تحت امر آن وزارتخانه اقدام کرده و سیاست هایش جهت حذف مافیای زعفران و کوتاه کردن دست سودجویان را بیان کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما