کوه صادرات زعفران به قطر موش زایید : عملکرد ۲ تنی پس از هیاهوی ۲۰۰ تنی !

ایید قرارداد تجاری زعفران میان ایران و قطر

چراغ گمرک ایران بر قرارداد ۲۰۰ تنی صادرات زعفران به قطر ؛ آمار گمرک در خصوص قرارداد ۲۰۰ تنی چه می گوید !؟

دو ماه قبل در مهرماه ۱۴۰۱ رسانه ها از صادرات بزرگترین محموله تجاری زعفران به مقصد قطر سخن گفتند.مطابق آنچه طرف این قرارداد مدعی بود و توسط رسانه ها نیز مکررا منتشر شد , ارزش قرارداد فی مابین طرف ایرانی و قطر ۲۰۰ تن زعفران به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.این موضوع در آن ایام تبدیل به سرتیتر خبرگزاری های مختلف داخلی شد و فضای مجازی را نیز در نوردید اما عدد و رقم دقیقی از آن هرگز توسط دست اندرکاران این قرارداد اعلام نشد.در آن هنکام , این قرارداد حسب اظهارات دست اندرکاران بنا بود که تمام معضلات صنعت زعفران را یکجا حل نماید : تولید مازاد را پایان بخشد ؛ صادرات خام به فراموشی سپرده شود ؛ قیمت به نرخ جهانی نزدیک شود ؛ ارزش افزوده ی مناسبی خلق شود و قس علیهذه … !

اکنون اما , با انتشار آمار رسمی صادرات زعفران در سال ۱۴۰۱ توسط گمرک ایران می توان از این گزارشات و مدعیات سترگ ! ابهام زدایی کرد. مطابق آمار رسمی گمرک ایران در مهرماه و در تمام روزهای آن مجموعا تنها اندکی بیش از ۲ تن زعفران به قطر صادر شده است ؛ دقیقا ۲ تن و ۳۸ کیلو ! از این مقدار , ۱.۷ تن در یک محموله و باقیمانده طی محموله های متعدد به قطر صادر شده است. فی الواقع , پرسش اساسی آنست که ۲۰۰ تن کجا و کمتر از ۲ تن کجا !؟ آنهمه مدعیات شگرف کجا و صادرات کمتر از ۲ تن طی دوماه کجا !؟ و پرسش های بی پاسخ مهم دیگری که فی الحال از آنها می گذریم.

وضعیت قرارداد پس از صادرات نخستین محموله

این موضوع آنگاه جالبتر می شود که بدانیم در سایر ماه ها نیز قطر یکی از مقاصد اصلی صادرات زعفران ایران به شمار می رود. فی المثل , در ماه قبل از مهر نیز ۵۵۹ کیلو زعفران به قطر صادر شده بود.

در همان روزها , دوربین صدا و سیما نیز گزارشی انقلابی از این محموله تهیه نمود و تا توانست در آن دمید ! سایر رسانه ها نیز از ایرنا و مهر تا خبر آنلاین در انتشار این خبر از یکدیگر پیشی گرفتند. نمایندگان ارشد دولت در استان خراسان رضوی نیز فرصت حضور در چنین مراسمی را از دست ندادند! طرف ایرانی نیز همچون فاتحان از این قرارداد سخن راند ! از صدا و سیما که می گذریم ؛ اما بی صبرانه منتظریم که مقامات دولتی پاسخی شفاف و قانع کننده در این خصوص ارایه نمایند. خبرگزاری های داخلی نیز پاسخ دهند که چگونه یک محموله ۱.۷ تنی را با تاکید بر ۲۰۰ تن به صورت وارونه گزارش نمودند !؟ از شرکت فخیمه ی ایرانی نیز خواهشمندیم رابطه ی میان این ارقام و آن اهداف عالیه را تبیین نمایند ؛ خاصه آنکه در ماه پس از ارسال این محموله , صادرات زعفران به قطر به همان محدوده ی همیشگی بازگشت !!

در خصوص آمار صادرات زعفران در سال ۱۴۰۱ بیشتر بخوانید :

بررسی وضعیت صادرات زعفران در پاییز 1401؛ جهش طلایی؟

 

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. مگه نمیشه دولت روی چیزی دست نزاره مثلا همان صادرات زعفران یا خرید تضمینی آن….بخدا من همون شب که تین خیر را با آب و تاب از صدا وسیما شنیدم گفتم امثال دیگه کار ما زعفران کارها تمومه…..یکم به فکر ما بیچاره ها باشید با این سختی کارو هزینه های گرون کاشت و برداشت زعفرون…..فکر کنم مارا به حال خودمون رها کنید بهتر باشه تا حمایت پوشالی از ما؟..

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما