قیمت روز زعفران در بازار سنتی (نقدی)

قیمت روز زعفران

قیمت روز زعفران در بازار نقدی به سادگی قابل استخراج نیست. چرا که استانداردهای درجه بندی متفاوت است. اما ما تلاش کرده ایم که جدول یکنواخت و استاندارد ایجاد کنیم.

قیمت نقدی زعفران

جدول در صورت تغییر قابل توجه در قیمت بازار به روز خواهد شد

 

توضیحات

جدول قیمت روز زعفران در بازار نقد (سنتی) را نشان می دهد؛ از جمله قیمت زعفران دسته، زعفران پوشال معمولیِ کهنه، معمولی و مرغوب، قیمت زعفران شبه نگین، قیمت زعفران نگین درجه 2 و 1 و نهایتا قیمت زعفرانِ سوپرنگین.جدول زیر انعکاس دهنده قیمت زعفران در تربت حیدریه،قاین،کاشمر،مشهد ،نیشابورو سایر شهرهای زعفران خیز خراسان می باشد.

(برای ملاحظه به روزترین نرخ ها و تحلیل ها درباره قیمت زعفران، به کانال دنیای زعفران در تلگرام و ایتا و همچنین صفحه اینستاگرام دنیای زعفران بروید. با جستجوی “دنیای زعفران” یا با آی دی @safparency_ir )

این جدول توسط تیم دنیای زعفران و با کسب اطلاع از مراجع قیمتی مختلف تکمیل می شود.

برای دیدن نمودارهای تغییر قیمت به اینجا مراجعه کنید

 

منظور از شاخص قیمت چیست؟

شاخص قیمت بازار نقد ، یک متوسط وزنی از قیمت های بازار است که در دو نوع نگین و پوشال خلاصه شده است تا با نگین و پوشال بورسی قابل مقایسه باشد.

 

✅توضیحاتی درباره شاخص قیمت نقد (شاخص قیمت روز زعفران در بازار نقد)

این توضیحات مربوط به هفته دوم مردادماه 98 و شرایط موجود در این هفته است.

 

✅مدتی است، شاخص قیمت نقدی نگین در محدوده 11.7 میلیون تومان (به ازای هر کیلوگرم) متعادل است که بیشتر از قیمت نگین در گواهی سپرده است. این مسئله سوالاتی برای همراهان در خصوص شاخص قیمت ایجاد کرده است؛ از جمله اینکه اینکه
شاخص قیمتی چیست و چگونه محاسبه می شود و ارتباط آن با زعفران در بورس (گواهی سپرده) چیست؟

✅در پاسخ، باید توضیح بدهیم که اولا شاخص قیمت نگین، متوسط وزنی قیمت انواع زعفران نگین در بازار نقد است. وزن دهی به گونه ای انجام شده است که شاخص حاصل به قیمت های بورسی، نزدیک باشد. با این حال این بدان معنی نیست که اگر شما زعفران گواهی را از انبار تحویل بگیرید، دقیقا می توانید، با قیمت شاخص قیمتی گزارش شده، در بازار بفروشید. چرا که:

1️⃣1- در انبارهای بورسی، پذیرش بر اساس آزمایش و سنجش میزان خواص اصلی (عطر، طعم و رنگ) زعفران و توجه اندکی به خواص ظاهری، پذیرش می شود. اما در بازار نقدی، سنجش و قیمتگذاری محصولات عمدتا بر اساس خواص ظاهری (درشتی و صافی قلم، رنگ و ….) انجام می شود. لذا ممکن است دو محصول که توسط یک انبار به عنوان نگین پذیرش شده، در بازار دو قیمت کاملا متفاوت داشته باشد.
2️⃣2- شاخص قیمتی بازار نقد، اگرچه به نحوی نزدیک به معیارهای بورسی، وزن دهی شده است اما رسالت اولیه و اصلی آن، ارائه تصویری از متوسط قیمت ها در بازار نقد است. لذا با توجه به تحولات بازار، ممکن است انحراف بین نرخ نقد و گواهی کم یا زیاد شود(نمودار فوق).

❓چرا شاخص نقدی نگین، کمتر از قیمت گواهی است؟
✅به نظر ما این موضوع دو علت دارد؛ اولا در بورس، هیجان منفی غالب است و فاصله قیمتی با بازار نقد بسیار کم شده است. ثانیا در بازار نقد، اخیرا، قیمت برخی انواع مرغوب نگین افزایش یافته است که این موضوع متوسط قیمت ها را بالا برده است. اما این رشد برای انواع ضعیف تر (نگین 1 و 2) کمتر بوده و لذا فاصله قیمتی بین بازار نقد و گواهی سپرده افزایش یافته است.
البته، چنانچه در نمودار فوق، پیداست، نسبت قیمت گواهی سپرده زرین به شاخص قیمت نقد، قبلا هم به کمتر از یک رسیده است اما هیچگاه پایدار نبوده است. اما در دو هفته اخیر، موضوع معکوس شده است.

❓شاخص را اصلاح می کنیم؟
✅شاید پیشنهاد کنید که با توجه به انحراف ایجاد شده، بهتر است نحوه محاسبه شاخص را تغییر دهیم. قطعا فعلا چنین کاری لازم نیست. به هر حال، شاخص نبض بازار نقد است و تغییرات آن معنادار است. تغییر مبنای محاسبه، تغییرات و سری های زمانی را دچار مشکل می کند. البته در صورتی که انحراف پایدار باشد، این کار را انجام خواهیم داد.
✅✅توضیح پایانی اینکه، اصولا شاخص های قیمتی (مثل شاخص تورم) انبوهی از اطلاعات را در خود جای می دهد اما همزمان بسیاری از جزئیات را هم حذف میکند. مثلا شاخص قیمت نگین یک متوسط از بازار نقد نگین می دهد که در یک نگاه شما را با روند بازار آشنا میکند اما چیزی درباره تغییرات قیمت انواع نگین نسبت به هم نمی دهد (مثل اینکه شاخص تورم ممکن است تغییرات هزینه خانوار دهک پایینی را به درستی نشان ندهد اما بهترین شاخصی است که وضعیت قیمت کالاها را نشان میدهد). شاخص قیمت پوشال و نگین نیز، یک نمایش ساده شده از قیمت بازار نقد است، اما همه اطلاعات را در خود ندارد. مخصوصا اگر خواستید، زعفران را از بورس تحویل بگیرید و در بازار بفروشید، بیشتر از شاخص قیمت، به قیمت انواع زعفران دقت کنید. قیمت زعفران در بورس را نیز میتوانید اینجا دنبال کنید
✅پذیرای نظرات و انتقادات شما هستیم.

 

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما