رکوردشکنی صادرات زعفران به 250 تن در سال 1397

رکوردشکنی صادرات زعفران به 250 تن در سال 1397

سه مسئول و 3 آمار مختلف در باره سطح زیرکشت و ارزش صادرات زعفران

در حالیکه درباره صادرات 250 تنی زعفران در سال گذشته و شکسته شدن رکورد تاریخی صادرات اختلافی وجود ندارد، درباره ارزش صادرات و همچنین برخی دیگری از ارقام اماری صنعت اختلاف وجود دارد؛ سطح زیر کشت از 108 تا 123 هزار هکتار و ارزش صادرات از 319 تا 355 میلیون دلار عنوان شده است.

دنیای زعفران، به زودی با بررسی جزئیات آمار گمرک، وضعیت صادرات زعفران در سال گذشته را از نظر مقدار، ارزش، کشورهای هدف و نرخ متوسط صادراتی، تشریح خواهد کرد.
نموار زیر وضعیت صادرات طلای سرخ در سال های گذشته را تشریح می کند و نشان می دهد که در سال 97 یک رکورد تاریخی از نظر مقدار صادرات ثبت شده است. اگرچه از نظر ارزش، با سال های پیشتر که بهای صادراتی زعفران بالاتر بود، فاصله داریم. فعلا با توجه به افت بهای صادراتی زعفران ایران در بازارهای جهانی، موج افزایش تقاضا و افزایش صادرات قابل پیش بینی است. مخصوصا چنانچه در سال جاری برخی موانع صادراتی و تجاری رفع شود.

در این رابطه، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران گفت: طبق آمارها سال گذشته حدود 400 تن زعفران در سطح زیرکشت 123 هزار هکتار از اراضی در سراسر کشور تولید شد و نزدیک 252 تن از این محصول به 47 کشور هدف در دنیا صادر شده است. وی اضافه کرد: مصرف زعفران در کشور ما به گونه ای است که سالانه 20 درصد مصرف خوراکی و سوپرمارکتی داشته و مابقی صادر می شود. در دنیا نیز 80 درصد این محصول به مصارف صنعتی، دارویی ، صنایع آرایش و بهداشتی ، رنگ ، صنعت غذایی و نوشیدنی ها ، شیرینی و شکلات می رسد.

در همین رابطه، زینعلی، مدیر طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی نیز در این رابطه در گفتگو با ایرنا گفت: در سال 97 بیش از 376 تن زعفران در سطح 108 هزار هکتار در استان های کشور تولید شد و براساس آمار 11 ماهه بیش از 250 تن محصول زعفران به ارزش 319 میلیون دلار به 47 کشور دنیا صادر شده است.

صادرات از خراسان؛ 221 تن

همزمان، مدیر امور باغبانی و زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پارسال 251 تن زعفران این استان به ارزش 355 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد. سید هاشم نقیبی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به افزایش صادرات زعفران در سال گذشته افزود: در سال 96 حدود 221 تن زعفران به ارزش 310 میلیون و 500 هزار دلار به خارج از کشور صادر شد. وی اظهار داشت: پارسال 310 تن زعفران از 86 هزار و 400 هکتار مزرعه در خراسان رضوی برداشت شد. در مجموع 144 هزار بهره بردار در حوزه کشت زعفران در این استان فعالیت دارند و به ازای هر هکتار سطح زیر کشت زعفران 200 نفرروز اشتغال و یک فرصت شغلی دایم ایجاد می شود. 90 درصد زعفران تولیدی ایران محصول مزارع استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید