تحولات زعفران ؛شورای ملی زعفران قدرت می گیرد

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 24, 1398
  • اخبار

مرور هفتگی تحولات صنعت زعفران

شورای ملی زعفران قدرت می گیرد

برگزاری اولین نشست خبری و توضیحات کامل درباره خرید حمایتی زعفران/ مخالفت یک مقام دولتی با خرید حمایتی/ صادرات زعفران، حتی در نیمه اول سال صعودی بوده است

تحولات زعفران در هفته قبل، کم نبود. طی این هفته بازار گل، با عبور از یک دوره شدید عرضه، مقداری باثبات تر از قبل بود. روند در بازار نقدی در ابتدای هفته نزولی و در نیمه دوم صعودی شد. اما در بورس شاهد فشار خرید قابل توجه بودیم.  

این تحولات بازار در حالی بود که به نظر می رسد شورای ملی زعفران به عنوان متولی بخش خصوصی زعفران اختیارات جدیدی که مدتها مطالبه می کرد را دریافت کرده  و از این پس می تواند کنترل بیشتری روی صدور کارت بازرگانی و … داشته باشد.

همزمان مجری طرح گیاهان دارویی نیز در واکنش به اظهارات برخی فعالان بخش خصوصی مبنی بر افت صادرات زعفران تصریح کرد که این ادعا درست نیست و صادرات زعفران در نیمه اول امسال رشد کرده است و از این به بعد نیز با سرعت بیشتری رشد می کند.

جزئیات جلسه میز ملی توسعه صادرات زعفران ؛ اختیارات شورای ملی زعفران افزایش می‌یابد

طی جلسه میز ملی توسعه صادرات زعفران که این هفته در خراسان جنوبی برگزار شد، موضعات مهمی در خصوص زعفران از سوی نمایندگان دولتی و بخش خصوصی مطرح شد از جمله اینکه نماینده سازمان توسعه تجارت با خرید حمایتی مخالفت کرد. وی از طراحی یک بسته تشویقی جدید برای زعفران هم خبر داد اما درباره بودجه این سازمان برای ثبت برند و .. گفت: تاکنون یک ریال هم تخصیص نیافته است! گفتنی است برای توسعه صادرات زعفران طرح های زیادی نوشته شده است اما همگی در مرحله تخصیص اعتبار متوقف مانده است!  در این جلسه، مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: این سازمان در جمع‌بندی چند ماه اخیر به دنبال این است که اختیارات شورای ملی زعفران را افزایش دهد که پیش‌بینی می‌شود مجوز آن تا چند ماه آینده از دولت اخذ شود.

در این جلسه بازاری نماینده سازمان توسعه تجارت از مخالفت با هرگونه خرید حمایتی خبر داد.

کاهش قابل توجه هزینه تمام شده با مکانیزاسیون فرآیندهای زعفران

نیاز به تجهیرات پرداخت و فرآوری زعفران هم مثل دیگر محافل زعفرانی این روزها، موردتوجه و موردمطالبه برخی از حضار جلسه بود.

همزمان، مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه تولید به بخش کاشت زعفران اختصاص دارد اظهارداشت: ۳۵ درصد هزینه نیز مربوط به برداشت و ۴۰ درصد دیگر در بخش گل پرکنی و خشک کردن محصول مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین مکانیزاسیون در این حوزه بسیار مهم است. به گزارش ایرنا، نقیبی گفت: مکانیزه‌شدن روند کاشت،داشت و برداشت محصول زعفران بین ۶۰ تا ۷۰ درصد موجب کاهش هزینه های تولید این محصول می شود.

افتتاح کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران و انبار سپرده کالایی بورس زعفران در تربت حیدریه

روز سه شنبه یک کارخانه زعفران که همزمان انبار سپرده کالایی بورس هم هست در تربت حیدریه افتتاح شد.  مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم مربوطه گفت: با اقدام های صورت گرفته، به مرور شاهد فراهم شدن همه زیرساخت ها برای تعیین مرجعیت قیمت زعفران ایران در دنیا به کمک ابزارهای مالی بورس کالا خواهیم بود.

توضیحات رئیس سازمان تعاون روستایی استان خراسان رضوی درباره خرید حمایتی زعفران

تحولات زعفران – خلاصه اظهارات: نحوه پرداخت پول کشاورز مشخص نیست؛ در اسرع وقت!/ هزینه آزمایشگاه ۱۵۰ هزار تومان و بر عهده کشاورز است/ محصولات در انبار و حمل و نقل بیمه هستند/ ناصری: بازار زعفران قطعا با افزایش قیمت مواجه می‌شود/ احتمالا امسال تا ۷۰ تن خرید کنیم/ کشاورزان عجله نکنند

زعفران نقل محفل رسانه ها و صدا و سیما

این هفته زعفران به نحو چشم گیری موردتوجه رسانه ها و رسانه ملی بود. گزارشی با عنوان برنامه ها و گزارش های جدید؛ حرف های تکراری! در این خصوص نوشته ایم که می توانید مطالعه کنید.

پیش بینی برداشت ۳۵۰ تن زعفران/خرید حمایتی مشوقی برای تولیدکنندگان است

سخنگوی فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس گفت: پیش بینی می‌شود در سال جاری حدود ۳۵۰ تن زعفران از مزارع کشور برداشت شود و بیش از ۹۵ درصد این محصول در داخل کشور ایران تولید می‌شود. گفتنی است این پیش بینی در حالی است که تولید سال قبل حدود 404 تن بوده و همه پیش بینی ها حکایت از رشد تولید دارد!

شفاف‌سازی درباره وضعیت صادرات زعفران

در حالیکه پیش از این رئیس شورای ملی زعفران از کاهش ۲۰ درصدی صادرات این محصول خبر داده بود، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از رشد صادرات زعفران می‌گوید. چندی پیش محسن احتشام – رئیس شورای ملی زعفران – در گفت‌وگو با ایسنا از کاهش ۲۰ درصدی صادرات زعفران خبر داده و اعلام کرد: با وجود اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود افزایش تولید زعفران را داشته باشیم، اما اکنون با کاهش میزان صادرات این محصول مواجه هستیم. به جز احتشا برخی دیگر از فعالان بخش خصوصی نیز بر افت صادرات تاکید کرده بودند. البته آمار آنها مربوط به ماه های ابتدایی سال بود.

در این رابطه حسین زینلی  _ مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی _ به ایسنا، گفت: روند صادرات زعفران از سال گذشته تاکنون هیچگونه کاهشی نداشته؛ بلکه یک تا دو درصد هم افزایش داشته است. از امروز به بعد هم صادرات این محصول با شدت بیشتری صورت خواهد گرفت، چون هم دولت و هم بخش خصوصی نگاه ویژه‌ای به این محصول دارند.

سبزوار، فقط سه شرکت بسته بندی زعفران دارد

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار به فعالیت تنها سه شرکت فرآوری بهداشتی زعفران در این شهرستان اشاره و بیان کرد: در چارچوب فعالیت این واحدها با پرکنی زعفران، خشک کردن آن به صورت صنعتی و رعایت نکات بهداشتی که موجب کاهش بار میکروبی محصول می‌شود، زمینه صادرات این محصول از سبزوار فراهم خواهد شد. منبع: اینجا

تحولات زعفران

زعفران جای پسته را در کرمان می گیرد!

گزارشی توسط خبرگزاری مهر منتشر شده است که تجویز ی کند کرمانی ها به خاطر کم آبی به جای پسته به مرور زعفران می توانند بکارند. جزئیات بیشتر در لینک زیر

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید