• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • سرنوشت اسپانیا در انتظار زعفران آلمان ! / ماجرای پروژه 320 هزار یورویی آلمانها برای کشت زعفران چیست؟

سرنوشت اسپانیا در انتظار زعفران آلمان ! / ماجرای پروژه 320 هزار یورویی آلمانها برای کشت زعفران چیست؟

  • توسط دنیای زعفران
  • آذر 12, 1398
  • اخبار
زعفران آلمان

ماجرای پروژه 320 هزار یورویی آلمانها برای کشت زعفران چیست؟

سرنوشت اسپانیا در انتظار زعفران آلمان !

چرا این خبر بی اهمیت در محافل فارسی، بازتاب زیادی داشت؟

سایت اخبار اقتصادی آلمان در خبری اعلام کرد که دولت آلمان بودجه‌ای معادل ۳۲۰ هزار یورو برای پروژه کشت زعفران در  نقطه‌ای واقع در شرق ایالت تورینگن آلمان اختصاص داده است و لذا کشت زعفران آلمان آغاز  شده است.

این خبر در محافل خبری و تحلیلی فارسی بازتاب زیادی داشت و برخی درباره اثر آن بر بازار زعفران هم نوشتند! موضوعی که شاید فقط به خاطر امدن اسم آلمان کمی موردتوجه قرار گرفته است. وگرنه از هیچ نظر دیگری مهم نیست. چرا که:

  1. رقم پروژه بسیار کم است. آلمانی ها به دلیلی خواستند این موضوع را در ابعاد کوچک تست کنند.
  2. زعفران یک محصل بسیار کاربر است (بیش از 50 درصد هزینه تولید مربوط به نیروی کار است) و لذا در کشورهای ثروتمند به هیچ وجه صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
  3. دقیقا به همین دلیل در اسپانیا، تولید این محصول تقریبا منقرض شده و از حدود 80 تن به حدود 1 تن رسیده است. چون دستمزد نیروی کار بالاست. برعکس ایران و هند و افغانستان.
  4. ضمنا آب و هوای آلمان هم به مراتب سردتر از اسپانیاست و به خاطر دوری از استوا برای کشت زعفران مناسب نیست.

متن خبر به نقل از رسانه ها

در ادامه متن خبر مربوطه را می خوانیم. برخی اعداد ذکرشده نیز دقیق نیست با این حال ما عین ان را منتشر می کنیم.

درباره زعفران؛ قیمت ها و محل تولید

زعفران گران‌ترین فرآورده کشاورزی جهان است. ارزش یک کیلوگرم زعفران برابر با طلا است. اکنون آلمان نیز در عرصه تولید زعفران فعال شده است. عمده تولید زعفران توسط کشورهای ایران، هند و اسپانیا صورت می‌گیرد.

 حدود ۹۰ درصد عرضه زعفران در جهان در ایران تولید می‌شود. بهای کلان این فرآورده گیاهی، کشورهای دیگر را نیز برای حضور در بازار تولید آن وسوسه کرده است. ابتدا اسپانیا به بازار تولید زعفران پا گذاشت و اکنون  سایت “اخبار اقتصادی آلمان” با انتشار گزارشی از تمایل آلمان به حضور در بازار تولید این فرآورده داده است.

بهای یک کیلوگرم زعفران ۳۰ هزار یورو است. از این منظر، بهای زعفران با بهای طلا در بازارهای جهانی برابری می‌کند. سالانه ۴۰۰ تن زعفران در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. فعالیتی اقتصادی که درآمدی معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو به همراه دارد.

کشت گل زعفران یا به زبان فارسی “زرپران” نیازمند هوای گرم است. این در حالی است که هوای آلمان سرد و از این بابت برای تولید زعفران نامناسب است. مطلوب‌ترین هوا برای کشت و برداشت زعفران را ایران دارد. در مناطقی از هند و اخیرا در اسپانیا نیز گروه کوچکی از کشاورزان اقدام به تولید زعفران کرد‌ه‌اند.

زعفران آلمان
عکس تزیینی است – حضور گردشگران آلمانی در مزارع زعفران ایران

پروژه کشت زعفران در آلمان و مشکلات آن

دولت آلمان برای کشت زعفران پروژه‌ای را راه‌اندازی کرده است. در این رابطه دولت آلمان بودجه‌ای معادل ۳۲۰ هزار یورو اختصاص داده است. در نقطه‌ای واقع در شرق ایالت تورینگن آلمان، کشت زعفران آغاز شده است.

نخستین بررسی‌های صورت گرفته از موفقیت این پروژه حکایت می‌کند. اما هنوز از منظر اقتصادی سودآوری چنین پروژه‌ای محاسبه نشده است. مشکل تولید زعفران تنها به نامناسب بودن هوای آلمان محدود نمی‌شود. برداشت محصول زعفران نیازمند کار سنگین یدی است. کشاورزان باید انتهای خامه و کلاله گل این گیاه را یکی یکی با دست جدا کنند.

برای تولید تنها یک گرم زعفران به محصول ۱۵۰ تا ۲۰۰ گل زعفران نیاز وجود دارد. به این ترتیب برای تولید یک کیلوگرم زعفران کشاورزان باید از ۲۰۰ هزار گل بهره‌برداری کنند. هزینه کار انسانی در آلمان به‌مراتب بیشتر از کشورهای ایران و هند است. از این رو نیز درباره سودآور بودن این پروژه در آلمان تردید وجود دارد. اما این تردیدها مانع از تلاش آلمان برای حضور در بازار زعفران نشده است.

اصل خبر در دویچه وله

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما