• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • اقبال گسترده به کشت گلخانه ای زعفران در یزد و سایر نقاط کشور؛ ورود جهاد دانشگاهی به ترویج و آموزش زعفران گلخانه ای

اقبال گسترده به کشت گلخانه ای زعفران در یزد و سایر نقاط کشور؛ ورود جهاد دانشگاهی به ترویج و آموزش زعفران گلخانه ای

آموزش زعفران گلخانه ای

اقبال گسترده به کشت گلخانه ای زعفران در یزد و سایر نقاط کشور

دو گزارش تصویری درباره کشت گلخانه ای زعفران

ورود جهاد دانشگاهی به ترویج کشت گلخانه ای زعفران؛ کارگاه آموزشی کاشت زعفران بدون خاک در استان یزد

تب کشت گلخانه ای زعفران در کشور بالا گرفته است و در این میان یزدی ها علاقه زیادی به این کسب و کار نشان داده اند. پیشتر آموزش زعفران گلخانه ای بسیار زیاد تبلیغ می شد و محل کسب درامد برخی بود. علاقه به این کار آنقدر زیاد شده که سرپرست معاونت مرکز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی یزد، از برگزاری کارگاه آموزشی کاشت زعفران بدون خاک در مرکز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی یزد خبر داد.

به طور کلی ورود جهاد دانشگاهی به اموزش و ترویج کشت گلخانه ای زعفران هم محل بحث است. در برخی ویدئوهای تبلیغاتی که در صدا و سیما هم پخش می شود، از متقاضیان خواسته می شود برای دریافت راهنمایی در این خصوص به جهاد دانشگاهی مراجعه کنند. در ادامه ضمن مطالعه جزئیات این کارگاه اموزشی درباره کشت گلخانه ای دو گزارش تصویری ببینید و فیلم هایی را تماشا کنید و درباره کم و کیف کشت گلخانه ای هم بیشتر بدانید.

به طور کلی کشت گلخانه ای با توجه به نیاز همزمان به محیط کنترل شده گلخانه ای (برای گلدهی زعفران) و زمین (برای کشت پیاز و غذاسازی تا فصل گلدهی بعدی) از نظر توجیه اقتصادی محل بحث و بررسی است اما به دلایلی، تب کشت زعفران در نقاط مختلف کشور بالا گرفته است. به طور کلی برخی تبلیغات اموزش زعفران گلخانه ای را کذب و محل سودجویی می دانند. در این رابطه این گزارش را بخوانید.

جزئیات کارگاه آموزشی کاشت زعفران بدون خاک در استان یزد

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، زارع با بیان اینکه مرکز رشد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی یزد با همکاری یکی از واحد‌های فناور مستقر در مرکز، کارگاه آموزشی کاشت زعفران بدون خاک را برگزار میکند، گفت: علاقمندان می‌توانند جهت شرکت در کارگاه‌ با مراجعه به آدرس اشکذر، خیابان امام خمینی (ره) روبروی بانک مسکن و یا با شماره تماس ۰۳۵-۳۲۷۲۷۶۹۳ تماس حاصل نمایند.

وی افزود: در این کارگاه آموزشی ۸ ساعته به علاقه‌مندان علاوه بر آشنایی با فرآیند کسب وکار در این زمینه مواردی از قبیل تنظیم نور و رطوبت، کوددهی، و اصول کاشت داشت و برداشت آموزش داده خواهد شد.

سرپرست معاونت مرکز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی یزد گفت: یکی از برنامه‌های این مرکز برگزاری کارگاه‌های آموزشی با همکاری واحد‌های فناور مستقر در مرکز رشد اشکذر می‌باشد، در همین راستا با توجه ایجاد کارگاه نوآورانه کشت زعفران بدون خاک در این مرکز اقدام به برگزاری این کارگاه آموزشی نموده است.

درکاشت زعفران بدون خاک، زعفران در محیط بدون خاک با گل‌های شاداب و خوشبو به وسعت زیادی احتیاج ندارد و همچنین در یک فرصت دو ماهه به نتیجه می‌رسد.

توسعه زعفران گلخانه ای در یزد، مدتی است مورد توجه قرار گرفته است. در این خصوص دو ویدئو و  گزارش بعدی را هم بخوانید:

ویدئوی کشت زعفران در ابرکوه یزد:

ویدئوی کاشت گلخانه ای زعفران در سمنان

ویدئوی کاشت گلخانه ای زعفران در فیروزآباد استان فارس

خبر: کاشت زعفران بدون خاک در مرکز رشد گیاهان دارویی سازمان جهاددانشگاهی یزد

مرکز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی یزد موفق به کاشت زعفران بدون خاک در گلخانه شد. به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد، مرکز رشد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی یزد کاشت زعفران بدون خاک در گلخانه را در محیط بدون خاک با گل‌های شاداب و خوشبو به ثمر رساند.

از مزایای این طرح می توان مواردی از جمله عدم نیاز به وسعت زیاد فضا، دست‌یابی به محصول در فاصله زمانی یک تا دو ماهه، تنظیم نور و رطوبت، در امان ماندن پیاز از حمله جوندگان، حذف عملیات وجین و علف هرز ، عملیات سمپاشی بسیار راحت و کنترل شده و در نهایت افزایش میزان کمیت و کیفیت محصول نهایی دانست.

همچنین در این نوع  کشت زعفران در گلخانه،  نیازی به عملیات تهیه زمین نیست اما برای پروسه بعد از گل می‌بایست زمینی در اختیار باشد تا پیازها تا سال بعد به زمین مذکور منتقل شود. نور مورد نیاز قابل تنظیم، آب به صورت رطوبت و مه پاش و کولر آبی بوده و کاملاً مصرفش قابل کنترل و به صرفه خواهد بود.

با توجه به اولویت بحران آب در کشور این نوع کشت  به خاطر مصرف بسیار کم در آب، بهترین روش برای کشت در راستای مدیریت مصرف آب می باشد که در نوع کشت گلخانه ای به دلیل استفاده از پیازهای درشت و مرغوب و بدون بیماری در بهترین شرایط دمایی و محیطی راندمان بازدهی محصول نسبت به روش کشت سنتی است.

 در کشت سنتی کلاله گل در معرض برخورد با نور آفتاب بوده که باعث از بین رفتن عطر، قدرت رنگ دهی، میزان طعم کلاله میباشد، اما در روش نوین گلخانه‌ای ما از این مشکل مبرا شده‌ایم که این نیز خود باعث کیفیت بسیار بالا در کلاله می شود و با در نظر گرفتن نیاز و رقابت در بازار جهانی و ریزبینی کشورهای  برند پسند این امر بسیار حایز اهمیت است. برداشت زعفران با این کیفیت در بازار جهانی دارای ارزش بالا بوده و چند برابر زعفران های دیگر قیمت دارد.

گفتنی است، در حال حاضر بهداشت یکی از مسائل مهم در بین جوامع می باشد که در نوع کشت سنتی گل زعفران به خاطر قرار گرفتن در محیط نامناسب و تماس با خاک و کود حیوانی دارای بهداشت مناسب نمی باشد. اما در روش کشت گلخانه‌ای محیط بسیار مناسب و بهداشتی و به دور از هر نوع آلودگی  با کشت سنتی می باشد.

در روش سنتی پیاز به مدت بسیار طولانی و چندین سال و به دور از دید و دسترسی در زیر خاک دفن شده که موجب افزایش بیماری در پیاز و خاک می‌شود در کشت نوین پیاز در دسترس بوده و مراقبت‌های لازم به راحتی و سهولت انجام می‌شود.

گفتنی است درباره آموزش زعفران گلخانه ای ، اخیرا جهاد دانشگاهی یک کتاب هم منتشر کرده است. جزئیات

درباره آموزش زعفران گلخانه ای و سنتی بخش آموزشی دنیای زعفران در این خصوص را هم مطالعه کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید