• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل
  • >
  • خردادی خوب در انتظار زعفران است؟/ 4 دلیل برای خرید زعفران در مقطع فعلی/ چرا فروش توصیه نمی شود؟

خردادی خوب در انتظار زعفران است؟/ 4 دلیل برای خرید زعفران در مقطع فعلی/ چرا فروش توصیه نمی شود؟

  • توسط دنیای زعفران
  • اردیبهشت 31, 1399
  • تحلیل
تکنیکال زعفران آتی شهریور

چرا خرید زعفران در مقطع فعلی ارزنده است و فروش آن توصیه نمی شود؟

چهار دلیل برای خرید زعفران

با اطمینان مناسبی می توان گفت که سایه ریزش قیمتها و شکست بازار  (در اثر کاهش تقاضای ناشی از کرونا و مازاد موجودی انبارها) برداشته شده است. این موضوع منجر به تثبیت کف حمایتی قیمت زعفران شده و شرایطی را ایجاد کرده است که خرید زعفران ریسک زیادی نداشته باشد. اما چرا؟ در ادامه 4 دلیل را تشریح میکنیم و ریسک مربوطه را هم توضیح میدهیم.

1-کنترل عرضه ها و بازگشت قیمت در بازار نقد

حدود سه هفته قبل، وقتی روند نزولی در بازار نقدی زعفران مشهود بود و عرضه ها زیاد، بسیاری نگران بودند. نگران از تقاضای کم ناشی از کرونا، انبارهای مملو شرکت ها و نهایتا احتمال شکست بازار. منظور از شکست بازار در هم شکسته شدن کف حمایتی از قیمت ها در محدوده 7.5 تا 8 میلیون تومان بود.

 آنجا نوشتیم که وضعیت سختی است و بازار پرریسک است به نحوی که هم احتمال تثبیت در کف بالاست و هم احتمال ریزش وجود دارد (این تحلیل را بخوانید:  زعفران دوباره در نقطه حساس و سخت/ بازار تا روزهای بهتر، تاب می آورد؟ ) اما هر چه گذشت، عرضه ها در بازار نقد کمتر شد و قیمت ها تثبیت شد. حتی در هفته اخیر شاهد رشد محدود قیمت ها در بازار نقدی هم بودیم. موضوعی که بر تثبیت کف حمایتی قیمت ها مهر تایید میزند.

2-روندهای فنی در بورس

در بورس، مدتی است که شاهد روند نوسانی در یک کانال مشخص هستیم. بعد از نزدیک شدن قیمت ها به سقف کانال نوسانی، باز هم میرفت که قیمت دوباره تا محدوده کف کانال افت کند اما این بار اتفاقات تکرار نشد و بازار بسیار زودتر احیا شد. لذا احتمال اینکه این بار از سقف کانال موجود عبور کنیم زیاد است.

تکنیکال زعفران آتی شهریور
برای آتی شهریور، یک خط روند صعودی قابل تشخیص است. قیمت ها هم در میانه کانال نوسانی تثبیت شده و شاهد افت به کف کانال نبودیم. این موضوع می تواند عبور از مقاومت 9.4 را در هفته آتی تسهیل کند. عبور نگین طلای سرخ از 8 و حرکت تا 8.4 هم می تواند محرک بازارهای نقدی و آتی باشد.

درباره وضعیت فنی (تکنیکال) بیشتر خواهیم نوشت.

3-بازگشایی ها در راه است

قرار است بعد از عید فطر (نیمه هفته آینده) رستوران ها هم به صورت کامل بازگشایی شوند (امکان پذیرش و سرو در محل را داشته باشند). شرایط مشابهی در بسیاری از کشورها دنیا نیز مدنظر قرار گرفته است. این موضوع منجر به تحریک تقاضا خواهد شد. چرا که بسیاری از مصارف زعفران به مصارف خوراکی و چاشنی ها باز میگردد.

نتیجه این بازگشایی ها از سه حالت خارج نیست: یا تحریک تقاضا به سرعت روی بازار اثر میگذارد و منجر به رشد قیمت ها می شود. حالت دوم این است که با توجه به موجودی انبار شرکت ها، تا مدتی با وجود رشد تقاضای نهایی (رستوران ها، صادرات و …) تقاضای خرید عمده تحریک نشود و قیمت ها سریعا رشد نکند اما بعد از یک دوره 2 تا 4 هفته و با اتمام موجودی انبارها این اتفاق بیفتد. حالت بدبینانه این است که تحریک تقاضا و قیمت ها آنقدر طولانی شود (بیش از 3 ماه) تا به فصل برداشت بعدی نزدیک شویم. در هر حال، دو فرض اول محتمل تر است.

4-ماجرای اولین هفته های هر ماه

از دیما گذشته تاکنون، طی هفته اول هر ماه، زعفران به صورت منظم رشد یا افت داشت است. طی هفته اول دی، اسفند و اردیبهشت افت قیمت داشته و طی هفته اول بهمن و فروردین رشد قیمت! اگرچه دلیل منطقی وجود ندارد که این روند تکرار شود اما لحاظ 3 نکته بالا در کنار پایان یافتن ماه مبارک رمضان، تزریق نقدینگی ها در ابتدای ماه جدید و حداقلی بودن قیمت های فعلی، می تواند خریدها را تقویت کند و شاهد یک رشد مناسب در قیمت ها طی نیمه اول خردادماه باشیم.

ریسک تحلیل

هر تحلیلی طبیعتا ریسک دارد. ریسک این تحلیل این است که1- به دلایلی نامعلوم که اکنون قابل پیش بینی نیست موضوع ریزش بازار و از دست رفتن کف حمایتی پررنگ شود که در این حالت ممکن است خریداران در مقطع فعلی زیان کنند. 2- با وجود تثبیت، شاهد رشد معنادار قیمت ها نباشیم و لذا خریداران سود خاصی نبرند. احتمال حالت دوم بیشتر از حالت اول است اما به طور کلی احتمال این سناریوها کمتر از سناریوی رشد بازار در اوایل خرداد تلقی می شود.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید