انتخابات 28 خرداد و بازار زعفران

  • توسط دنیای زعفران
  • خرداد 28, 1400
  • تحلیل
انتخابات زعفران

انتخابات 28 خرداد و زعفران

رابطه انتخابات و زعفران چیست؟ انتخابات به آخرین ساعات خود رسیده و کشور در انتظار یک تغییر در راس قوه مجریه است. طبیعتا این تغییر بر سیاست های اقتصادی و بازار زعفران هم می تواند موثر باشد.

در خصوص اثر دولتها بر بازار زعفران، بسیاری سال 84 و آغاز کار احمدی نژاد را به یاد می آورند. جایی که با ورود اسکندری، وزیر جهاد کشاورزی وقت، و تعیین قیمت خرید تضمینی مناسب برای زعفران، قیمت ها یک جهش ساختاری را تجربه کرد.

بعد از سالها ثبات قیمت زعفران در محدوده 200-300 هزار تومان، قیمت ها ابتدا تا بالای 500 هزار تومان (دوبرابر) و سپس تا بیشتر از 1.5 میلیون تومان جهش کرد. از این مداخله موفق، می توان به عنوان یکی از بهترین مداخلات دولت در اقتصاد یاد کرد که زعفران را از ورشکستگی نجات داد و روند شخم زدن مزارع زعفران را متوقف کرد.

اتفاق بالا بعد از چند سال بیتوجهی به حوزه های خرد و سیاست های موردی اقتصادی و توجه صرف بر حل و فصل مسائل سیاسی رخ داد. اکنون نیز انتظار میرود دولت بتواند با وجود حفظ ثبات نرخ ارز، با برخی سیاست های موردی، زعفران را نجات دهد (قیمت دلاری زعفران هم اکنون در محدوده همان نرخ های سال 82 تا 84 است و وضعیت اقتصاد زعفران بسیار سخت…):

  • با منطقه گرایی و حضور فعال در برخی پیمان های تجاری، موضوع تعرفه صادراتی زعفران به برخی کشورها مثل هند حل و فصل شود
  • مشکلات ناشی از تغییرات مداوم دستورالعمل ها رفع شود و یک ثبات سیاستی در حوزه صادرات و بازگشت ارز ایجاد شود.
  • در کنار گسترش بازارهای صادراتی و رفع موانع صادرات، نرخ های پلکانی و منطقی خرید حمایتی تعیین شود تا از رقابت منفی تجار داخلی پیشگیری شود و همزمان با رونق صادرات، قیمت های داخلی نیز رشد کند.
  • از فناوری های نوین (در حوزه های خشک کردن، فراوری، کشت ارگانیک و …) با پرداخت یارانه نرخ سود حمایت شود تا هزینه تمام شده کاهش یافته  و کیفیت محصول نهایی افزایش یابد

 

اقدامات فوق، نیاز به بودجه عجیب و غریب ندارد. فقط اراده می خواهد. یکی که دنبال حل مساله باشد و نه عکس یادگاری در جلسات! هم آقای رئیسی نشان داده که اهل این کارهاست و هم از یک تکنوکرات می تواند سیاست فعال و جزئی انتظار داشت. به طور کلی تکنوکرات ها (مثل اکثر سازندگی ها، قالیباف (به روایتی) و ….) کارِ در میدان را به سیاست بازی و کارهای نمایشی(!) ترجیح میدهند؛ درست برعکس دولت فعلی که هنوز هم دنبال حاشیه است تا متن و فکر میکند با سخنرانی های آتشین می تواند برای خود دستاورد بسازد.

به طور کلی فارغ از نتیجه انتخابات ( و خروجی اصولگرا یا اصلاح طلب آن) اگر دولت منتخب، دنبال کار باشد و وارد مسائل جزئی کشور شود، انتظار اصلاح وجود دارد؛ چرا که راهکارها اصلا پیچیده نیست و فقط ممارست و پیگیری میخواهد. مخصوصا در حوزه زعفران؛ اصلاحات و احیای بازار پیجیده نیست، بلکه فقط اراده میخواهد.

بیشتر بخوانید: شکسته شدن رکورد صادرات زعفران در سال 99 و چشم انداز 1400؛ 2 نکته و سه عامل مهم

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما