• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • ضمن انتقاد از بورس کالا مطرح شد: زمزمه های افزایش یک میلیون تومانی قیمت

ضمن انتقاد از بورس کالا مطرح شد: زمزمه های افزایش یک میلیون تومانی قیمت

  • توسط دنیای زعفران
  • اسفند 20, 1397
  • اخبار
حسینی درباره وضعیت بازار زعفران

یک فعال بخش خصوصی ضمن انتقاد همزمان از دلالان و بورس کالا به خاطر ایجاد التهاب مطرح کرد:

زمزمه های افزایش یک میلیون تومانی قیمت

چگونه افت 50 درصدی زعفران کمکی  به صادرات نکرد اما رشد یک میلونی باعث از دست رفتن بازار صادراتی می شود؟

علی حسینی، فعال باسابقه بخش خصوصی، به موضوع افزایش قیمت زعفران اشاره کرد و زمزمه های مطرح شده را صرف برای محک زدن بازار دانست. حسینی معتقد است که بورس کمکی به کشاورزان نمی کند و التهاب آفرینی اخیر و رشد قیمت ها باعث خواهد شد که رقبا در بازارهای صادراتی، جای ما را بگیرند.

 این اظهارات در حالی است که با افت اخیر ارزش پول کشورمان، قیمت دلاری زعفران ایران تقریبا نصف شده است و تجار ایرانی نتوانسته اند از این فرصت فوق العاده برای گسترش بازارهای صادراتی استفاده کنند. سوال این است که چگونه افت 50 درصدی قیمت صادراتی ( از 1500 به حدود 800 یورو) کمکی به بازاریابی و افزایش قدرت صادراتی کشور نمی کند اما افزایش یک میلیون تومانی قیمت ریالی، باعث التهاب بازارها و از دست رفتن مشتریان می شود؟ به نظر می رسد برخی عبارت ها مثل دلالی، التهاب، رقبای خارجی و از دست رفتن بازارها، بیش از انکه در معنا و جایگاه خود استفاده شوند، ابزاری هستند برای پوشش ناکارامدی های موجود.

معامله ای در قیمت های جدید انجام نمی شود

این عضو شورای ملی زعفران، در گفتگو با خبرگزاری های مهر و میزان گفت: در روز‌های اخیر زمزمه افزایش قیمت یک میلیونی زعفران به گوش می‌رسد که با توجه به حباب گونه بودن این افزایش، خرید و فروشی با این قیمت در بازار صورت نمی‌گیرد. وی افزود: منافع برخی در این است که بازار را ملتهب کنند و قیمت‌های غیرکارشناسی در کشور را محک بزنند که متاسفانه این امر به نفع آینده زعفران کشور نیست.

رقبا خواب نیستند

عضو شورای ملی زعفران اظهار کرد: نباید این گونه پنداشت که، چون ۹۰ درصد زعفران جهان در اختیار ایران است رقبا در خواب خواهند بود باید دانست که آن‌ها با استفاده از بی ثباتی بازار زعفران می‌توانند بازار‌های هدف صادراتی را تصاحب کنند. حسینی با بیان اینکه دلالان عامل ۱۰۰ درصدی بی ثباتی در بازار محسوب می‌شود عنوان کرد: دلالانی که زعفران را در خانه‌ها دپو کردند در فرصتی ماسب باعث ایجاد التهاب در بازار این فرآورده ملی می‌شوند.

باز هم رقبا و باز هم بهانه از دست رفتن بازار

وی افزود: ما بزرگترین تولید کننده زعفران جهان هستیم و هیچ رقیبی نمی‌تواند با قیمت زعفران ایرانی رقابت کند، اما ایجاد التهاب در بازار می‌تواند به ضرر صادرات این محصول باشد. وی البته در گفتگوی دیگری تصریح کرد که قیمت این کالا طی حدود یک هفته اخیر نزدیک به یک میلیون تومان افزایش داشته است.

باید زعفران فرآوری شده در بورس عرضه شود، نه خام

وی با بیان اینکه مطرح شدن مباحثی مبنی بر عرضه زعفران در بورس باعث ایجاد چنین نوساناتی شده است، افزود: برخی فکر می‌کنند ما مخالف عرضه این کالا در بورس هستیم در حالی که چنین نیست، ما معتقدیم بورس برای انجام این کار باید استراتژی داشته باشد.

عضو شورای ملی زعفران گفت: نخست اینکه بورس باید زعفران را به صورت فرآوری و بسته بندی شده عرضه کند و نباید به خام فروشی و فله فروشی دامن بزند، دوم اینکه کالاهای فرآوری شده حاصل از این کالا را عرضه کند که ایجاد ارزش افزوده می‌کنند.

کشاورزان از بورس نفعی نمی برند

حسینی با بیان اینکه عنوان می‌شود کشاورزان از عرضه زعفران در بورس نفع می‌برند، افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد این زعفران دست کشاورزان نیست؛ یا در اختیار کارخانجات قرار دارد یا دلالان. بنابراین عرضه آن در بورس هم بیشتر به نفع دلالان است تا کشاورزان. وی افزود: زعفران به شکلی که کشاورز تولید می‌کند قابل عرضه در بورس نیست.

این اظهارات حسینی در حالی است که کشاورزان می توانند با رعایت الگوها و استانداردهای فرآوری زعفران، محصول با کیفیت تولید و به انبارهای بورسی در مشهد و تربت حیدریه تحویل دهند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید