• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • تصمیم تحولی: تخصیص یک درصد درامد صادراتی به بازاریابی زعفران

تصمیم تحولی: تخصیص یک درصد درامد صادراتی به بازاریابی زعفران

  • توسط دنیای زعفران
  • اردیبهشت 9, 1398
  • اخبار

تصمیم جدید برای تامین مالی سیاست های توسعه ای صنعت زعفران

تخصیص یک درصد درامد صادراتی به بازاریابی زعفران

چالش های پیش روی این سیاست تحولی صنعت طلای سرخ چیست؟

مدتهاست که این پیشنهاد بین اهالی زعفران مطرح است؛ بخشی از درامد صادراتی به عنوان مالیات اخذ و برای بهبود بازاریابی و برندسازی زعفران کشو  و همچنین اموزش کشاورزان مورداستفاده قرار گیرد. مخصوصا بعد از ناامیدی فعالان از تامین مالی طرح هایی چون طرح جامع زعفران و برنامه بهبود زنجیره تولید تا صادرات زعفران از طریق دولت، این موضوع به صورت جدی تری مطرح شد. اکنون،  7 اردیبهشت ماه 98، رئیس شورای ملی زعفران در گفتگو با رادیو اعلام کرد: “طی هماهنگی های به عمل آمده مقرر گردید با تشکیل صندوق حمایت از زعفران یک درصد از درآمد حاصل از فروش و صادرات زعفران در اختیار این صندوق قرارگیرد تا در زمینه های تحقیقات، بازاریابی و تبلیغات از آن استفاده شود”.

به گزارش دنیای زعفران، اجرای این سیاست چندین مانع را در پیش دارد. اولا اینکه اخذ یک درصد مالیات (یا تعرفه) از صادرات، به معنی کاهش حاشیه سود صادرات است. موضوعی که واکنش هایی در پی خواهد داشت. مخصوصا اینکه بسیاری از فعالان زعفران، تشکل های فعال در این حوزه، از جمله شورای ملی را معتبر و معتمد نمی دانند. ثانیا نیاز جدی به بازنگری برنامه های توسعه ای صنعت وجود دارد. قبل از تامین مالی هر طرحی، باید ان طرح تدوین یا حداقل به روز شود و یک ساختار مناسب و مورداعتماد برای اجرای ان ایجاد شود.

در هر حال، دنیای زعفران، از کلیت این طرح حمایت می کند و معتقد است، در صورت اجرای چنین طرحی، می توان به برندسازی و بازاریابی صادرات زعفران کمک کرده و در بلندمدت موجب رشد قیمت صادراتی زعفران و حاشیه سود صادرات شود.

نیاز جدی به بهبود فضای کسب و کار

رئیس شورای ملی زعفران گفت: تا زمانی که قوانین فضای کسب و کار حمایت کننده نباشد،ما توان رقابت در بازارهای جهانی را نخواهیم داشت. به گزارش رادیو اقتصاد محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران درگفتگو با برنامه چالش گفت: فرآیند بازاریابی بزرگترین ضعف بر سر راه صادرات این محصول شده است. قوانین بهبود فضای کسب و کار نوشته ولی تاکنون اجرایی نشده است. وی افزود: شورای عالی زعفران و اتاق بازرگانی جلسات متعددی را با حضور استانداران و نمایندگان مجلس و نیز کمیسیون کشاورزی به عنوان متولیان امر برگزار کردند تا به بهبود فضای کسب و کارو با برند سازی و جایگاه زعفران در دست در جهان دست یابند.

تخصیص 1 درصد درآمد صادراتی به برای بهبود بازاریابی

وی افزود: طی هماهنگی های به عمل آمده مقرر گردید با تشکیل صندوق حمایت از زعفران یک درصد از درآمد حاصل از فروش و صادرات زعفران در اختیار این صندوق قرارگیرد تا در زمینه های تحقیقات، بازاریابی و تبلیغات از آن استفاده شود. وی ادامه داد: بخش خصوصی در حوزه زعفران فقط نیازمند اصلاح قوانین و مقررات دولتی است.

وی در خصوص تلاش‌های بخش خصوصی در جهت ارتقاء سطح آموزش زعفران کارها گفت:شورای عالی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی موفق شد طی زمان بندی پنج ساله به بیش از ۱۰۰ روستا در دو استان خراسان جنوبی و رضوی آموزش‌های لازم را در مباحث فرآوری، برداشت، خشک کردن، نگهداری و حمل و نقل انجام دهد که ماحصل این آموزش ها برداشت زعفران با کیفیت در مقایسه با سال های گذشته است. وی افزود: کشاورزانی که تحت آموزش قرارگرفتند موفق به برداشت ۳۵ کیلوگرم زعفران از هر هکتار شدند.

گفتنی است متوسط تولید زعفران در کشور، کمتر از 4 کیلوگرم در هکتار است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید