• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • مرور هفتگی :از توقف رالی صعودی تا راه اندازی دانشگاه علمی کاربردی زعفران از مهر

مرور هفتگی :از توقف رالی صعودی تا راه اندازی دانشگاه علمی کاربردی زعفران از مهر

  • توسط دنیای زعفران
  • فروردین 31, 1398
  • اخبار

مرور هفتگی اخبار صنعت زعفران در هفته پایانی فروردین ماه

از توقف رالی صعودی تا راه اندازی دانشگاه علمی کاربردی زعفران از مهر

زعفران هفته پایانی فروردین را در حالی به پایان برد که شاهد پایان رالی صعودی قیمت ها در بازار نقد در میانه هفته بودیم. پوشال نقد تا 9.3 رشد کرد و نگین همبه محدوده 12.5 رسید. البته پوشال های بورسی10 میلیون را هم لمس کردند. در همین حال برخی فعالان بازار از توقف روند صعودی خبر دادند. با این حال روند صعودی پوشال در بورس تداوم یافت. در همین حال یکی دیگر از فعالان مشهور صنعت زعفران از راه اندازی دانشگاه علمی کاربردی جهت آموزش کشاورزان برای تولید محصول کیفی خبر داد و گفت که این دانشگاه از مهر امسال دانشجو می گیرد.  

حال و هوای بازار؛ روند معکوس وجه تضمین نگین و پوشال

از یک شنبه هفته گذشته،وجه تضمین قرارداد های آتی  نگین و پوشال تغییر کرد. نگین با 100 هزار تومان کاهش به 360 و پوشال با 20 هزار تومان رشد به 200 هزار تومان رسید. موضوعی که با روندهای اخیر بازار متناسب بود. البته علاوه بر روندها به نظر می رسد، کاهش قابل توجه وجه تضمین نگین، وجه تشویقی هم داشته است. نکته دیگر مهم درباره بازار این است که با وجود سررسیدشدن پوشال سررسید فروردین، قرارداد جدید پوشال (برای سررسید تیر) راه اندازی نشد. موضوعی که باعث شده است هم اکنون فقط 2 قرارداد آتی پوشال فعا وجود داشته باشد.

کمبود عرضه زعفران از سوی کشاورزان

غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان ، از نوسان قیمت طلای سرخ در بازار خبر داد و گفت: طی روز‌های اخیر قیمت طلای سرخ به سبب کمبود عرضه از سوی کشاورزان با روند افزایشی در بازار روبرو شده است. وی حداقل نرخ هر کیلو زعفران دسته را ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار و حداکثر هر کیلو زعفران نگین را ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با افزایش عرضه نسبت به تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت زعفران به روند عادی خود در بازار بازگردد.

پیش بینی توقف رشد قیمت ها

نایب رئیس شورای ملی زعفران در مصاحبه ای دیگر از افزایش قیمت این محصول در سال جدید خبر داد و گفت: نرخ طلای سرخ حدود ٦ درصد افزایش یافته است. میری افزود: دلیل افزایش قیمت آن است که از ٢٥ اسفندماه عرضه زعفران در بازار مقداری کاهش می‌یابد. میری گفت: بنده فکر نمی‌کنم قیمت‌ها بیشتر از این افزایش یابد و احتمالاً در همین حدود باقی می‌ماند.

مهمترین چالش صنعت زعفران، بازاریابی است

فرزاد سحرخیز، عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن و تجارت جوانان استان تهران با اشاره به اینکه زعفران جزو کلیدی‌ترین محصولات صادراتی ایران به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: در خارج از مرزهای کشور استقبال بی‌نظیری از زعفران ایرانی می‌شود که شاکله ی این استقبال از اعتماد به وجود می‌آید. سحرخیز مهم‌ترین چالش اصلی که زعفران ایرانی در دنیا با آن مواجه است نوع بازاریابی دانست و تأکید کرد: باید این را گفت که مسائلی که در مورد کشور اسپانیا و تلاش‌های این کشور برای کسب بازار بیشتر مطرح شده موضوع اصلی نیست، بلکه آنچه مهم است اقدامات سازمان یافته‌ای است که اسپانیا در طول سالیان متمادی بر پایه اصول علمی بازار و بازاریابی علمی انجام داده و توانسته با توسل به آنها سهم بزرگی از بازار بین‌المللی زعفران را در اختیار خود در آورد.

شروع به کار دانشگاه علمی کاربردی برای ارتقا تولید زعفران

عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن و تجارت جوانان استان تهران گفت: آموزش نقش مهمی در روند توسعه‌ای برند می‌تواند داشته باشد در همین راستا براین اساس مجوز تأسیس دانشگاه علمی کاربردی سحرخیز با محوریت آموزش کشاورزان برای ارتقاء کیفیت تولید وارتقاء کیفی کشت و روش‌های نوین صادر شده که از مهرماه امسال اقدام به جذب دانشجو می‌کند. سحرخیز ادامه داد: همچنین حفظ جایگاه راهبردی بر پایه 4 اصل شامل تمامیت، اصالت، سبب‌ساز و منشاء بودن یعنی ایجاد جریان‌ پایدار در کشاورزی و صنعت و آموزش درحوزه زعفران کشور پیوسته مد نظر ما قرار داشته که در این راستا نیز اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید