رابطه دلار-زعفران؛ چرا اینقدر تنگاتنگ شد؟

  • توسط دنیای زعفران
  • اردیبهشت 30, 1398
  • تحلیل ها

تحلیل کوتاه مدتی بازار زعفران در روزهای زوج/ دوشنبه 30 اردیبهشت 98

چرا بر خلاف زمستان 97 و پیش از آن، زعفران “فورا” به دلار واکنش نشان داد؟

سوالِ “وقت فروش است؟”، کار دست عرضه کنندگان داد

بارها گفته بودیم که اگرچه دلار و زعفران رابطه بنیادین بلندمدت دارند اما به دلایل مختلف این رابطه، آنی و همچنین یک به یک نیست. در ادامه ضمن ارائه دو دلیل برای این ادعا، 3 توضیح درباره علت واکنش سریع زعفران به دلار در روز دوشنبه ذکر کرده ایم. نهایتا سه تحلیل درباره روند احتمالی در روزهای آتی ذکر شده است.

علل این موضوع (تنگاتنگ نبودن رابطه دلار-زعفران)مشخص است:

  1. فروش زعفران به خارج از کشور، عمدتا نه دلاری بلکه، ریالی است.
  2. پیشتر در مسیرهای صعودی یا نزولی دلار، زعفران هرگز تا این حد سریع به دلار واکنش نشان نداده است. نمونه اخیر و بارز آن زمستان 97 است که با وجود رشد حدودا 30 درصدی دلار، زعفران 10 درصد هم گران نشد و تقریبا ثابت بود.
چنانچه در نمودار فوق پیداست، در زمستان سال گذشته، با وجود رشد 30 درصدی دلار، زعفران در بازار نقد تقریبا ثابت بود. البته این موضوع به منزله بی ارتباط بودن دو متغیر نیست بلکه بدان معنی است که معمولا تاثیرپذیری زعفران از دلار، به نسبت کمتر و با تاخیر بسیار اتفاق می افتد و نتیجه اینکه انچه این روزها اتفاق می افتد بیشتر هیجانی است.

در رابطه با این مساول مطلبِ رمزگشایی از بی واکنش زعفران به دلار در سال گذشته را مطالعه کنید. همچنین محوااهای مختلف درباره فروش ریالی و همچنین افت نرخ دلاری زعفران با هر جهش نرخ ارز در داخل را.

اما چرا امروز بازار به این سرعت واکنش نشان داد؟ پاسخ خیلی پیچیده نیست:

  1. زعفران در بازار نقد و بورس در هفته های اخیر، رشد قابل توجهی را تجربه کرده بود و نیازمند اصلاح بود.
  2. افت هیجانی در بورس طبیعی است اما در بازار نقد هم دلایلی برای این افت وجود دارد. کشاورزان در اثر رشد مناسب قیمت در 3 ماه اخیر، مخصوصا برای پوشال، درباره فروش یا صبر برای رشد بیشتر، مردد بودند و این روزها بسیار این سوال را می پرسیدند که وقت فروش است یا نگه داریم؟ با شروع زمزمه های درباره افت نرخ از ابتدای این هفته، این سوال جواب گرفت و ان جواب این بود که قیمت در قله است و حالا وقت فروش است. افت بیشتر پوشال (که بیشتر زعفران تولیدی به این شکل است) نسبت به نگین به این دلیل است. البته معلوم نیست که پاسخ دریافت شده، درست بوده باشد.
  3. به طور کلی سقوط در بازار، اثر هیجانی بالایی دارد. اگر همین مقدار افت در بازار دلار، یعنی حدود 500 تا 700 تومان به جای یک روز در 3 روز اتفاق می افتاد، قطعا اثر بسیار کمتری بر بازارهای دیگر داشت. اما روند ریزشی، نوعی هراس ایجاد میکند که روند اصلاحی ایجاد نمیکند. اگرچه نتیجه نهایی هر دو یکی باشد.

چه خواهد شد؟

شواهد نشان می دهد که وضعیت صادرات خوب است و با شرایط جدید (مخصوصا رشد نرخ در سامانه نیما، احتمال حذف نیما و تسهیل صادرات و بازگرداندن ارز) در کنار تقاضای مناسب برای زعفران کشور در نرخ های رقابتی فعلی، بازار، حداقل یک بار دیگر قبل از فصل برداشت در مهر و آبان، احیا شود. روز یک شنبه، یکی از صادرکنندگانن زعفران در رابطه با وضعیت صادرات به دنیای زعفران می گوید که شرایط مناسب است و خریدهای خوبی انجام می شود. وی درباره نحوه فروش هم می گوید: اکثر صادرکنندگان، محصول را ریالی می فروشند و خودشان را درگیر فرآیند تبدیل ارز (درهم یا یوان) نمی کنند.

3 نشانه درباره روند بازار در روزهای آتی

بازار امروز سراسر فروش بود. البته برخی صف های فروش، بعضا جمع میشد اما همچنان قدرت فروش غلبه میکرد. به این ترتیب در صورتی که شوکی جدید رخ ندهد (افت شدید دلار یا رفتارهای هیجانی غیرقابل تحلیل) بازار طی روزهای آتی احیا خواهد شد.

حقوقی ها هم امروز خرید خالص داشتند. اگرچه سهم آنها از بازار زیاد نیست اما می تواند به عنوان یک نشانه برای حمایت از بازار در معاملات فردا قلمداد شود. این موضوع نشانه ای بر احتمال برگشت روند در معاملات فردا است.

اما اگر انتظار داشته باشیم که کل حباب شکل گرفته در سه هفته میانی اردیبهشت بین بازار نقد و بورس تخلیه شود، نیاز است که حدودا 2 روز دیگر صبر کنیم. البته بازارها در شبیه سازی روندهای گذشته یا برخورد به سطوح مقاومتی یا حمایتی، همیشه پیش واکنش دارند.

برای بازگشت بازار به نسبت های قبل از جهش اخیر، کمی دیگر صبر لازم است
آخرین قیمتهای بازار در پایان معاملات روز دوشنبه
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید