صادرات؛ نزولی تدریجی یا جهش؟

  • توسط دنیای زعفران
  • خرداد 18, 1398
  • اخبار

2 سیگنال متناقض در خصوص وضعیت صادرات بعد از ماه مبارک رمضان

صادرات؛ نزولی تدریجی یا جهش؟

در حالیکه میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران می گوید که به مرور تا فصل برداشت صادرات زعفران کاهش می یابد، حسینی عضو شورای ملی زعفران گفته است که باید ببینیم بعد از ماه مبارک رمضان، جهش در صادرات داریم یا نه؟ نایب رئیس شورای ملی زعفران و رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران می گوید که قیمت زعفران با نرخ ارز بالا و پایین میشود و قابل پیش بینی نیست. میری دو ادعا هم مطرح کرد: 1- دپوی زعفران در منازل و 2- کاهش تدریجی صادرات زعفران. این در حالی است که شواهدی در این خصوص در دست نیست و آمار صادرات در سال های گذشته هم نشان می دهد که در ماه های منتهی به فصل برداشت، صادرات زعفران با افت قابل توجه همراه نشده است. دنیای زعفران موضوع وضعیت ماهانه صادرات زعفران را طی هفته جاری بررسی خواهد کرد.

رکود در بازار داخلی و کاهش 10 درصدی قیمت ها

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران  به کاهش حدودا  ۱۰ درصدی قیمت زعفران نسبت به روزهای گذشته در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو طلای سرخ ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار و حداکثر ۱۳ میلیون تومان است. گفتنی است قیمت زعفران از هفته پایانی اردیبهشت ماه نزولی شده و فعلا 3 هفته نزولی را پشت سر گذاشته است. وی با اشاره به اینکه بازار زعفران در رکود به سر می‌برد، افزود: افزایش قیمت زعفران در ماه‌های اخیر، کاهش قدرت خرید و قرار گرفتن زعفران به عنوان کالای لوکس در سبد خانوار موجب شده تا معامله کمتری در بازار داخل صورت گیرد.

روند نزولی صادرات؟

میری درباره تأثیر افت نرخ دلار بر کاهش صادرات گفت: با توجه به شرایط کنونی نوسان نرخ ارز نمی‌توان پیش بینی دقیقی راجع به وضعیت صادرات در روز‌های آتی داشت، ضمن آنکه هر چه به فصل برداشت محصول نو نزدیک‌تر می‌شویم، صادرات روند نزولی به خود می‌گیرد. نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: با توجه به نوسان نرخ ارز، عدم ثبات اقتصادی و شرایط عرضه و تقاضا نمی‌توان پیش بینی خاصی را راجع به وضعیت بازار در ماه‌های آتی داشت. چرا که با افزایش نرخ ارز، قیمت زعفران بالا می‌رود و با افت قیمت ارز، نرخ محصول روند نزولی به خود می‌گیرد.

این در حالی است که چهارشنبه قبل، حسینی فعال دیگر بازار زعفران گفته بود: با توجه به کاهش صادرات در ماه رمضان، قیمت نه تنها افزایشی نداشته بلکه کاهش داشته است. حال باید منتظر ماند و دید که بعد از ماه مبارک رمضان جهش صادرات رخ می‌دهد یا خیر؟

باز هم ادعای دپوی زعفران

 میری این ادعا را هم مطرح کرد که بسیاری از افراد اقدام به خرید زعفران و دپو در خانه‌های خود کردند. وی تصریح کرد: با توجه به آنکه بسیاری از کشاورزان محصول خود را هنوز به بازار عرضه نکرده‌اند، بنابراین انتظار می‌رود از تیرماه به بعد به مرور محصولات خود را وارد بازار کنند چراکه به عرضه محصول نو به بازار نزدیک می‌شویم. گفتنی است، برخی فعالان بازار زعفران که معمولا ادعای  دپوی زعفران در منازل را مطرح می کنند، هرگز درباره منبع اطلاع خود و یا نحوه سنجش زعفران دپوشده در منازل صحبت نمی کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید