مرور هفتگی؛ از ابعاد جدید طرح ناپخته تا رخوت بازار نقد و افت آتی

مرور هفتگی تحولات صنعت زعفران/ هفته دوم مردادماه 98

کاهش مکرر وجه تضمین؛ تداوم افت آتی، ثبات رخوت انگیز بازار نقد

پیش بینی آقای رئیس از زمان رفع رکود صادراتی و روند قیمت ها

رکود و ثبات بازار زعفران که از اوایل تابستان اغاز شده همچنان ادامه دارد. میری فعال بازار و رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، رفع رکود صادراتی را به بعد از فصل برداشت موکول کرد اما درباره روند قیمت ها با توجه به مسائل مختلف، اظهارنظری نکرد و آن را غیرقابل پیش بینی دانست. طی هفته ای که گذشت نیز، بازار نقدی زعفران همچنان با ثبات و البته کم معامله و راکد است. اما در بورس، بعد از رشد نسبی قیمت ها در هفته اول مردادماه، این هفته مجددا بازار نزولی شد. البته این کلیتِ روند بازار است و باید بین پوشال و نگین و همچنین بازار آتی با دو بازار دیگر، تفکیک های جدی قائل شد (نمودارهای زیر گویاست).

روند هفتگی قیمت ها

چنانچه پیداست، زعفران پوشال در همه بازارها در دو هفته اخیر باثبات بوده و روند افزایشی غلبه کرده است. اما متوسط قیمت در نگین آتی طی 6 هفته اخیر مطلقا نزولی بوده است. تداوم ثبات در بازار، چشم انداز صعودی را تضعیف کرده و این موضوع باعث تشدید افت در آتی شده است (مشخصا از جهت از دست رفتن ارزش زمانی). اما نگین گواهی سپرده که تقریبا با قیمت نگین درجه 2 در بازار نقد مساوی شده، طی دو هفته اخیر، مجموعا با ثبات بوده است تا در سطح هفته چهار م تیرماه باقی مانده باشد. طبیعتا اگر انتظار داشته باشیم که روند رکودی بازار و ثبات قیمت های نقدی ادامه داشته باشد، افت بیشتر در آتی (تا حداقل فاصله با بازار دارایی پایه) قابل پیش بینی است. اما چنانچه چشم انداز صعودی برای بازار از اواخر مرداد متصور باشیم، آتی ها (مخصوصا سررسیدهای شهریور) می توانند عملکرد متفاوتی از نیمه دوم مرداد داشته باشند.

اخبار صنعت

توسعه کشت زعفران

تابستان، فصل خواب پیاز زعفران و البته فصل جابه جایی و کشت این محصول است. توسعه کت این محصول در سراسر کشور، در دستور کار قرار دارد و این روزها هم، خبرهایی در این خصوص از نقاط مختلف کشور به گوش می رسد. البته، پس از سال ها کشت زعفران در نقاط مختلف کشور، هنوز سهم استانهای غیرشرقی از تولید زعفران، کمتر از 5 درصد کل تولید است. در این رابطه مدیر اداره جهاد کشاورزی کاشان از اختصاص ۸۸ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان واقع در روستاهای علوی و حسنارود به کاشت رعفران خبر داد. گفتنی است استان اصفهان بیشترین عملکرد در سطح (بهره وری) را در تولید زعفران دارد. همزمان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به کشت محصولات کم آب، از هدف گذاری کشت زعفران در بیش از هزار هکتار از اراضی استان همدان، سخن گفت. کل سطح زیرکشت زعفران کشور، بیش از 110 هزار هکتار است.

جزئیات بیشتر از طرح ناپخته

طی هفته قبل، جزئیات بیشتری از طرح توسعه کشت زعفران به عنوان مکمل طرح انتقال آب از دریای عمان مطرح شد. جزئیات را می توانید اینجا بخوانید. واقعیت این است که هنوز اختلافاتی در این طرح ( و به طور کلی اصل طرح انتقال آب) وجود دارد که معاون وزیر نیرو (خامسی) از مهمترین مخالفان است. در هر حال درباره بخش زعفرانی ماجرا، مهمترین انتقاد تمرکز بیش از حد در طرح است. در حالیکه میتوان توجیه اقتصادی انتقال آب را با توسعه بخش های مختلف کشاورزی ایجاد کرد، اختصاص همه مازاد آب به زعفران (ان هم در یک شهرستان و ان هم توسط یک هلدینگ و نه عموم کشاورزان) بسیار عجیب و غیرقابل پذیرش است. ضمن آنکه ایجاد این حد از تمرکز، خطر فساد را نیز افزایش می دهد. اگرچه کار مجریان را در پیشبرد طرح ( از محل کاهش تعداد بازیگران و ذینفعان) آسان می کند. به هر حال امید است که قبل از اجرا، این مشکلات برطرف شود.

پیش بینی میری از زمان رفع رکود صادراتی و روند قیمت ها

درباره وضعیت بازار، میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، با اشاره به اینکه زعفران کالای لوکس در سبد خانوار محسوب می‌شود، افزود: اُفت صادرات در کنار کاهش تقاضا در بازار داخل موجب شده تا قیمت زعفران روند نزولی به خود بگیرد. وی آمار جدیدی هم از صادرات اعلام کرد که البته با اظهارات پیشین خودش متنقاض است لذا از تشریح آن خودداری می کنیم تا امار رسمی اعلام شود! وی پیش بینی های عجیب و بدون مبنایی هم از تولید زعفران ارائه کرد. عضو شورای ملی زعفران این را هم گفت که: “با وجود شرایط کنونی تقاضا بعید است که کاهش صادرات تا آغاز فصل برداشت مرتفع شود”. وی افزود: “با توجه به نوسان نرخ ارز، شرایط تحریم و مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما امکان پیش بینی قیمت زعفران در بازار وجود ندارد”.

اخبار بازار

از دیروز پنج شنبه، وجه تضمین زعفران نگین در بازار آتی با کاهش 100 هزار تومانی به 360 هزار تومان رسید (از محل کاهش وجه تضمین اضافی). البته طبق اطلاعیه جدید، 20 هزار تومان از وجه تضمین اولیه هم از یک شنبه آینده کاسته می شود تا وجه تضمین به 340 هزار تومان برسد. به این ترتیب با توجه به قیمت 11.1 و 11.6 میلیونی هر کیلو زعفران در سررسیدهای آتی، اهرم بازار حدود 3.3 خواهد بود. اهرم بازار پوشال هم، هم اکنون حدود 5 است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید