• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل ها
  • >
  • دومین مطالبه بخش خصوصی برای مداخله دولت/ از کشاورزان حمایت کنید/علل کاهش قیمت زعفران

دومین مطالبه بخش خصوصی برای مداخله دولت/ از کشاورزان حمایت کنید/علل کاهش قیمت زعفران

غلامرضا میری -رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران - کاهش مصرف زعفران - تولید زعفران

علل اصلی کاهش قیمت 50 درصدی قیمت زعفران از زبان عضو شورای ملی زعفران:

سخت گیری های ارزی، افزایش عرضه و “بورس” متهمان کاهش قیمت زعفران

دومین مطالبه بخش خصوصی برای تعیین قیمت خرید تضمینی زعفران

به گفته نایب رئیس شورای ملی زعفران، سخت‌گیری‌ در برگشت ارز حاصل از صادرات و افزایش عرضه باعث افت قیمت زعفران شده است اما علت اصلی کاهش قیمت زعفران اخیر بورس کالاست. وی مدعی شد: “مساله ای که بیش از همه باعث کاهش قیمت زعفران در بازار شد، عرضه زعفران در بورس بود زیرا زعفران از کشاورز به قیمت هر کیلو ۱۰ تا ۱۱.۵ میلیون تومان خریداری می شد اما بورس در مدت ۴۸ ساعت به یکباره ۴۰ تن زعفران را به قیمت هر کیلو ۹.۲ میلیون تومان عرضه کرد و این امر قیمت زعفران را کاهش داد”. به گزارش دنیای زعفران، چنانچه در ادامه توضیح می دهیم، علت یکی از ریزش های شدید قیمت زعفران در مرداد امسال، سفته بازی های بورسی بوده است (برای مطالعه بیشتر به این تحلیل مراجعه کنید)  اما درباره دلایلی که آقای میری ذکر کرده، باید بیشتر تامل نمود چرا که اصلا ظرفیت انبارهای بورسی به میزان ذکر شده توسط ایشان نیست.

میری با اشاره به افت 50 درصد قیمت ها نسبت به سال گذشته پیشنهاد داد: برای جلوگیری از ضرر زعفران کاران بهتر است دولت برای این محصول قیمت گذاری انجام بدهد تا در صورت ضرر تولید کنندگان دولت این محصول را با نرخ مناسبی از کشاورزان خریداری کند. پیشتر احتشام، رئیس شورای ملی زعفران نیز خواستار تعیین قیمت خرید توافقی از سوی دولت شده بود (اینجا). اما فعلا نمایندگان مجلس و دولت در این خصوص اظهارنظری نکرده اند(اینجا).

نقش بورس در افت قیمت زعفران

این اظهارات میری در حالی است که کل ظرفیت انبارهای بورسی زعفران حدود 18 تن است. البته معتقدیم علت اصلی یکی از موج های ریزشی قیمت زعفران (مخصوصا در مردادماه امسال که نرخ ارز باثبات و عرضه محصول منطقی و قیمت بازار نقد باثبات بود) رفتارهای عجیب و سفته بازانه در بورس بوده است. رفتارهای سفته بازانه، ورود افراد غیرمطلع به بازار زعفران از طریق بورس و عدم ارائه زیرساخت اطلاعاتی و آشناسازی توسط بورس کالا و انگیزه های بالای نوسان سازی و کسب سود در بازار دوسویه(*) “آتی”، موجب ایجاد تلاطمات بسیار در بازار ، ریزش قیمت در بورس و نهایتا ریزش قیمت نقدی شد. اما دلایلی که آقای میری درباره نقش بورس در ریزش قیمت ها ذکر کرده، منطقی به نظر نمی رسد. مگر آنکه ایشان توضیحات بیشتری داشته باشند.

*توضیح: در بازار آتی می توان از افت قیمت ها هم مثل رشد، سود کسب کرد.

نمودار قیمت زعفران
علت کاهش قیمت زعفران
علت اصلی اخرین موج ریزشی زعفران سفته بازی های بورسی در آبان امسال بود

در ادامه متن خبر و اظهارات آقای میری را می خوانیم

غلامرضا میری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پارسال هنگام برداشت محصول زعفران، هر کیلو از این محصول ۱۷ تا ۱۷.۵ میلیون تومان خریداری می شد اما اکنون قیمت خرید هر کیلو زعفران به ۸ تا ۹ میلیون تومان رسیده است.

سخت گیری های ارزی یکی از علل افت قیمتهاست

وی با بیان اینکه دلایل متعدد برای کاهش قیمت زعفران در بازار وجود دارد اظهار داشت: سخت‌گیری‌های برای برگشت ارز حاصل از صادرات باعث شده است صادرکنندگان نتوانند ارز وارد کشور کنند و این امر باعث کنار رفتن صادرکنندگان اصلی زعفران شده است. وی گفت: به عنوان مثال صادرکننده‌ای که در سال ۹۶ حدود ۴۰ میلیون دلار صادرات زعفران داشت، میزان صادرات وی در سال ۹۷ به ۶ تا ۷ میلیون دلار رسید.

نایب رئیس شورای ملی زعفران افزود: مسیری که بانک مرکزی برای صادرات زعفران ایجاد کرده، باعث شده است این محصول یا با کیفیت نامطلوب به صورت قاچاق از کشور خارج شود یا فعالان اقتصادی کشورهای همسایه این محصول را به صورت قانونی یا غیرقانونی خارج کنند و با برند کشور خود عرضه نمایند.

عرضه زعفران به قیمت 150 دلار!

وی اظهار داشت: هم اکنون فعالان اقتصادی ایرانی زعفران را کیلویی ۱۵۰ دلار عرضه می کنند تا خریداران آن را در کشورهای مقصد صادراتی تحویل مشتری ها دهند.

وی گفت: بخشی از زعفران نیز از طریق کارت های بازرگانی اجاره‌ای صادر می‌شود به این نحو که افرادی برای اینکه بتوانند کالا وارد کشور کنند، با کارت بازرگانی یک فعال اقتصادی، زعفران را صادر کرده و با ارز حاصل از صادرات آن کالای مورد نظر خود را وارد کشور می نمایند که این امر باعث می شود زعفران با قیمت کمتر به بازار عرضه شود.

بر هم خوردن عرضه و تقاضا

میری میزان تولید زعفران در سال گذشته را ۳۵۰ تا ۳۸۰ تن ذکر کرد و افزود: هم اکنون کشور با مازاد تولید زعفران مواجه شده و در مقابل صادرات زعفران کاهش یافته است و این امر نیز باعث عدم توازن بین عرضه و تقاضا و کاهش قیمت زعفران شده است.

بورس متهم اول افت قیمت ها

وی اظهار داشت: مساله ای که بیش از همه باعث کاهش قیمت زعفران در بازار شد، عرضه زعفران در بورس بود زیرا زعفران از کشاورز به قیمت هر کیلو ۱۰ تا ۱۱.۵ میلیون تومان خریداری می شد اما بورس در مدت ۴۸ ساعت به یکباره ۴۰ تن زعفران را به قیمت هر کیلو ۹.۲ میلیون تومان عرضه کرد و این امر قیمت زعفران را کاهش داد.

کشاورزان با بازار هماهنگ هستند

میری گفت: در صورتی که زعفران به همان روال قبلی از کشاورز خریداری و در بازار عرضه می شد و واحدهای صادراتی زعفران را از کشاورز خریداری می کردند، قیمت زعفران کاهش نمی یافت.

وی افزود: کشاورز با بازار هماهنگ است و عرضه زعفران را با احتیاط انجام می دهد و زمانی که کشاورز احساس کند زعفران در بازار فروش ندارد این محصول را عرضه نمی کند اما وقتی خریداران خارجی اطمینان پیدا کردند که ۴۰ تن زعفران در بورس وجود دارد و خریداری برای آن نیست، این امر تاثیر بسیار بر کاهش قیمت زعفران گذاشت.

دومین مطالبه برای قیمتگذاری از سوی بخش خصوصی

به گزارش اقتصاد انلاین وی پیشنهاد داد: برای جلوگیری از ضرر زعفران کاران بهتر است دولت برای این محصول قیمت گذاری انجام بدهد تا در صورت ضرر تولید کنندگان دولت این محصول را با نرخ مناسبی از کشاورزان خریداری کند.

پیشتر احتشام، رئیس شورای ملی زعفران نیز خواستار تعیین قیمت خرید توافقی از سوی دولت شده بود (اینجا). اما فعلا نمایندگان مجلس و دولت در این خصوص اظهارنظری نکرده اند(اینجا).

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: تحریف تاریخ برای حمایت افراطی از نقش بورس در قیمت زعفران | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید