زیرساخت اصلی بورس منابع و جریان های اطلاعات و شفافیت است؛ از ان غافل نشوید

به بهانه روندهای عجیب و انتقادات از بورس کالا

زیرساخت اصلی بورس منابع و جریان های اطلاعات و شفافیت است

با راه اندازی یک پوسته مطالعاتی و جذب سفته بازان دردی دوا نمی شود

در هفته ای که گذشت، رونندها و قیمت های عجیب در بورس همچنان برقرار بود. از جمله دو نوع زعفران پوشال گرانترین انواع زعفران در بورس هستند؛ حتی از انواع نگین هم گران شدند!
اگرچه قیمت 10.4 میلیونی پوشال زرین در اواسط هفته با معامله 10 گرم زعفران رقم خورد اما این انحراف بزرگ بیش از 3 هفته است وجود دارد! در سوی دیگر پوشال آبان در آتی به 7.6 میلیون تومان (به ازای هر کیلوگرم) رسیده است! و تا 7 هم سقوط کرد.

در این رابطه:

✅ از بورس_کالا تشکر می کنیم که با شفافیت مثال زدنی، بعد از سالها، برای فعالین صنعت روشن کرد که زعفران پوشال بهتر از نگین است و عطر و طعم و رنگ کمتر، بهتر است!!! به اهالی فلسفه و منطق هم فهماند که می شود یک امر خوبتر، بدتر باشد!!!!
✅ عزیزان بورس کالا، وقتش نشده به انتقادات مشفقانه، کمی دقت کنید! و به جای ردیف کردن زیره و پسته، همان اولی یعنی زعفران را به سامان برسانید!
✅ دنیای زعفران، مثل برخی، معتقد به مضر بودن بورس برای زعفران نیست، بلکه معتقدیم باید زیرساخت آن را فراهم کنید. در ادامه توضیح می دهیم.

✅ 2 تصویر فوق را ببینید. بورس ncdex هند ضمن ارائه بستر معاملاتی، انبوهی از اطلاعات، از جمله گراف قیمت نقدی را در اختیار مشتریانش قرار می دهد تا با چشم باز و شناخت درست از هر محصول معامله کنند!
✅ اما شرکت بورس کالای ایران، حدود 3 سال است که گواهی سپرده زعفران و یک سال است که آتی زعفران را راه انداخته است و با سرعت در حال افزودن محصولات دیگر است اما به چند کانال تلگرامی غیرمعتبر درباره مرجع قیمتی نقدی ارجاع داده است! اگر سری به آن کانال ها بزنیند می بینید که برخی به روز نیستند، برخی غیرفعالند و برخی هم گاهی که دوست ندارند، قیمت نمی دهند، درستی و فراگیری قیمت ها و تطبیق نحوه گزارش و تفکیک انواع زعفران آن با استاندارد مورداستفاده در بورس، بماند. آن هم در نه سایت و به صورت شفاف بلکه در پستوی یک فایل ورد!!!
✅در این شرایط نباید تعجب کرد که زیره چندین روز صف فروش شود و نه تنها از قیمت نقدی که از قیمت گواهی هم ارزانتر شود.
همچنین زعفران پوشال از نگین گرانتر شود یا اینکه نگین 10 درصد زیر قیمت نقدی معامله شود و پوشال 10 درصد بیشتر.

سخن آخر؛ بسترهای اطلاعاتی، جریان اطلاعات و شفافیت آمار و داده ها زیرساخت اساسی بورس است. اینها را فراهم کنید تا نه تنها مشکلات فوق رفع شود، بلکه مواهب بورس برای صنعت زعفران را ببینیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما