• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • گزارشی از کشت زعفران در گیلان ؛ توسعه زعفران در شمال به زور یارانه و پیاز رایگان!

گزارشی از کشت زعفران در گیلان ؛ توسعه زعفران در شمال به زور یارانه و پیاز رایگان!

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 2, 1398
  • اخبار

گزارشی از کشت زعفران در گیلان

از ارئه پیاز رایگان تا تسهیلات ویژه برای توسعه کشت زعفران در گیلان

کشت زعفران از ۱۰ سال گذشته در گیلان آغاز و اکنون توسعه یافته است با این حال هنوز زعفران در گیلان بسیار کمتر از استان هایی چون اصفهان است (با خراسان قابل مقایسه نیست). آنچه مهم است اینکه وزارت جهاد کشاورزی حمایت های ویژه ای (عرضه پیاز رایگان و اعطای یارانه و …) برای توسعه کشت زعفران ارائه می کرده است که متاسفانه باعث گسترش قابل توجه کشت و افت شدید قیمت محصول شده است. چرا که تمهیدات کافی برای برای توسعه صادرات و مصرف محصول اجام نشده است. البته اخیرا جهاد کشاورزی اعلام کرده است که سیاست های حمایتی از توسعه کشت زعفران را متوقف کرده است (اینجا بیشتر بخوانید).

حمایت ویژه از کشت زعفران در گیلان

به گزارش شبستان کشت و تولید زعفران از 10 سال گذشته در گیلان آغاز شده و جهاد کشاورزی استان در این راستا حمایت‌های ویژه‌ای از جمله توزیع کود و پیاز زعفران و همچنین ارائه آموزش‌های لازم جهت توسعه این محصول را در استان داشته است. در این گزارش گفتگوی ویژه‌ای با منوچهر پارسافر مدیر باغبانی جهاد کشاورزی، مرتضی مرادی رییس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان و تیمور امینی تولیدکننده زعفران انجام شده است که گویای موفقیت کشت زعفران در گیلان است.

 کشت زعفران در 18 هکتار از کوهستان‌های گیلان

«منوچهر پارسافر » به کشت زعفران در گیلان اشاره و اظهار کرد: کشت زعفران از سال 87 به‌صورت پایلوت در شهرستان های رودسر، املش و رودبار آغاز شد. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه با آزمایش‌های صورت گرفته زعفران گیلان مرغوب‌تر از زعفران خراسان است گفت: رنگ، طعم و بوی زعفران، سه فاکتور شناسایی زعفران با کیفیت بالاست.

 پارسافر به افزایش زمین‌های زیرکشت زعفران در استان اشاره و اذعان کرد: در حال حاضر 18 هکتار از زمین‌های کوهستانی گیلان زیر کشت زعفران رفته و پیش‌بینی می‌شود امسال از این مجموع 54 کیلو زعفران برداشت شود. وی ادامه داد: از این میزان کشت زعفران در زمین‌های کشاورزی پیش‌بینی می‌شود هشت میلیارد ریال زعفران برداشت شود. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: 162 نفر از کشاورزان گیلانی در حال حاضر به کشت گیاه زعفران مشغول هستند.

 ارئه پیشار رایگان به کشاورزان در مرحله اول تا ارائه یارانه

پارسا فر با تاکید بر اینکه در مرحله اول به‌صورت رایگان پیاز زعفران به کشاورزان داده شد، خاطرنشان کرد: زعفران در مناطقی از گیلان که شرایط اقلیمی خراسان را دارد، کشت می‌شود. وی به ایجاد اشتغال و افزایش درآمد اشاره و اظهار کرد: جهاد کشاورزی گیلان یارانه نهال زعفران را به علاقمندان ارائه می‌دهد و کشاورزان می‌توانند از تسهیلات ویژه کشت این محصول بهره‌مند شوند. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه علاقمندان به کشت زعفران می‌توانند جهت دریافت پیاز زعفران به جهاد کشاورزی شهرستان‌های گیلان مراجعه کنند، اذعان کرد: کشت زعفران فقط در مناطق جلگه امکان‌پذیر است و کشاورزان می‌توانند به‌ تکثیر پیاز زعفران مشغول شوند.

کشت زعفران در حیاط خانه اجرایی می شود

«مرتضی مرادی» با تاکید بر اینکه زعفران یک گیاه دارویی است گفت: این محصول خواص مختلف از جمله ایجاد آرامش روحی و روانی دارد و تولید آن در استان زمینه اشتغال را برای خانواده‌ها فراهم می‌کند. رییس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان به اجرای طرح کشاورزی شهری در گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: کشت زعفران در باکس‌های کوچک در حیاط خانه‌های شهری و تراس واحدهای آپارتمانی برای مصرف خانواده‌ها از جمله طرح‌های در دست اجرای این سازمان است.

 کشت زعفران کم‌هزینه اما پردرآمد

«تیمور امینی» با بیان اینکه تولید زعفران برای کشاورزان مناطق کوهستانی و خشک گیلان مناسب است اظهار کرد: از سال 89 تولید زعفران را در منطقه دیلمان سیاهکل آغاز کردم. وی با بیان اینکه تولید این گیاه از جنبه اقتصادی بسیار به‌صرفه است گفت: در مرحله نخست در 30 نقطه با شرایط متفاوت این گیاه را کشت کردم که نتیجه مطلوبی داشت.

 امینی اذعان کرد: اکنون در نیم هکتار از زمین کشاورزی که در گذشته به کشت گندم اختصاص داشت، زعفران کشت شده است. این تولیدکننده نمونه زعفران تصریح کرد: به 20 نفر از کشاورزان این منطقه کشت زعفران را آموزش دادم که خوشبختانه در حال حاضر هشت هکتار از زمین‌های این منطقه زیرکشت زعفران رفته است.

 درامد زعفران در گیلان چندین برابر گندم

وی با تاکید بر اینکه کشت زعفران چندین برابر گندم درآمد دارد اضافه کرد: محصولات تولیدی زعفران این منطقه به خارج از مرزها از جمله کشور انگلیس و استرالیا صادر می‌شود. امینی افزود: شهرستان سیاهکل یکی از مناطق توریستی گیلان است و مسافران با خرید زعفران منطقه مشتری پایه این محصول در شهرستان سیاهکل هستند. این تولیدکننده نمونه زعفران خاطرنشان کرد: زمان کاشت این محصول اواخر مرداد و اوایل شهریور بوده و زمان برداشت مهر تا آبان است.

امینی: کیفیت زعفران در گیلان بهتر از خراسان

وی ادامه داد: هر پیاز زعفران به مدت پنج سال گل می‌دهد، این گیاه در شش ماه نخست سال نیاز به آب ندارد و در شش ماه دوم سال نیاز مبرم به آب داشته که با استفاده از برف و باران آب مورد نیاز را به دست می‌آورد. امینی به بیکاری جوانان اشاره و اظهارکرد: کشت این محصول با کمترین هزینه، درآمد بالایی را برای خانواده مهیا می‌کند. این تولیدکننده سیاهکلی نمونه زعفران تصریح کرد: با آموزش و فرهنگ‌سازی می‌توان تولید این محصول گرانبها را در استان افزایش داد و زمینه اشتغال جوانان جویای کار را فراهم کرد.

 امینی به کیفیت زعفران تولیدی سیاهکل اشاره و اظهار کرد: با آزمایش‌های صورت گرفته کیفیت زعفران گیلان از زعفران خراسان مطلوب‌تر است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما