مرور هفتگی اخبار و تحولات صنعت زعفران

  • توسط دنیای زعفران
  • مهر 19, 1398
  • اخبار

از شنیده های جدید درباره پیاز زعفران تا پیش بینی آقای نماینده

هفته سوم مهرماه برای زعفران بسیار پرخبر و متلاطم بود. قیمت ها در نیمه اول هفته وارد یک فرآیند ریزشی شدید شد. درباره موضوع آلودگی پیاز زعفران هم جزئیات بیشتری منتشر شد. از جمله مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد که این آلودگی ممکن است بر میزانن برداشت و تولید اثر بگذارد اما بر کیفیت محصول تولیدی تاثیری ندارد. درباره سهم مزارع آلوده شده و میزان تاثیر آن بر تولید زعفران در سال جاری نیز حرف و حدیث هایی مطرح است اما تخمین درستی در دست نیست. گفتنی دنیای زعفران پیشتر بارها تاکید کرده بود که بارندگی های شدید بهار امسالف بر خلاف ادعای برخی، بیش از انکه اثر مثبت بر تولید داشته باشد، اثر منفی خواهد داشت. چرا که دریافت بارش در فصل خواب پیاز موجب پوسیدگی و توسعه آفات می شود. طی این هفته، باستانی نماینده مجلس هم پیش بینی کرد که قیمت زعفران از اول آبان به مرور رشد خواهد کرد. در ادامه سرخط مهمترین اخبار صنعت در هفته گذشته را می خوانید.

باستانی: کشاورزان برای فروش عجله نکنند، رشد قیمت زعفران از ابتدای آبان

نماینده تربت حیدریه و مه ولات در مجلس گفت: کشاورزان در فروش زعفران به صورت یکباره عمل نکنند زیرا قیمت زعفران از ابتدای آبان ماه افزایش خواهد یافت. وی همچنین با اشاره به پیش بینی های نادرست از افزایش شدید تولید زعفران گفت که به خطر بارندگی شدید در بهار امسال بسیاری مزارع دچار پوسیدگی پیاز و آفت شده اند که این موضوع بر تولید و بازار اثر می گذارد. وی بر خرید توافقی زعفران هم تاکید کرد. درباره جزئیات نشست مربوط به خرید توافقی، اینجا بیشتر بخوانید.

استقبال وزیر از کشت قراردادی زعفران

وزیر جهاد کشاورزی گفت: محصولات عمده کشاورزی استان زعفران، زرشک، عناب و انار و پسته است و این محصولاتی باید در استان قراردادی شود و وقتی کشاورز محصولات خود را کشت می‌کنند زیرپوشش یک ارگان، تاجر و هلدینگ باشد. وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: تا زمانی که این اتفاق صورت نگرفته این مشکلات را داریم اما در برخی از شهرهای استان مانند قاین و فردوس کارآفرینان قراردادهای خوبی با کشاورزان و تولیدکنندگان دارند. حجتی اظهار داشت: باید این کشاورزی قراردادی در ارتباط با زعفران، زرشک و عناب باشد و از تمام کارآفرینان نیز دعوت می‌کنیم تا به کشاورزی قراردادی ورود کنند و استانداری، جهادکشاورزی استان و مرکز و دولت در خدمت آن‌هاست و حمایت و پشتیبانی لازم را می‌کنند.

گفتنی است در کشت قراردادی، کشاورزان با یک شرکت قرارداد بسته و ضمن استفاده از آموزش ها و پشتیبانی های او، زعفران خود را هم به ان شرکت می فروشند. هم اکنون برخی شرکت ها مثل  شرکت های نوین و تروند این طرح را در حوزه زعفران  اجرا کرده اند.

بیماری جدید زعفران به کمیت آسیب میزند اما به کیفیت نه

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: حدود ۳۰۰ هکتار از مزارع زیر کشت زعفران این استان که دچار پوسیدگی پیاز زعفران است شناسایی شده اما این بیماری هنوز گسترش نیافته است. کل سطح زیر کشت زعفران در کشور بیش از 100 هزار هکتار است که مساحت آسیب دیده (طبق اعلام این مقام مسئول) حدود 0.3 درصد از کل می شود. با این حال برای فعالان بازار و تجار پیاز در گفتگو با دنیای زعفران تصریح کرده اند که وسعت آلودگی بسیار بیشتر است به نحوی که امسال برای یافتن پیاز سالم به منظور کشت در گلخانه، مشکلات بسیار زیادی داشته اند. یکی از فعالان بازار احتمال اثرگذاری جدی این مسئله بر بازار را رد نمی کند.

خرید توافقی سرانجام مصوب شد؛ نرخ خرید توافقی در انتظار انالیز!

پنج شنبه قبل، نشستی با حضور همه بازیگران موثر در طرح خرید توافقی برگزار و همگی بر خرید توافقی زعفران در سال جاری، همانند سال ۹۶ تاکید کردند. البته قیمت خرید تعیین نشد اما نمایندگان دولت، مجلس، جهاد کشاورزی (سیاستگذاران و تصمیم گیران)، بانک کشاورزی (تامین کننده منابع مالی لازم) و تعاون روستایی (مجری) همگی بر اجرای طرح در سال جاری با قیمتهایی که از آنالیز استخراج خواهد شد، تاکید کردند.

نکات مهم مطرح شده در جلسه هماهنگی خرید توافقی

یک مقام مسئول از فرمانداری تربت حیدریه در این نشست گفت: از سوی دیگر دولت از اجرای طرح  خرید توافقی در سال های قبل تجربه خوبی داشته و امسال نیز آن را اجرا خواهد کرد و منابع مالی برای خرید توافقی محصول زعفران نیز پیش بینی شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رییس فراکسیون مجلس نیز با بیان اینکه در اجرای طرح خرید توافقی زعفران هم وزارت جهاد کشاورزی، هم کشاورزان و هم سازمان مرکزی تعاونی روستایی سود کردند، گفت: اراده ما بر این است که در سال زراعی جدید نیز این طرح را با جدیت دنبال کنیم و از بانک کشاورزی انتظار می رود بهتر و بیش از سایر بانک ها پا پیش بگذارد.

رئیس اداره تعاون روستایی خراسان رضوی هم، با بیان اینکه آنالیز زعفران را به طور دقیق هم برای پوشال، هم برای نگین و هم برای سرگل، تحت کنترل داریم اظهار داشت: این آمادگی را داریم امسال نیز خرید توافقی زعفران را در استان اطلاع رسانی کنیم و حتی اداره تعاون روستایی خراسان شمالی نیز با پیش بینی تولید ۱۰ تن، روی عملکرد ما حساب باز کرده است.

محمد رضا فرزانه معاون بانک کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: در ارتباط با تامین منابع مالی برای خرید زعفران مشکل و کمبودی نداریم و هیچ سقفی نیز قایل نمی شویم.

جشنواره ملی عکس زعفران در تربت حیدریه و زاوه برگزار می شود/ مهلت ارسال آثار تا 28 مهر

ایرنا-  پنجمین جشنواره ملی عکس زعفران روزهای ۱۱ تا ۱۶ آبان ماه امسال در شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه در جنوب خراسان رضوی برگزار می شود. دبیر پنجمین جشنواره ملی عکس زعفران ادامه داد: علاقه مندان به شرکت در این جشنواره می توانند برای ثبت نام اولیه و ارسال آثار هنری به سامانه جشنواره به آدرس الکترونیکی saffronphotofestival.com  مراجعه کنند.گلی، آخرین مهلت ارسال آثار را ۲۸ مهر ماه جاری عنوان کرد و افزود: آخرین مهلت دریافت آثار بخش اصلی و جانبی نیز، ساعت ۲۴ روز ۱۴ آبان ماه امسال است و علاقه مندان برای انجام مکاتبه کتبی می توانند با آدرس تربت حیدریه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جنب باغ ملی مکاتبه نموده یا با تلفن  ۵۲۲۳۸۸۰۸ -۰۵۱ داخلی ۲ کارشناس هنری تماس بگیرند. وی اظهار داشت: دکتر محمد ستاری، دکتر محمدمهدی رحیمیان و کیارنگ علایی، داوری آثار را بر عهده دارند.

سهم ایران از صادرات زعفران؛ 12.5 درصد!

نود اقتصادی- یک بررسی جدید در خصوص تجارت زعفران شا داد که کشورمان در رتبه سوم از نظر میزان صادرات زعفران قرار دارد. در حالیکه بیش از 90 درصد از زعفران جهان در ایران تولید و عمده ان صادر می شود، بررسی امارهای جهانی نشا ن می دهد که حجم تجارت زعفران بالغ بر 2.8 میلیارد دلار در سال است و سهم ایرا حدود 12.3 درصد از این رقم یعنی 350 میلیون دلار است. در حالیکه چین و هند با حدود یم میلیارد دلار صادرات زعفران در سال، در رتبه اول و دوم بالاتر از ایران قرار دارند. طبیعتا حجم زیادی از صادرات زعفران این دو کشور، محصولی است که از ایران وارد و مجددا صادر می شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید