• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • خسارت سرمای هوا به مزارع زعفران در جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی

خسارت سرمای هوا به مزارع زعفران در جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی

  • توسط دنیای زعفران
  • آذر 6, 1398
  • اخبار

خسارت ۱۵ تا ۵۰ درصدی یخبندان به مزارع زعفران خراسان جنوبی

کاهش محسوس دمای هوا و وقوع یخبندان ۱۵ تا ۵۰ درصد به مزارع زعفران خراسان جنوبی و همچنین خسارت 10 میلیارد تومانی به مزارع گناباد شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر صندوق بیمه کشاورزی استان بارندگی، کاهش دمای هوا، کاهش دمای خاک خسارت ۱۵ تا ۵۰ درصدی یخبندان به مزارع زعفران را از عوامل خسارت به مزارع زعفران عنوان کرد و گفت: گل دهی زعفران با توجه به شرایط اقلیمی منطقه از اوایل آبان آغاز شده  و تا نیمه دوم آذر ادامه دارد که در این مدت برخی از  مناطق دچار خسارت‌های ناشی از یخبندان شدند.

غنچه با بیان اینکه تیم‌های ارزیاب در حال برآورد خسارت‌های وارد شده به مزارع زعفران هستند، افزود: خسارت سرما در مزارع زعفران مربوط به شهرستان های قاین، فردوس، سرایان، بشرویه، زیرکوه و بیرجند است. وی با بیان اینکه خسارت سرما موجب کاهش کیفیت در رنگ و بوی زعفران می‌شود، گفت: کاهش کیفیت زعفران در فروش این محصول استراتژیک نیز تأثیر گذاشته و کشاورزان را متضرر می‌کند. غنچه گفت: براساس گزارش‌های واصله روز گذشته خسارت سرما به مزارع زعفران ملوند شهرستان طبس نیز گزارش شده است.  منبع خبر: اینجا

مروری تحلیلی بر این خسارت ها و آثار ان را می توانید اینجا بخوانید

خسارت 10 میلیاردی به مزارع زعفران گناباد

همزمان مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: کاهش دما هوا موجب سرمازدگی و خسارت ۱۰۰ میلیارد ریالی به مزارع زعفران این شهرستان طی سه روز گذشته شد.

علیرضا حسین زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاهش دمای هوا به بیش از هزار هکتار معادل یک سوم مزارع زعفران گناباد خسارت زد.

وی ادامه داد: تنها ۱۵ درصد از مجموع مزارع زعفران گناباد تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دارند و امکان پرداخت غرامت بیمه به ۸۵ تا ۹۰ درصد از اراضی خسارت دیده طی چند روز گذشته وجود ندارد و کشاورزان و زعفران کاران باید برای کاهش تبعات خسارت ها نسبت به پوشش بیمه ای محصولات خود اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: تغییرات اقلیمی و حوادث پیش بینی نشده مانند سیل، توفان، سرمازدگی و گرمازدگی از مشکلات مهم بخش کشاورزی گناباد به شمار می رود که در این میان کاشت زعفران با معضلات بیشتری دست به گریبان است.

حسین زاده افزود: تغییرات شدید اقلیمی و گرمای شدید در فصل تابستان موجب تاخیر در باردهی پیاز زعفران و سرمای زیاد و زودرس در فصل پاییز و زمستان و همزمانی آن با برداشت زعفران به طور معمول خسارت های زیادی را به زعفرانکاران گنابادی تحمیل کرده است.

داریوش شیبانی رییس اداره پیش بینی هواشناسی گناباد هم به خبرنگار ایرنا گفت: دمای هوا در سردترین زمان در این شهرستان طی سه روز گذشته بین سه تا هشت درجه زیر صفر در نوسان بود و بر این اساس در عرض دو روز ۱۰ تا ۱۱ درجه کاهش یافت که این مساله با توجه به همزمانی برداشت گل زعفران موجب وارد شدن خسارتهایی به این محصول شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید