رشد قیمت زعفران در افغانستان

  • توسط دنیای زعفران
  • آذر 1, 1398
  • اخبار

رشد قیمت زعفران در افغانستان

ریاست زراعت ولایت هرات از افزایش تولید و قیمت زعفران در افغانستان در این ولایت خبر داد. عبدالصبور رحمانی، رئیس اداره زراعت هرات می گوید که  تولید زعفران هرات از ۱۵ تن در سال قبل اکنون به ۱۷ تن می رسد. گفتنی است ۹۰ درصد زعفران افغانستان در ولایت غربی هرات تولید می شود و لذا میزان تولید در هرات را می توان مساوی با کل تولید زعفران افغانستان دانست.

 طبق اعلام مقامات کشاورزی افغانستان، قیمت یک کیلو زعفران در سال گذشته ۳۰ تا ۴۵ هزار افغانی بود اما امسال با  بین ۵۰ تا ۶۰ هزار افغانی خرید و فروش می شود.

وزارت زراعت افغانستان گزارش داده است که تولید زعفران امسال در ولایت هرات به ۱۷ تن و در کل افغانستان به ۱۸ تن رسیده است. به گفته وزیر زراعت افغانستان زعفران این کشور از لحاظ کیفیت جایگاه اول و از نظر کمیت سومین جایگاه را در سطح جهان دارد.

کشت و برداشت زعفران در سال های اخیر در افغانستان رشد چشمگیری داشته است. ریاست زراعت ولایت هرات می گوید که محصولات زعفران هرات در سال گذشته ۱۵ تن بوده است، اما پیش بینی می شود که امسال به ۱۷ تن برسد.

اداره زارعت هرات می گوید که در سال گذشته در این ولایت شش هزار هکتار زمین تحت کشت زعفران قرار داشت، اما امسال یک هزار هکتار دیگر نیز به ساحات تحت کشت زعفران افزوده شده است.

زمینه اشتغال برای ۱۰ هزار خانواده

عبدالصبور رحمانی، رئیس زارعت ولایت هرات در گفتگو با دویچه وله گفت: «در ولایت هرات بیش از ده هزار خانواده در قسمت تولید و پروسس زعفران فعالیت می کنند.» زعفران ولایت هرات بیشتر در ولسوالی ها پشتون زرغون، غوریان، زنده جان، انجیل، گذره و کرخ کشت و تولید می شود.

ملیحه شمس، رئیس شرکت «شمس افق» که در بخش کشت، پروسس و بسته بندی زعفران فعالیت دارد، در مورد سیر صعودی افزایش محصولات و بهبود کیفیت زعفران گفت: «برداشت  و پروسس امسال بهتر بود. ما توانستیم ۱۴۰۰ دهقان را در شرکت خود آموزش دهیم و این باعث شد زعفرانی که امسال به بازار عرضه می شود، از نظر کمیت و کیفیت بهتر باشد.»

زعفران یکی از عمده ترین اقلام تجارتی افغانستان به شمار می رود. امروزه زعفران افغانستان به کشورهای مختلف از جمله امارات متحده عربی، عربستان، ترکیه چین، هند و همچنان کشورهای اروپایی نیز صادر می شود.

رشد قیمت زعفران در افغانستان

قیمت زعفران که طلای سرخ نیز خوانده می شود در سال روان خورشیدی در افغانستان افزایش داشته است. اما به گفته تولید کننده گان زعفران مفاد کمتری نصیب دهقانان می شود. رئیس زراعت هرات گفت: «سال گذشته قیمت یک کلیو زعفران ۳۰ تا ۴۵ هزار افغانی بود اما امسال با در نظر داشت کیفیت بین ۵۰ تا ۶۰ هزار افغانی خرید و فروش می شود.»

نمایش محصولات 20 شرکت در یک نمایشگاه

ریاست زراعت هرات روز یک شنبه، ۱۷ نوامبر، یک نمایشگاه دو روزه زعفران را نیز در این ولایت برگزار کرد. در این نمایشگاه حدود ۲۰ شرکت محصولات خود را به نمایش گذاشته اند.

ملیحه شمش که در این نمایشگاه یک غرفه دارد، گفت: «در این نمایشگاه ما هشت کیلو فروشات داشتیم و ۱۲ کیلو خریداری کردیم.» او افزود که فی کیلو زعفران را از ۵۱ تا ۵۸ هزار افغانی خریداری کرده و تا حدود ۶۳ هزار افغانی به فروش می رسانند. به گفته خانم شمس آنها هنوز هم با مشکلات زیادی برای بازاریابی این محصول باارزش مواجه اند. 

با آنکه ۹۰ درصد زعفران افغانستان در ولایت غربی هرات تولید می شود، اما در سال های اخیر در ۲۳ ولایت دیگر به شمول بامیان، دایکندی، پنجشیر، بدخشان و نورستان نیز مردم به کشت و تولید زعفران رو آورده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما