برداشت و پاک کردن طلای سرخ در مه و سرما، کنار آب و آتش!

  • توسط دنیای زعفران
  • آذر 7, 1398
  • اخبار

ترکیب تلخی طعم زعفران و روحبخشی عطر آن در کشت زعفران هم جاری است!

تصاویری از آخرین روزهای برداشت زعفران در تربت حیدریه

برداشت و پاک کردن طلای سرخ در مه و سرما، کنار آب و آتش!

کشت زعفران با همه سختی هایش، شیرینی  های منحصر به فرد خودش را هم دارد. در روزهای نسبتا سرد پاییز، کنار خانواده راهی مزرعه می شوی و از خنکای هوا و گرمای کانون خانواده با هم لذت میبرید. نشستن روی دو پا برای برداشت گل های لطیف، زانوهایت را به درد می آورد و کمرت را. پس مجبوری هر چند دقیقه یک بار برخیزی و به افق و چشم اندازهای زیبا چشم بدوزی و در عظمت خلقت و زیبایی بی بدیل مزارع ارغوانی زعفران خیره شوی. مزارعی که چند روز دیگر، دیگر ارغوانی نیستند؛ سبز می شوند و بعد هم زرد.

دوباره مشغول کار می شوی و این بار وزش باد یا بارش نم نم باران طراوتی می بخشد به محیط و البته اثر سرما را هم دوچندان می کند و گاهی توان و چابکی را از انگشتان می گیرد. اینجا نوشیدن یک چای آتیشی، کنار خانواده ای که دور آتش جمع شده، دیگر قابل توصیف نیست.

 در امورات کشاورزی، کمتر کاری است که همه اعضای خانواده از پسش بر بیایند و همه کنار هم به آن مشغول شوند. از کودکانی که یک دهه هم از عمرشان نمی گذرد تا ماردبزرگانی که 60 را هم رد کرده اند. البته گاهی از اینکه مجبوری کودکان و سالمندان را هم در این روزها به کار بگیری، شاید، احساس خوبی نداشته باشی اما آنقدر کار هست و گل زیاد که چاره نیست. همه خودشان هم برای لذت بردن از فرح و زیبایی مزارع و خنکای هوا و گرمای خانواده و چای آتیشی و  عطر گل های زعفران، شوق دارند و می آیند.

آری زعفران، همه این تلخی ها و سختی ها را در کنار شیرینی هایش دارد. هم طاقت فرساست و هم روح افزا. هم زانوها و کمرت را به درد می اورد هم با کشیدن نفس عمیق در خنکای هوا و چشم در چشم چشم اندازهای زیبا، روحت را نوازش می دهد.

درست مثل خودش! زعفران هم تلخ است و هم خوش عطر و محبوب. گویا کشت زعفران هم اینگونه است؛ سختی های بسیار دارد اما زیبایی ها نیز.

تصاویر زیر را ببینید و گوشه ای از آنچه توصیف شد را در از قاب دوربین احساس کنید. 

منبع تصاویر: باشگاه خبرنگاران جوان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید