دو سناریو درباره مسیر دلار در بازار تهران در 2020؛

دو سناریو درباره مسیر دلار در بازار تهران در 2020؛

مدل “94 و 95” یا “96 و 97″؟

دلار بعد از یک جهش از 11 تا 14 هزار تومان اکنون در سطح 13 هزار تومان متعادل شده است. با این حال برخی معتقدند که این پایان بازی دلار نیست و به زودی تحولاتی در پیش دارد. مهمترین بحث هم موضوع پایان سال میلادی است که موجب موج افزایش تقاضای تجار برای تسویه حساب ها را به پایان خواهد رساند.

 از این رو برخی معتقدند که بازار ارز با پایان این هفته مسیر طبیعی سالهای پیشین را طی خواهد کرد. اما در مقابل برخی معتقدند که شرایط سیاسی-اقتصادی پیرامون کشور انقدر طبیعی نیست که انظتار داشته ابشیم نرخ ارز در مسیری طبیعی حرکت کند. لذا پیش بینی های متفاوتی دارند. در ادامه درباره این دو دیدگاه بیشتر توضیح می دهیم.

نرخ ارز از ابتدای دی 96 تا اردیبهشت 98

چرا پایان سال میلادی مهم است؟

پاسخ سوال ساده است. با پایان سال، بسیاری از شرکت های خارجی، خواستار تسویه حساب و شفاف کردن صورت های حسابداری خود هستند. لذا طلب خود را از شرکا مطالبه می کنند. به همین خاطر تجار طرف های مقابل باید منابع ارزی کافی در اختیار داشته باشند تا این تسویه حساب ها را انجام دهند. این موضوع برای تجار ایرانی هم صادق است. انها باید ارز بخرند تا مثلا حساب خود را با چینی ها تسویه کنند. این موضوع هرساله در پایان سال میلادی موجب فشار بر بازار ارز می شود.

نتیجه؟

اگر رشد اخیر نرخ ارز از 11 تا 14 و برگشت به 13 را از این محل تفسیر کنیم، باید طی نیمه اول دیماه منتظر کاهش قیمت باشیم. بسیاری هم به این موضوع معتقدند (این گزارش میدانی را بخوانید). چرا که در سال های قبل مثل 94 و 95 هم این اتفاق رخ داده و بعد بازار آرام شده است.

سناریوی دوم چیست؟

اما برخی نظر متفاوتی دارند. نرخ ارز در زمستان 96 به شدت افزایش یافت. در زمستان 97 هم نرخ ارز که تا حدود 10 هزار تومان تا ابتدای دی کاهش یافته بود در انتهای زمستان حدود 30 درصد رشد را تجربه کرده بود. برخی معتقدند ممکن است در 98 هم چنین سناریویی تکرار شود. دلیل و توضیح انها هم ریسک های سیاسی و اقتصادی کشور است، از جمله:

  1. موضوع برجام و احتمال خروج ایران
  2. اجرای مکانیزم ماشه توسط اروپاییان (ولو بدون ارجاع به شورای امنیت)
  3. ماجرای FATF (که حداقل اثر روانی می تواند داشته باشد)
  4. بودجه دولت که به کسری زیاد و درامدهای موهوم بسته شده و احتمالا منجر به استقراض و رشد نقدینگی خواهد شد.
  5. فضای تورمی حاکم بر اقتصاد ناشی از گرانی بنزین و …

جمع بندی؛ کدام سناریو قوی تر است؟

واقعیت این است که ریسک همه موارد مورد استدلال در سناریوی دوم وجود دارد اما بازار ارز نشان داده است که در صورت مدیریت درست بانک مرکزی، بسیار رام و آرام خواهد بود. نمونه مهم آن است که در بهار امسال کشور در معرض سخت ترین اخبار بد سیاسی و بیشترین تنش ها قرار گرفت اما نرخ ارز نزولی شد.

موضوع کسری بودجه و استقراض و افزایش نقدینگی هم یک موضوع بلندمدت است. نقدینگی از سال 92 تا 96 هرساله با سرعت بالایی (حدود 20 درصد) رشد میکرد اما تورم و نرخ ارز ثابت ماند. لذا اینکه بگوییم اثر بودجه و نقدینگی فوری بوده و در همین زمستان رخ خواهد داد، اندکی بعید است.

نکته دیگر اینکه، رفتار بازار ارز در پاییز به مدل رفتاری در سال های 94 و 95 شبیه تر بوده است.

لذا انتظار قوی تر این است که نرخ ارز در زمستان امسال به مرور روی آرامش ببینید و نرخ به محدوده تعادلی خود در کانل 11 بازگردد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما