• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • یک صادرکننده زعفران مطرح کرد؛ نرخ صادراتی زعفران 500 تا 800 دلار است

یک صادرکننده زعفران مطرح کرد؛ نرخ صادراتی زعفران 500 تا 800 دلار است

  • توسط دنیای زعفران
  • دی 3, 1398
  • اخبار
غلامرضا میری -رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران - کاهش مصرف زعفران - تولید زعفران

یک صادرکننده زعفران مطرح کرد؛ نرخ صادراتی زعفران 500 تا 800 دلار است

احتمال مشروط بهبود صادرات

 132 تن زعفران در 8 ماهه اول امسال صادر شد

میری، فعال بازار و صادرکننده زعفران ضمن ارائه آخرین آمار صادرات زعفران در سال 98 درباره نرخ صادراتی زعفران گفت: در حال حاضر هر کیلو زعفران با نرخ ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار صادر می‌شود. بر اساس آمار اعلامی میری صادرات زعفران در 8 ماهه اول امسال، 132 تن بوده است که افت 13 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. وی همچنین پیش بینی کرد که با کاهش سخت گیری‌های بانک مرکزی و رفع برخی دیگر از معضلات، طی ماه‌های آتی با رشد صادرات در بازار مواجه خواهیم بود.

گفتنی است میری، اواسط آبان ماه از جهش قابل توجه صادرات زعفران در آبان ماه امسال سخن گفته بود (اینجا بیشتر بخوانید). البته ممکن است جهش در آبان رخ داده اما با متوسط گیری در طول 8 ماه اثر این جهش خنثی شده و عملا رشدی نسبت به سال قبل رخ نداده است. در حالی که اگر روند صعودی آبان در آذر ادامه یافته باشد و در دی ادامه یابد ممکن است مجموع کل سال افزایشی شود.

وضعیت قیمت زعفران در بازار نقدی؛ 3.3 تا 9.5 میلیون تومان

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار طلای سرخ اظهار کرد: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و حداکثر ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به تعادل عرضه و تقاضا، نوسان چندانی در بازار طلای سرخ وجود ندارد که اگر اتفاق خاصی در این حوزه نیفتد، روند فعلی ادامه خواهد داشت.

آخرین وضعیت صادرات؛ افت 13 درصدی در 8 ماهه اول امسال

میری درباره آخرین وضعیت صادرات طلای سرخ بیان کرد: بنابر آمار ۸ ماهه گمرک ۱۳۲ تن و ۷۵۳ کیلو زعفران به بازار‌های هدف صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افت داشته است.

مشکلات پیش روی صادرات زعفران

این صادرکننده زعفران ، با اشاره به اینکه صادرات زعفران در حال انجام است، گفت: با توجه به سخت گیری‌های بازگشت ارز، صادرات زعفران از طریق کارت‌های اجاره‌ای و قاچاق در حال انجام است.

احتمال بهبود صادرات، البته مشروط

وی ادامه داد: با توجه به نوسان نرخ ارز، مسائل سیاسی و شرایط تحریم و صدور بخش نامه‌های خلق الساعه امکان پیش بینی دقیق درباره آینده صادرات زعفران وجود ندارد، اما برآورد‌ها حاکی از آن است که با کاهش سخت گیری‌های بانک مرکزی، جمع شدن کارت‌های اجاره‌ای و پذیرفتن پیشنهادات صادرکنندگان از سوی بانک مرکزی طی ماه‌های آتی با رشد صادرات در بازار مواجه خواهیم بود.

نرخ صادراتی زعفران ؛ 500 تا 800 دلار

این عضور شورای ملی زعفران، تهاتر ارز و صادرات زعفران به صورت خوداظهاری را از جمله پیشنهادات صادرکنندگان به بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر هر کیلو زعفران با نرخ ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار صادر می‌شود، در حالیکه تعرفه گمرکی ۱۳۰۰ دلار است، از این رو مابه التفاوت آن با نرخ صادرات زعفران تفاوت معناداری دارد.

پیشنهادات صادرکنندگان به بانک مرکزی راهگشای رونق صادرات زعفران

به گفته میری، اگر صادرکنندگان بتوانند به صورت خوداظهاری به بازار‌های هدف زعفران صادر کنند، از این رو در برابر میزان ارزی که دریافت می‌کنند، تسویه حساب دارند که با این وجود مشکلات صادرکننده به حداقل ممکن می‌رسد. این در حالی است که در شرایط فعلی، بانک مرکزی صادرکننده را موظف کرده که از ۱۰۰ درصد صادرات، ۲۰ تا ۳۰ درصد واردات انجام دهد یا به وارد کننده دهد و ۵۰ درصد مابقی را ارز بیاورد که امکان ورود ارز به کشور وجود ندارد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: اگر صادرکنندگان بخواهند ارز خریداری و به سامانه نیما بدهند به سبب اختلاف چشمگیر قیمت فروش با تعرفه گمرکی به ازای صادرات هر کیلو زعفران ۲ میلیون تومان متضرر می‌شوند، به همین خاطر باید ترتیباتی اتخاذ شود تا برای تولید زعفران که به طور انحصاری در اختیار ماست، مشکلی پیش نیاید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید