• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • امنیت دلالان چینی زعفران در سایه غفلت مسئولان ؛ پیشنهادی درخصوص حل مشکل بازگشت ارز‌های صادراتی به کشور

امنیت دلالان چینی زعفران در سایه غفلت مسئولان ؛ پیشنهادی درخصوص حل مشکل بازگشت ارز‌های صادراتی به کشور

  • توسط دنیای زعفران
  • دی 28, 1398
  • اخبار

نگرانی صادرکنندگان زعفران در خصوص دلالان چینی همچنان ادامه دارد

عضو شورای ملی زعفران از ادامه فعالیت دلالان چینی به رغم هشدار به مسئولان خبر داد و گفت: قاچاق، صادرات رسمی زعفران را کاهش داده است.

علی حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه حضور دلالان چینی در قطب‌های عرضه زعفران بازار صادراتی را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: گزارش‌های ما نشان می‌دهد در غفلت مسئولان تعداد دلالان چینی در قطب‌های عرضه زعفران افزایش یافته است. وی ادامه داد: این دلالان  نام و نشان و تعهد ارزی ندارند و راه خروج زعفران از مبادی غیر رسمی را هم می‌دانند. حسینی متذکر شد: حضور دلالان چینی، افزایش قاچاق و کاهش صادرات رسمی زعفران را به دنبال داشته است درحالی که انتظار می‌رفت درپی افزایش تولید در سالجاری شاهد افزایش صادرات باشیم. وی گفت: هر ساله بیشترین صادرات زعفران از کشور در ماه‌های آبان و آذر انجام می‌شد، اما امسال برآورد اولیه ما نشان از کاهش شتاب صادرات با وجود افزایش تولید دارد. حسینی گواه رونق قاچاق را وفور زعفران در بازار جهانی به رغم عدم افزایش صادرات رسمی عنوان کرد. وی اظهار کرد: شرایط به نحوی است که صادرکنندگان رسمی هر گاه به بازارهای هدف مراجعه می‌کنند با وفور زعفران در بازارها روبه‌رو می‌شوند. حسینی ادامه داد: این اتفاق تنها در یک صورت امکان‌پذیر است که زعفران به صورت قاچاق به میزان بالایی در بازارهای خارجی عرضه شود. وی با انتقاد از عدم ارائه گزارش آمار به روز صادرات توسط گمرک، اظهار کرد: عدم ارائه به روز آمار صادراتی توسط دستگاه‌های مربوطه موجب شده برنامه‌ریزی و اقدام به موقع برای بازار امکان‌پذیر نباشد. عضو شورای ملی زعفران تاکید کرد: آخرین گزارش گمرک مربوط به 7 ماهه اول سال است، امیدوارم تا پایان ماه‌جاری گزارش 9 ماهه از صادرات را ارائه دهد تا امکان ارزیابی بازار صادراتی و تصمیم‌گیری متناسب با آن فراهم شود. 

پیشنهادی درخصوص حل مشکل بازگشت ارز‌های صادراتی به کشور؛

 ارز در خارج از کشور تحویل داده شود

رئیس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید به جای بازگشت ارز حاصل از صادرات به داخل کشور، دولت می‌تواند این ارز را در کشور مقصد صادراتی از فعالان بخش خصوصی تحویل بگیرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق بازرگانی ایران، مسعود خوانساری گفته است که «با وجود مشکلاتی همچون حمل‌ونقل، تحریم‌ها و روابط بانکی، صادرکنندگان ایرانی با این حجم صادرات جهان را شگفت‌زده کردند که با وجود عملکرد صادرکنندگان و تاجران ایرانی در چنین شرایطی تحسین‌برانگیز و باید بر دستان آنها بوسه زد که در چنین شرایطی برای کشور جهاد می‌کنند. در ۹ ماه امسال همچنین ۳۱.۸ میلیارد دلار واردات از کشورهای مختلف به ایران انجام شده که در مجموع حجم تجارت خارجی ایران نزدیک به ۶۴ میلیارد دلار در این شرایط سخت به ثبت رسیده است». او همچنین با اشاره به الزام دولت مبنی بر برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، به دولت پیشنهاد داده:« به صادرکنندگان اجازه دهد ارز حاصل از صادرات خود را در مقصد صادرات تحویل دهند و ملزم به تحویل آن در داخل کشور نباشند». 

این پیشنهاد رئیس اتاق بازرگانی تهران به معنای آن است که صادرکنندگان بخش خصوصی پس از نهایی کردن معامله، حاضرند این ارز را در کشور واردکننده کالا از ایران، تحویل دهند تا از سویی محدودیت‌های بازگشت ارز به کشور کاهش یابد و از سوی دیگر دولت در یک کشور خارجی به منابع ارزی دسترسی پیدا کند. می توان از طریق آن، کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور را خریداری کرد و به ایران فرستاد. پیشنهادی که باید دید دولت و بانک مرکزی چه واکنشی به آن نشان خواهند داد؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید