• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل
  • >
  • مرور هفتگی؛تحلیل آثار کرونا، توضیحات درباره قرص کروسینا و نسخه آقای نماینده

مرور هفتگی؛تحلیل آثار کرونا، توضیحات درباره قرص کروسینا و نسخه آقای نماینده

مرور هفتگی تحولات صنعت زعفران در هفته اول اسفندماه 98

بازشدن یخ زمستانی زعفران با تب کرونا؛ اصلاح تمام شد؟!

از اثرات ویروس “کرونا” بر بورس زعفران تا اخبار جدید از داروی زعفرانی “کروسینا”

نسخه نماینده منتخب تربت حیدریه برای دردهای زعفران؛ از جراحی بورس تا نظارت بر صادرات

هفته اول اسفندماه، روزهایی ویژه برای صنعت زعفران بود. در آغاز آخرین ماه سال، سرانجام یخ زمستانی بازار باز شد و شاهد نوسانی بیش از 10 درصدی در بورس بودیم. البته در بازار نقدی نوسان بسیار کمتر بود.

همانطور که پیشتر در تحلیلی گفتیم اگرچه روند زعفران در میان مدت صعودی ارزیابی می شود اما انتظار  اصلاح 5 تا 10 درصدی در اسفندماه می رود(اینجا). این اتفاق افتاده(بورس حدود 10 درصد و بازار حدود 5 درصد افت کرده است) و اکنون بر اساس روندهای بازار انتظار افت بیشتر ضعیف است اما وضعیت خیلی عادی نیست. ویروس کرونا (فارغ از آثار واقعی بر بازار) اثرات روانی گسترده ای دارد که به راحتی قابل تحلیل نیست.

در ادامه ضمن بررسی روند هفتگی قیمتها در بورس و بازار، درباره آثار کرونا می نویسیم و اخبار هفته گذشته را هم مرور میکنیم؛ از خواب نماینده جدید تربت حیدریه برای زعفران تا جزئیاتی از داروی زعفرانی کروسینا.

افت سنگین نگین و حمایت از پوشال

چنانچه از جدول زیر پیداست، بیشتر افت قیمت در هفته گذشته مربوط به نمادهای نگین (مخصوصا در بازار آتی) با حدود 10 درصد بوده است. نمادهای پوشال (مخصوصا در بازار آتی) افت بسیار کمتری داشتند. قیمت ها در بازار نقدی نیز، مجموعا حدود 3 درصد افت کرد.

اثر کرونا بر بازار؛ اثرات واقعی و روانی

علت اصلی افت هفته قبل، جو سنگین فروش در بورس بود که از بازار آتی شروع شد و به گواهی سپرده و نهایتا به بازار نقدی رسید. منشا این ماجرا هم نگرانی ها در خصوص آثار ویروس کرونا بود.

به طور کلی، تحلیل آثار کرونا را باید در چند دسته انجام داد:

  1. خود بیماری چقدر طول خواهد کشید و چه زمانی کنترل خواهد شد؟ انتظار این است که با گرم شدن هوا به مرور بیماری کنترل شود
  2. آثار واقعی کرونا بر اقتصاد زعفران چقدر است؟ این موضوع متاثر از وضعیت فعالیت های تجاری و قرنطینه هاست. فعلا خطر جدی در این خصوص وجود ندارد. بسیاری از مرزهای تجاری بازگشایی شده و مبادلات انجام می شود. البته باید بیشتر منتظر بود.
  3. آثار روانی کرونا بر بازار چیست؟ کرونا ناشناخته است و به طور کلی، انسان از ناشناخته ها بیشتر از شناخته ها می ترسد. لذا تحلیل آثار روانی آسان نیست.

در روزهای آینده تحلیل موارد سه گانه را بیشتر بسط خواهیم داد. فعلا در حد ارائه چهارچوب تحلیلی پیش رفتیم.

خلاصه اینکه اگرچه انتظار برای افت بیشتر قیمت (حتی در اثر افزایش عرضه انتهای سال) کم است (نهایتا به مقدار 5تا 7 درصد در بازار نقدی) اما باید مواظب آثار روانی  کرونا بود. انتشار اخباری مبنی بر شدت یافتن ابتلا یا افزایش محدودیت ها و قرنطینه ها به بازار سیگنال منفی خواهد داد. مخصوصا به بورس که بسیار سریع بالا  و پایین می شود.

مهمترین اخبار زعفران در هفته آغازین اسفند

زعفران در هفته قبل، چند دسته اخبار داشت:

خبرها و توضیحات جدیدی درباره قرص کروسینا منتشر شد. درباره خواص و سابقه این قرص می توانید اینجا و اینجا به نقل از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بخوانید

نماینده جدید (منتخب) تربت حیدریه در مشهد درباره زعفران سه خبر و موضع گیری مهم داشت: 1- از وضعیت بورس انتقاد کرد و خواستار اصلاح شد 2- خواستار نظارت بر صادرات شد 3- خبر از تشکیل کمیته ای برای بهبود شرایط صنعت زعفران از اردیبهشت ماه آینده داد. اینجا بیشتر بخوانید.

درباره آخرین وضعیت پرداخت پول کشاورزان هم توضیحات بیشتری داده شد. میزان پرداخت به 32 درصد رسید. اینجا بیشتر بخوانید

شریعتی، نایب رئیس انجمن صادر کنندگان نمونه در ادامه خاطرنشان کرد : نرخ فروش زعفران در بازار های صادراتی به واسطه رقابت با سایر کشورها بسیار کمتر از قیمت پایه صادراتی تعیین شده از سوی دولت است .از سوی دیگر مشکلات ناشی از تحریم ها ، نقل و انتقالات مالی را تحت شعاع قرار داده است. بنابر این امکان انجام تعهدات ارزی فراهم نبوده و صادر کنندگان تمایل کمتری برای صادرات دارند.(اینجا)

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید