• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل
  • >
  • تحلیل دلار-زعفران ؛ نرخ ارز در نقطه حساس / خرید “کم” ریسک است

تحلیل دلار-زعفران ؛ نرخ ارز در نقطه حساس / خرید “کم” ریسک است

  • توسط دنیای زعفران
  • اسفند 4, 1398
  • تحلیل
تحلیل دلار-زعفران

چرا خرید زعفران در مقطع فعلی، به قصد سرمایه گذاری، کم ریسک است؟

تحلیل دلار-زعفران ؛ نرخ ارز در نقطه حساس

تشریح تنها ریسک خرید زعفران و تبیین میزان آن

در حالیکه قیمت زعفران، طی یک ماه گذشته، کاملا منجمد بوده و نوسانات بسیار جزئی داشته است، رویدادهای اخیر اقتصادی و روندهای فصلی، زمینه لازم برای خروج قیمت ها از این وضعیت را فراهم کرده است. ایجاد یک موج تورمی در بسیاری از کالاها و تحولات نرخ ارز از سویی و نزدیک شدن به انتهای سال از سوی دیگر، می تواند مقدمات را برای خروج زعفران از این وضعیت فراهم کند. تحلیل دلار-زعفران در مقطع فعلی و در ادامه تحلیل پیشین که شروط تاثیرگذاری رشد نرخ ارز بر زعفران بورسی را تشریح کرده بود ضروری و موردتقاضاست.

اما این تغییرات در جهت رشد قیمت زعفران خواهد بود یا افت؟ پاسخ را باید با ذکر برخی جزئیات، رعایت افق زمانی و از همه مهمتر لحاظ ریسک هر موقعیت (خرید یا فروش) ارزیابی کرد. چرا که در بازار هیچ پاسخ قطعی وجود ندارد اما موقعیت هایی هست که کم ریسک است و موقعیت هایی هست که پرریسک تر است.

تحلیل دلار ؛ نرخ ارز در نقطه فوق حساس

نرخ ارز که مدتی به صورت نرم در حال رشد بود، دیروز شنبه حدود هزار تومان جهش کرد. با این جهش دقیقا به قله ای رسید که اردیبهشت امسال به آن نقطه رسیده بود (نمودار زیر را ببینید). انتظار می رود در صورت عبور نرخ از این نقطه، بتوانیم یک جهش دیگر در نرخ ببینیم.

تحلیل دلار-زعفران
تحلیل دلار-زعفران ؛ دلار به قله ای رسیده که اردیبهشت از همان نقطه عقبگرد کرد. این یک نقطه حساس است.ضمنا در سقف کانال صعودی خود هم قرار دارد.

اما اثر ین شرایط بر زعفران چیست؟ قبلا توضیح دادیم (تحلیل پیشین دلار-زعفران ؛ اینجا) که زعفران بورسی در حالی به دلار واکنش نشان خواهد داد که نرخ ارز در یک محیط هیجانی در حال رشد باشد و انتهای مسیر صعودی خیلی مشخص نباشد. اکنون، اگرچه شرایط بیش از قبل تحت کنترل بانک مرکزی است، اما، نگران کننده هم هست و امکان ایجاد رالی هست.

با تحلیل دلار-زعفران، خرید زعفران به صرفه است؟

واقعیت این است که با صرف رشد نرخ دلار، خرید به صرفه نیست. چرا که هر لحظه ممکن است نرخ دلار معکوس شود. اما انچه هست اینکه زعفران هم اکنون در نزدیکی کف قیمتی خود قرار دارد و انتظار افت قابل توجه (بیش از 5-10 درصد) برای آن بسیار ضعیف است. لذا به در نظر گرفتن این نکته، خرید زعفران به صرفه و کم ریسک است. اگر رشد نرخ ارز به رشد قیمت زعفران منجر شد که سود خواهد کرد و اگر نشد، بعید است موجب افت گسترده قیمت شود.

تنها ریسک ماجرا؛ اسفند و افزایش عرضه

خرید در مقطع فعلی ( چه در بورس و چه در بازار) تنها یک ریسک دارد. آن هم این است که اولا رند نرخ ارز معکوس شود ( که به تنهایی نمی تواند موجب افت قیمت زعفران شود) و از سوی دیگر عرضه زعفران در بازار هم تحت تاثیر رسیدن به انتهای سال افزایش یابد. در این حالت احتمال افت قیمت ها (به همان اندازه 5 تا 10 درصد) برای کوتاه مدت (تا هفته سوم اسفند) وجود دارد. لذا اگر کوتاه مدتی سرمایه گذاری می کنید، به این ریسک توجه داشته باشید. اما اگر بلندمدتی تر کار میکنید و یا 5-10 درصد ریسک بالایی نیست، می توانید به گزینه خرید جدی تر فکر کنید.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید