• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • آثار کرونا بر زعفران در “هفته سخت”/ دو ویژگی زعفران در مواجهه با شوک کرونا

آثار کرونا بر زعفران در “هفته سخت”/ دو ویژگی زعفران در مواجهه با شوک کرونا

آثار کرونا بر زعفران

تحلیل سه سوال کلیدی در خصوص آثار کرونا بر زعفران در روزهای پایانیسال

سرنوشت زعفران در هفته سخت

یک ویژگی منفی و یک ویژگی مثبت کالای زعفران در مواجهه بحران کرونا

مسئولان پیش بینی کرده اند که این هفته از نظر ابتلا به کرونا، هفته ای سخت است. لذا باید منتظر آمار رشد مبتلایان باشیم. در سطح جهانی هم اوضاع خوب نیست و بازارهای جهانی هفته جاری میلادی را با ریزش سنگین پشت سر گذاشتند. لذا باید درباره آثار کرونا بر زعفران و بازارها هم محتاط و دقیق بود.

در این شرایط زعفران بورسی هم همچنان تحت تاثیر اخبار کرونا است. مخصوصا در بازار آتی شاهد افت بیش از 12 درصدی طی حدود یک هفته بوده ایم. از سوی دیگر قیمت زعفران در بازار پایین است و طی یک هفته اخیر هم حدد 3 درصد دیگر اف کرده است. در این شرایط، بدون احتساب کرونا، بازار جایی برای افت بیشتر ندارد. اما کرونا هست و حتی اگر آثار واقعی پایداری نداشته باشد، آثار روانی آن سرجایش خواهد بود. در ادامه توضیح می دهیم که وضعیت خود بیماری چطور است؟ آثار واقعی ان چیست؟ و آثار روانی آن چطور است؟

وضعیت شیوع کرونا و چشم انداز توسعه یا کنترل آن

وزارت بهداشت اعلام کرده است که این هفته یک پیک در ابتلا به کرونا خواهیم داشت. در سطح جهانی نیز با گسترش ویروس در سه کشور کره جنوبی، ایتالیا و ایران، یک نگرانی جدیدی در انتهای هفته گذشته ایجاد شد.

اگر فرض کنیم که شیوع کرونا در کشور این هفته به اوج خود برسد و بعد کنترل شود و در سطح جهانی نیز، موج دیگری رخ نداد، می توان انتظار داشت که شرایط پایدار شود و موج منفی دیگری به بازارها حمله ور نشود.

در این شرایط انتظار می رود زعفران این هفته را نیز در شرایطی سخت پشت سر بگذارد. معنای این جمله ان است که شاهد نوسانات شدید مثبت و منفی در اثر اخبار مختلف و با غلبه اخبار منفی باشیم.

اگر این مفروضات درست باشد و این روزها سخت ترین روزهای کشور و جهان در مقابله با کرونا باشد، می توان طی این هفته در موج های منفی خرید کرد. این خرید البته برای کوتاه مدت خیلی موثر و سودده نخواهد بود برای برای میان و بلندمدت بسیار جذاب است.

البته باید توجه کرد که کرونا یک ویروس بسیار ناشناخته است که پیش بینی ان سخت است. برخی می گویند با گرم شدن هوا به طور طبیعی کنترل خواهد شد. برخی از واکسن ها می گویند. برخی نیز به افت قابل توجه شمار مبتلایان در چین امیدوارند. اما …

حدود یک هفته قبل، هم بازارها به روند کاهشی تعداد مبتلایان در چین واکنش مثبن نشان دادند اما بعد از آن، با شیوع بیماری در کشورهای دیگر، مخصوصا کره جنوبی، موج جدیدی از نگرانی ایجاد شد و بعد از آن شاهد جهانی شدن این ویروس بودیم که نگرانی جدیدی ایجاد کرد.

آثار واقعی کرونا بر زعفران چیست؟

تردیدی نیست که شیوع بیماری در این سطح فراگیری اثر منفی بر اقتصاد جهانی و مبادلات تجاری دارد. قیمت کالاهای اساسی در دنیا ریزش کرده و بورس ها هم سقوط کرده است. درباره زعفران باید فارغ از مسائل موقت (مثل بسته شدن برخی مرزها، تعطیلی برخی شرکت ها و …. که دیر یا زود رفع مشوند و پایدار نیستند) به دو نکته مثبت و منفی باید توجه کرد. نکته منفی این است که زعفران یک کالای لوکس است و در صورت افت اقتصاد جهانی و افت درآمدها سریعتر از سبد مصرف حذف می شود. در سوی دیگر اما زعفران یک کالا با فساپذیری بسیار کم است. لذا قابلیت انبارش بالا اجازه می دهد که زعفران در انبارها نگهداری شود تا این روزها بگذرد و بازارها طبیعی شود. طبیعتا در صورت کنترل کرونا، تقاضا به یکباره احیا خواهد شد، مرزها و حمل و نقل های تجاری باز شده و تقاضای سرکوب شده خودی نشان میدهد و کاهش تقاضای این دوره را جبران خواهد کرد.

آثار روانی زعفران بر کرونا چیست؟

فارغ از آثار واقعی، آثار روانی کرونا هم سرجای خودش هست و گاهی ( در کوتاه مدت) مهمتر هم هستند. این آثار قابل پیش بینی نیست. همانطور که رویدادهای جدید در خصوص گسترش یا کنترل کرونا قابل پیش بینی نیست. لذا اگر فعال بازار هستید بهتر از روی کوتاه مدت خیلی حساب نکنید. اگر خرید میکنید برای میان و بلندمدت بخرید و اگر هم ریسک پذیر نیستید، صبر کنید تا هیجان ها بخوابد و شرایط شفاف تر شود.

آثار کرونا بر زعفران
همانگونه که نگرانی مردم از کرونا بیش از واقعیت ان است نگرانی بازارها نیز بیش از واقعیت هاست و این یک موضوع غیرطبیعی نیست، مردم از ناشناخته ها میترسند، بازارها و سرمایه ها بیشتر!

وضعیت دلار چطور است؟

دلار هم در بازار نزولی شده است و به مرز 15 هزار تومان بازگشته است. البته از این منظر جای نگرانی نیست چرا که زعفران نسبت به دلار فعلا خنثی بوده و هست. لذا افت دلار نمی تواند به زعفران آسیب بزند. دلار نتوانست از مرز حساس (این تحلیل را بخوانید) بگذرد و حالا می تواند در مسیر نزولی قرار گیرد.

حال خود زعفران چطور است؟

از کرونا و آثار مختلف ان که بگذریم باید توجه کنیم که زعفران به یک حضیض قیمتی رسیده است. الان قیمت زعفران نگین به 8 میلیون تومان رسیده است. یعنی نرخی که در اوج فصل برداشت لمس شد. طبیعتا اگر هراس کرونا از سر بازار برداشته شود، شاهد روزهای خوبی برای زعفران خواهیم بود. علاوه بر ان شاهد یک پیک صادراتی نیز در اردیبهشت ماه خواهیم بود که می تواند از رخوت بازار بکاهد.

چنانچه پیشتر بارها گفتیم انتظار افت قیمت در اسفند به دلایل مختلف وجود داشت که مهمترین آن افزایش عرضه انتهای سال است. لذا کاهش 3 درصدی بازار نقدی در واکنش به کرونا، خیلی دور از انتظار هم نبود.

 باید منتظر ماند تا این روزهای انتهای سال بگذرد و کرونا هم به خواست خدا مهار شود. آن وقت روزهای بهتری برای زعفران قابل تصور است. تا آن روز کشاورزان و دارندگان زعفران می توانند صبور باشند و دست به فروش نزنند و اهالی بورس هم بر اساس میزان ریسک پذیری خودشان یکی ازدو اقدام را انجام دهند1- صبر کنند تا گرد و غبار نااطمینانی بخوابد 2- به صورت کنترل شده در نوسان های منفی، خرید کنند.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید