• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • تاملی بر سیاست دولت درتوسعه کشت زعفران: زعفران بکارید،حمایت می کنیم!

تاملی بر سیاست دولت درتوسعه کشت زعفران: زعفران بکارید،حمایت می کنیم!

وقتی همه زعفران می کارند !

در شرایطی که در یکسال اخیر قیمت زعفران روندی نزولی را طی کرده است و این روند کماکان ادامه دارد ، وزارت جهاد کشاورزی به سختی مشغول ترغیب کشاورزان در سرتاسر ایران برای گسترش کشت زعفران است و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نمی کند. در واقع این وزارتخانه منابع عمومی را صرف گسترش کاشت محصولی می کند که عملا توجیه اقتصادی کاشت آن به خطر افتاده است.اخبار ذیل به وضوح از تصمیم جدی این وزارتخانه به ادامه ی سیاست های حمایتی خود نسبت به کاشت زعفران حکایت دارد ؛ امری که قریب به یقین النهایه به ضرر جامعه ی زعفرانکاران ایرانی منتهی خواهد شد و جز پر کردن رزومه های مدیران این وزارتخانه منفعتی برای کشاورزان شریف ایرانی نخواهد داشت.به عنوان مثال به اخبار ذیل بنگرید :

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان : تولید زعفران از کشت‌های مورد حمایت ماست. اکنون 1400هکتار از زمین‌های استان اصفهان زیر کشت زعفران رفته است و این روند ادامه خواهد یافت !

رییس جهادکشاورزی استان کردستان : زعفران بکارید ، تسهیلات دولتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ریالی به ازای هر هکتار دریافت کنید.

فاضلی فرماندار خاتم در استان یزد: زعفران بکارید، تسهیلات ارزان قیمت و بلند مدت بگیرید.سطح زیرکشت زعفران  در این شهرستان طی سه سال گذشته از ۵  هکتار به ۳۰ هکتار افزایش یافته است. این میزان تا دو سال آینده به ۵۰ هکتار افزایش یابد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی جنوب در استان کرمان : به کشاورزانی که زعفران می کارند، تسهیلات بلند مدت تعلق می گیرد.در این منطقه ظرف 3 سال از صفر به رقم 15 هکتار کاشت زعفران رسیده ایم ؛ برنامه های مدونی برای گسترش کاشت زعفران داریم. ( میزان کشت در کل استان بیش از این است )

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سال گذشته سطح زیرکشت زعفران در لرستان ۳۱۰هکتار بود اکنون سطح زیر کشت زعفران در این استان 381 هکتار می باشد.تا خرداد اقلا 30 هکتار دیگر خواهیم کاشت !

ساروقی رئیس جهاد کشاورزی دلفان : سطح زیر کشت زعفران در این شهر از چهار هکتار به ۱۰ هکتار رسیده است؛ برنامه ی ما توسغه ی سطح زیرکشت است.

: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد : در سال زراعی جاری سطح زیرکشت زعفران به ۹۳۵ هکتار و میزان تولید نیز به سه تن می رسد.امسال کشت زعفران را اقلا 100 هکتار افزایش خواهیم داد !

 رئیس هیات مدیره شرکت  زعفرانکاران وامنان : سطح زیرکشت زعفران در آزادشهر 200 هکتار بود ؛ با حمایت های دولت فقط طی یکسال 2 برابر شد ؛ 400 هکتار ! برنامه ما ادامه ی کاشت است.

  مدیر جهاد کشاورزی باخرز: با رشد 10 درصدی  امسال، سطح زیر کشت زعفران  در این شهرستان 300 هکتار افزایش داشته است. در سال زراعی جاری 300 تن انواع کود بین زعفران‌کاران این منطقه توزیع کرده ایم.

وزارت جهاد کشاورزی از نگاه تک بعدی به صنعت زعفران دست کشد

اینها ، تنها نمونه های اندکی از گسترش کاشت زعفران در استان ها و شهرهای مختلف است ؛ کاشتی که اغلب با حمایت های مستقیم و غیرمستقیم وزارت جهاد کشاورزی انجام می شود و حاکی از سیاست کلان این وزارتخانه مبنی بر حمایت از گسترش کاشت زعفران در سرتاسر ایران است. البته گسترش تولید زعفران امر مبارکی است و دنیای زعفران نیز از تقویت توان مالی کشاورزان بسی خرسند خواهد شد اما مساله آنست که این افزایش افسارگسیخته مادام که بدون توجه به ظرفیت های بازار و بدون تدوین و اجرای یک برنامه ی مدون در ابعاد مختلف انجام پذیرد ، نه تنها بهره ای برای کشاورزان نخواهد داشت بلکه با سرکوب قیمت نهایتا به ضرر کشاورزان منتهی خواهد شد. وزارت جهاد کشاورزی نیز به عنوان متولی این امر لازم می باشد از نگاهی تک بعدی به مقوله ی کشاورزی و به طور خاص زعفران دست کشد و به سایر لوازم توسعه ی صنعت زعفران گردن نهد. اختصاص بخشی از این توان انسانی و مالی که به توسعه ی کشت زعفران اختصاص یافته است ، به سایر اجزای این زنجیره قطعا نتایج نیکویی در پی خواهد داشت و به گسترش سفره ی کشاورزان نیز کمک شایانی خواهد کرد. وزارتخانه باید ظرفیت های خویش را به مقولاتی اختصاص دهد که از توان بخش خصوصی مشتمل بر کشاورزان و صادرکنندگان خارج می باشد ؛ آنگاه توسعه ی کشت نیز خود به خود رخ خواهد داد و نیازی به سیاست های یارانه ای شکست خورده نخواهد بود. اکنون اما صرف حمایت و توسعه ی افسارگسیخته ی کشت نه تنها گرهی از کار فروبسته ی زعفرانکاران را نخواهد گشود بلکه بر مشکلات آنها نیز خواهد افزود.در سالهای اخیر کشت زعفران رشد قابل توجهی یافته است لکن این رشد قابل توجه به سبب نادیده گرفتن الزامات بازار صرفا منجر به کاهش شدید سود ناشی از کشت زعفران برای کشاورزان شده است.از یاد نبریم که این افت مداوم در شرایطی به وقوع پیوسته است و ادامه دارد که قیمت تمام شده ی تولید این محصول به شدت افزایش یافته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید