سقوط قیمت دلاری زعفران به سطح نیم قرن اخیر

  • توسط دنیای زعفران
  • فروردین 20, 1399
  • گزارش
قیمت دلاری زعفران در 50 سال اخیر

با ثبات قیمت زعفران در داخل و رشد نرخ ارز رخ داد:

سقوط قیمت دلاری زعفران به سطح ابتدای دهه 50!

کف تاریخی قیمت دلاری زعفران چند است؟ احتمال افت قیمت به کف تاریخی در سال 99 وجود دارد؟

قیمت زعفران در چند ماه اخیر با وجود نوسانات زیاد در بورس، تقریبا با ثبات بوده است. نرخ نگین عرفی در بازار حدود 8.3 میلیون تومان است و در بورس هم نگین در محدوده 9 میلیون تومان معامله می شود. ثبات قیمت ریالی زعفران در حالی رقم خورده است که نرخ ارز در چند ماهه اخیر حدود 40 درصد رشد کرده و در محدوده 16 هزار 500 تومان قرار دارد. در این شرایط با یک حساب ساده قیمت دلاری زعفران در بازار داخل به میزان حدود 500 دلار محاسبه می شود.

چنانچه نمودار زیر نشان میدهد، نرخ دلاری زعفران در ابتدای دهه 50 نیز همین مقدار بوده است. بعد از نوساناتی از نیمه دوم دهه 80 شروع به جهش میکند. علت اولیه جهش قیمت در دهه 80 مداخله موثر دولت و تعیین نرخ خرید تضمینی بود که اولین جهش را به زعفران در سال 85 داد. بعد از آن موضوع سرمایه زدگی سال 86 رخ داد و در سال 87 قیمت ها را بسیار بالا برد. همه اینها در حالی بود که نرخ ارز در محدوده کمتر از هزار تومان باثبات بود.

قیمت دلاری زعفران در 50 سال اخیر
قیمت دلاری زعفران در 50 سال اخیر

اما این روند صعودی زود متوقف شد اما زعفران برای چند سال در محدوده 1500 دلار باقی ماند تا اینکه بعد از جهش ارزی سال 97 این سطح را هم از دست داد. در سال 98 زعفران نتوانست روند صعودی بگیرد و با افت قیمت ها نرخ دلاری به زیر هزار دلار سقوط کرد. اکنون که نرخ ریالی زعفران ثابت است و جایی برای افت بیشتر ندارد، رشد نرخ ارز باعث شده است نرخ دلاری زعفران به زیر 500 دلار سقوط کند!

احتمال افت به کف تاریخی چقدر است؟

البته در دوره هایی قبل از سال 84، نرخ دلاری در محدوده 200 تا 300 دلار هم بوده است اما باید توجه کرد که در شرایط فعلی احتمال سقوط به آن سطوح بسیار کم است چرا که:

  1. نسبت به ان موقع خواص بسیاری برای زعفران شناسایی شده و مصارف آن گسترش یافته است.
  2. هم اکنون قیمت ریالی زعفران در نزدیکی نقطه سربه سر تولید قرار دارد و افت بیشتر قیمت ریالی منجر به از صرفه افتادن کشت می شود. به همین خاطر است که امسال دولت مداخله جدی کرد و حتی بازیگران خصوصی نیز با عل به این موضوع در هنگام افت قیمت ها از سطوح فعلی از قیمت ها حمایت کردند.
  3. تنها ممکن است در صورت تداوم صعود نرخ ارز و ثبات نرخ ریالی و همچنین آسیب های کرونا این نرخ از 500 دلار هم کمتر شود. در این حالت نیز، در صورت ثبات نرخ ارز در مقادیر جدید، در بلندمدت با رشد هزینه ها از جهت رشد نرخ ارز به قیمت زعفران هم فشار رو به بالا وارد خواهد آمد.

نکته آخر اینکه قیمت دلاری فعلی زعفران آنقدر پایین هست که باورش سخت باشد اما هراس کرونا مانع از خرید گسترده در این قیمت ها شده است. به طور طبیعی چنانچه کرونا تبعات شدیدتر و طویل المدت تری داشته باشد ممکن است باز هم نرخ دلاری زعفران افت کند اما اگر کرونا کنترل شود می توان انتظار جهش قیمت ها را داشت. مخصوصا انکه تقاضای زیادی انباشت شده و قیمت ها هم حداقلی و جذاب است لذا تقاضا را تحریک خواهد کرد.

درباره تحلیل قیمت زعفران در بورس و شرایط ناشی از کرونا و … تحلیل های پیشین از جمله این تحلیل را بخوانید.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید