• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • تسویه مطالبات زعفرانکاران خراسان رضوی درهاله ای ازابهام /اظهارنظرعجیب مدیرکل تعاون روستایی استان

تسویه مطالبات زعفرانکاران خراسان رضوی درهاله ای ازابهام /اظهارنظرعجیب مدیرکل تعاون روستایی استان

  • توسط دنیای زعفران
  • اردیبهشت 30, 1399
  • گزارش

بدقولی های بی پایان مدیران وزارت جهادکشاورزی؛اردیبهشت نیز به پایان آمد اما خبری از تسویه نشد!

در شرایطی که زعفرانکاران خراسان رضوی محصول خود را تا پایان آذرماه 98 به سازمان تعاون روستایی تحویل داده‌اند، اما بخش عمده‌ای از مطالبات آنها هنوز پرداخت نشده و تزریق قطره‌چکانی نیز باعث گلایه‌مندی کشاورزان شده و تسویه این مطالبات همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

طرح خرید حمایتی زعفران با هدف جلوگیری از کاهش قیمت این محصول مهم، از هشتم آبان ماه پارسال تا ۳۰ آذر در هشت مرکز خرید تعاون روستایی خراسان رضوی آغاز شد که بر اساس آن زعفران به چهار صورت پوشال معمولی، پوشال مرغوب، شبه نگین و نگین به ترتیب به قیمت کیلویی 8 میلیون و 200 هزار تومان، ۹ میلیون تومان، 9 میلیون و 500 هزار تومان و 10 میلیون و 500 هزار تومان  از کشاورزان خریداری شد و تسویه حساب با کشاورزان نیز بر اساس چک لیست‌های ارسالی توسط اداره تعاون روستایی شهرستان‌ها انجام ‌می شود.

کشاورزان خراسان رضوی سال گذشته طی رصدی که از روند بازار انجام دادند به این نتیجه رسیدند که محصول آنها در بازار آزاد به ثمن بخس خریداری می شود و سود اصلی به جیب دلالان می رود، لذا به همین منظور با آغاز خرید حمایتی زعفران به استقبال این طرح رفتند و محصول خود را به تعاون روستایی سپردند.

حالا تقریبا با پایان یافتن خرید حمایتی زعفران در 30 آذرماه یعنی گذشت 5 ماه از این طرح، بخش عمده ای از مطالبات کشاورزان هنوز پرداخت نشده و تسویه حساب با زعفرانکاران همچنان در هاله ای از ابهام است.

به گزارش صبح توس ،حسینی یکی از زعفرانکاران خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ما می افزاید: با توجه به خرید حمایتی زعفران، ما از این طرح استقبال کردیم و امیدوار بودیم مثل سال گذشته و طی وعده ای که دادند نهایت تا پایان اسفند مطالبات زعفرانکاران پرداخت شود، اما تنها نیمی از مطالبات خود را دریافت کردیم و هر روز به سازمان تعاون روستایی مراجعه می کنیم اما جواب دقیق و قانع کننده ای به ما نمی دهند.

وی می افزاید: اگر مطالبات ما قبل از سال 99 پرداخت می شد شاید می توانستیم با این مقدار پولی که دستمان می آید کاری انجام دهیم، اما با توجه به تورم افسارگسیخته این روزهای بازار نمی دانیم با این پولی که آن هم معلوم نیست چه زمانی بدهند چه کنیم؟

تزریق قطره چکانی دردی را از ما درمان نمی کند

محمدی دیگر کشاورز خراسان رضوی در خصوص عدم پرداخت به موقع مطالبات زعفران کاران اظهار داشت: طی دو ماه گذشته مبالغ جزئی به حسابمان واریز می شد و فقط می توانستیم با آن زندگی کنیم، در صورتی که ما روی دریافت مبالغ کلی تر حساب ویژه ای باز کرده بودیم و بابت آن به افراد مختلف چک دادیم.

وی بیان کرد: تزریق قطره چکانی مبالغ جزئی دردی را از ما درمان نمی کند و هر موقع به مسئولان مراجعه می کنیم آنها هم می گویند باید منتظر بمانید.

رضایی دیگر زعفران کار خراسان رضوی گفت: با توجه به این که تنها درآمد بخش عمده ای از مردم روستاهای خراسان رضوی، کشت و تولید زعفران است اکنون که بیش از پنج ماه از تحویل زعفران به اتحادیه تعاون روستایی می‌گذرد متاسفانه روند پرداخت مطالبات زعفرانکاران قطره چکانی است و این امر باعث بروز مشکلات زیادی برای کشاورزان شده است.

وی با بیان این که طرح خرید حمایتی و توافقی محصول زعفران با هدف حمایت از کشاورزان اجرا شده، افزود: اگر پرداخت بهای محصول به زعفران‌کاران مدیریت می‌شد اکنون کشاورزان منطقه با مشکلات کمتری مواجه بودند.

اگر سازمان تعاون روستایی ورود نمی کرد زعفران کمتر از 3 میلیون تومان خرید و فروش می شد

مدیرکل تعاون روستایی خراسان رضوی:هدف ما حمایت از زعفرانکاران است؛ اگر ورود نمی کردیم زعفران به کمتر از 3 میلیون تومان کاهش می یافت !

ایرج ناصری مقدم، مدیر کل سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی در خصوص مطالبات زعفران کاران در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار داشت: همه انتقادها به سمت سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد است، در صورتی که ما به دنبال حمایت از زعفرانکاران بودیم و هستیم و اگر وزارتخانه ورود نمی کرد زعفران را 3 میلیون تومان هم از کشاورزان نمی خریدند.

وی افزود: ما زعفران را تا 10 میلیون و 500 هزار تومان از کشاورز خریداری کردیم و وعده چند ماهه هم ندادیم و اعلام کردیم هر زمان سازمان برنامه و بودجه تامین اعتبار کرد مطالبات پرداخت می شود.

ناصری مقدم در خصوص حجم خرید زعفران اظهار کرد: از آغاز طرح خرید حمایتی زعفران در آبانماه پارسال، از 9 هزار و 502 کشاورز، 68 تن و 900 کیلوگرم  زعفران تحویل گرفتیم و طی هفته ها و ماههای گذشته 414 میلیارد تومان مطالبات زعفرانکاران نیز پرداخت شده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: با 5 هزار و 347 نفر از زعفرانکارانی که تا 4 کیلو و 735 گرم تحویل دادند، 100 درصد تسویه حساب شده و مابقی زعفرانکاران نیز 62.8 درصد از مطالبات خود را دریافت کردند.

ناصری مقدم گفت: طی دو هفته گذشته در سه مرحله 55 میلیارد تومان به حساب زعفرانکاران خراسان رضوی واریز شده است.

وی با بیان اینکه 639 میلیارد تومان از مطالبات زعفران کاران باقی مانده است، افزود: برای پرداخت مابقی مطالبات زعفرانکاران هیچ قولی نمی دهم و زمانی قول مساعد می دهم که پول در حساب سازمان تعاون روستایی باشد و این مهم منوط به تخصیص و تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه بودجه به بانک مرکزی است.

در حال حاضر استان خراسان رضوی بیش از 82  هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران دارد که حدود 120 هزار خانوار به کشت این محصول مشغول هستند و از این میزان 40  تا 50 هزار خانوار درمنطقه تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.

بر اساس رصد کارشناسان بخش کشاورزی میزان برداشت طلای سرخ از مزارع زعفران در سطح استان در هر هکتار 3.8 کیلوگرم است که این رقم در منطقه تربت حیدریه تا 4.2 کیلوگرم رسیده، هرچند  در ادامه با ارگانیزه کردن و استاندارد سازی به روش های علمی، پژوهشی برخی تولید کنندگان در سطح این منطقه تا 20 کیلوگرم در هکتار زعفران خشک نیز برداشت کردند.

میزان تولید زعفران در ایران به خصوص خراسان رضوی و منطقه تربت حیدریه به عنوان قطب تولید طلای سرخ در جهان با 300 تن برداشت زعفران خشک حدود 90 درصد است و کشورهای افغانستان و اسپانیا با تولید مجموع شش تن کمتر از 10 درصد تولید این محصول را به خود اختصاص دادند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید