• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • کرونا صادرات زعفران را 30 تن کاهش داد/ گردش مالی زعفران در دنیا 8.5 میلیارد دلار؛ سهم ایران فقط 350 میلیون دلار !

کرونا صادرات زعفران را 30 تن کاهش داد/ گردش مالی زعفران در دنیا 8.5 میلیارد دلار؛ سهم ایران فقط 350 میلیون دلار !

  • توسط دنیای زعفران
  • تیر 4, 1399
  • اخبار

زینلی :اکنون زعفران در تمام کشور کشت می شود/بیش از 90 درصد سطح زیرکشت متعلق به ایران است.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع تولید و صادرات زعفران؛ فرصت ها و چالش ها و با حضور دکتر حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی به روی آنتن رفت.

زینلی درباره وضعیت تولید و استفاده از زعفران گفت: ایران تولید کننده نخست دنیا در زمینه زعفران است و بیشترین سطح زیر کشت را در جهان داریم؛ در حقیقت بیش از ۹۰ درصد از سطح زیر کشت و تولید جهان متعلق به ایران است.

وی از حمایت های وزارت جهاد کشاورزی از زعفران گفت و بیان کرد: مناطق ویژه ای در ایران در زمینه این گیاه نقش آفرینی می کنند و استان های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی و همچنین اصفهان، یزد، فارس و برخی دیگر از استان ها که تقریباً نیمه خشک هستند، بیش از سایر استان ها تولید زعفران دارند هر چند در حال حاضر در تمام استان های کشور زعفران کشت می شود.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به این موضوع که بیش از ۹۰ هزار هکتار از سطح زیر کشت زعفران کشور متعلق به خراسان رضوی است، عنوان کرد: در سال ۹۸ بیش از ۱۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت بود و هر سال به طور متوسط سه الی چهار هزار هکتار به سطح زیر کشت اضافه می شود.

وی بیان کرد: تولید ایران در سال ۹۸ حدود ۴۳۰ تن بود که امسال امیدوار هستیم با توجه به بارش هایی که اتفاق افتاده است و شرایط خوب اقلیم حادث شده است، تولید زعفران به حد قابل توجهی افزایش پیدا کند.

زینلی از ضرورت حمایت و ارائه ساز و کارهای مناسب توسط سازمان ذینفع برای تولید و صادرات زعفران گفت و بیان کرد: در دنیا برآورد می شود هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار گردش مالی زعفران است اما حاصل کشاورزان ایران فقط حدود ۳۵۰ میلیون دلار بوده است و امسال به دلیل برخی تغییرات کمتر شده است.

وی در ادامه زعفران را یک فرصت اقتصادی برای کشور برشمرد و اشاره کرد: از نظر میزان صادرات در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل آن، هیچ‌گونه کاهشی نداشتیم درحالی‌که باید تلاش کنیم صادرات را افزایش دهیم. متأسفانه به دلیل شیوع کرونا، پروازهای هوایی لغو شد و در نتیجه ۳۰ تن از صادرات کشور کاهش پیدا کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما