• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل
  • >
  • توضیحات حسینی در خصوص احتمال کاهش قیمت زعفران / نظر مخالفان چیست؟

توضیحات حسینی در خصوص احتمال کاهش قیمت زعفران / نظر مخالفان چیست؟

حسینی -افزایش رشد بی رویه قیمت زعفران در بازار چند؟ وضعیت تولید زعفران امسال
یک فعال بازار زعفران مطرح کرد

بازار زعفران به ثبات رسیده است

احتمال کاهش قیمت زعفران چقدر جدی است؟

حسینی فعال بازار زعفران با بیان اینکه هم اکنون بازار زعفران در ثبات قرار دارد، ضمن اشاره به موضوعاتی نظیر نزدیک شدن به فصل برداشت جدید، کاهش خرید محصول کهنه و انتظار برای عرضه محصول نو، ناامیدی کشاورزانی که محصول را به امید افزایش قیمت نگه داشته بودند و رشد 10-15 درصدی احتمالی تولید در سال جاری، از احتمال کاهش قیمت زعفران در بازار خبر داد.

گفتنی است این پیش بینی آقای حسینی در حالی است که برخی معتقدند قیمت فعلی زعفران در بازار نقدی، بیش از این کاهش نمی یابد و احتمال کاهش قیمت زعفران اندک است. حسینی طبق پارامترهای همیشگی (روندهای فصلی تکراری) تحلیل میکند و برخی موارد دیگر موثر بر بازار را نادیده می گیرد: از جمله:

تلاش های زنگنه نماینده تربت برای حمایت از قیمت ها، رشد نرخ ارز و حداقلی بودن نرخ دلاری زعفران، وضعیت عرضه تعاون روستایی و فعالیت های بازارساز برای حمایت از قیمت ها در بورس را در تحلیل خود وارد نکرده است. این در حالی است که برخی دیگر از متغیرها مثل کرونا برخی روندهای فصلی را به هم زده است. مثلا به خاطر کرونا طی اردیبهشت ماه به جای رشد صادرات و قیمت، یک ریزش سنگین در قیمت زعفران داشتیم و بعد از ان به مرور وضعیت رو به بهبود است.

در هر حال، منظور از توضیحات فوق، نفی احتمال افت قیمت ها نیست بلکه ارائه این توضیح است که پیش بینی آقای حسینی، همه جنبه ها و متغیرهای موثر بر بازار را در نظر نگرفته است. کما اینکه ایشان پیشتر پیش بینی هایی مبنی بر روندهای فصلی مربوط به تعطیلات تابستانی کشورهای مقصد و … نیز داشتند که غلط بود. ضمنا انتظار برای رشد سالانه 10-15 درصدی تولید زعفران نیز با توجه به کاهش کشت جدید در اثر افت شدید قیمتها محل تردید است.  در ادامه مشروح اظهارات حسینی فعال بازار زعفران را میخوانیم:

افزایش عرضه ها و احتمال کاهش قیمت زعفران

علی حسینی در گفتگو با مهر با بیان اینکه بازار زعفران تقریباً به ثبات رسیده است، قیمت هر کیلوگرم زعفران را حداقل ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد. وی اضافه کرد: بسیاری از کشاورزان که محصول خود را برای بهبود فضای بازار و بالا رفتن قیمت‌ها، نگه داشته بودند به دلیل نزدیک شدن به فصل برداشت، به تدریج آن را به بازار عرضه می‌کنند چرا که حدود ۴۰ روز به آغاز فصل برداشت مانده است.

کاهش خرید ها به خاطر انتظار برای محصول نو

حسینی ادامه داد: همچنین خریداران نیز منتظر ورود محصول جدید هستند به همین دلیل میزان خرید خود را کاهش داده‌اند بنابراین عرضه افزایش و تقاضا کاهش یافته است در نتیجه احتمال کاهش قیمت زعفران طی روزهای آینده وجود دارد. وی درباره صادرات این محصول نیز توضیح داد: همانطور که اشاره شد خریداران منتظر محصول جدید هستند و بنابراین میزان صادرات اگر کاهش نداشته باشد افزایش هم ندارد.

حسینی با بیان اینکه میزان تولید زعفران هر سال بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد، گفت: هر سال مزارع جدیدی در کشور ایجاد می‌شود ضمن اینکه مزارعی هم که سال قبل ایجاد شده به تولید انبوه می‌رسد بنابراین افزایش تولید امری طبیعی است.

در خصوص احتمال کاهش قیمت زعفران یا افزایش آن سناریوها و انتظارات مختلفی مطرح است که می توانید در لینک زیر بخوانید. برخی مثل آقای حسینی بدبین اند و برخی خوش بین به رشد قیمت ها در میان مدت:

تلاطم قیمت زعفران در بورس و آتی ، شکاف شدید انتظارات و نظر اهالی بازار

حسینی درباره احتمال کاهش قیمت زعفران تا فصل برداشت 99
قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید