• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • شهری که 80 درصد بانوان اش به کشت زعفران مشغول اند/ روایت زنانی که بر سنت های مردانه غلبه کردند

شهری که 80 درصد بانوان اش به کشت زعفران مشغول اند/ روایت زنانی که بر سنت های مردانه غلبه کردند

  • توسط دنیای زعفران
  • مهر 6, 1399
  • گزارش

 آزیتا سلیم‌شاهی مسئول شرکت زنان زعفران‌کار پشتون زرغون از سنت هایی می گوید که مانع تجارت زعفران توسط زنان شده است

به گزارش دنیای زعفران ، ۸۰ درصد از زنان در شهرستان پشتون زرغون ولایت هرات، مصروف کشت و پروسس زعفران اند. آن‌ها تلاش دارند تا با وسعت بخشیدن کشت این گیاه، در بازارهای جهانی محصول شان را به‌فروش برسانند. برای بحث بیش‌تر، پیرامون وضعیت زنان زعفران‌کار این شهرستان، با آزیتا سلیم‌شاهی مسئول شرکت زنان زعفران‌کار پشتون زرغون، گفت‌وگویی را ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

پرسش: زنان در این شهرستان، از چه زمانی‌ به  کشت و فراوری زعفران روی آورده اند؟

پاسخ: از همان ابتداء که زعفران در بین مردم شناخت پیدا کرد، بانوان شهرستان ما کم‌وبیش مشغول کشت زعفران بودند، اما به‌طور مسلکی، زنان این شهرستان از سال ۱۳۸۹ به این‌سو، به انجام این فعالیت روی آورده اند.

پرسش: شمار دقیق زنانی‌که در شهرستان پشتون زرغون، به تولید زعفران استغال دارند، چقدر است؟

پاسخ: به‌دلیل این‌که هیچ کسب‌وکار دیگری در پشتون زرغون وجود ندارد که بانوان بتوانند مصروف آن باشند، می‌توانم بگویم که نیمی از بانوان این شهرستان، مصروف کشت و برداشت زعفران اند.

پرسش: نقش زنان در قسمت تولید زعفران، چه مزیت‌هایی برای آن‌ها داشته است؟

پاسخ: در این شهرستان، تنها یک شرکت در کنار ده‌ها شرکت، توسط بانوان تأسیس شده است و آن‌ها در آن مصروف کشت گیاه زعفران استند. با این وجود، حضور بانوان در همین یک شرکت هم توانسته است مزیت‌هایی داشته باشد. حضور در اجتماع، انجام فعالیت‌های جمعی و تیمی و هم‌کاری اقتصادی که باعث شده است اقتصاد خانواده‌های شان با انجام این کار رونق پیدا بکند، از جمله مزیت‌هایی‌ست که این فعالیت برای بانوان داشته است.

پرسش: اشاره کردید حدود نیمی از بانوان در شهرستان پشتون زرغون، مشغول تولید  زعفران اند، چرا حضور شان در تجارت این گیاه کم‌رنگ است؟

پاسخ: به‌دلیل عرف‌هایی که جامعه‌ی ما دارد، هنوز هم بانوان محدودیت دارند. تأسیس شرکت‌های زعفران به‌دلیل داشتن مسئولیت‌های زیاد، از جمله تأسیس، در ارتباط بودن با مشتری‌های مرد و زن – داخلی و خارجی، سفرهای بیرونی و… کم‌تر در پشتون زرغون صورت گرفته و از طرف خانواه‌ها کم‌تر به خانم‌ها اجازه داده می‌شود تا به تأسیس شرکت‌های زیادتری روی بیاورند. اما با آن‌هم، ۸۰ درصد فعالیت‌های مربوط به زعفان از جمله کشت، برداشت، پروسس و بسته‌بندی توسط زنان به‌صورت پراکنده انجام می‌شود.

پرسش: میزان تولیدات و بازار فروش زعفران در این شهرستان چگونه است؟

پاسخ: به‌دلیل آمدن کرونا، نه‌تنها بانوان بلکه آقایان نیز فروشات زعفران‌شان پایین آمده است. بسته‌شدن مرزها و صادر نکردن زعفران به سایر ولایات و کشورها باعث شده است که تولیدکنندگان زعفران، محصول خویش را با یک قیمت بسیار پایینی به‌فروش برسانند که گاهی این قیمت فروش حتی مصارف تولید را نیز پوشش نداده است، چه برسد به این‌که بتوانند برای خود و خانواده‌ی خود درآمدی داشته باشند. روی این منظور وضعیت زعفران‌کاران بانو و آقا در پشتون زرغون رضایت‌بخش نیست.

پرسش: چالش‌های فرا راه بانوان در شهرستان پشتون زرغون چه است؟

پاسخ: نبود امنیت، محدودیت‌های خانوادگی، نبود آموزش‌های مسلکی، کم‌بود نهادهای حامی بانوان در کسب‌وکار و عدم هم‌کاری نهادهای ملی و بین‌المللی، از جمله چالش‌های بانوان در این کسب‌وکار است. بدتر از همه، قیمت پایین زعفران در بازار است. امروز اگر بانوان هیچ مشکلی هم در قسمت مواردی که قبلا ذکر کرده‌ام، نداشته باشند، قیمت پایین زعفران انگیزه‌ی انجام این کسب‌وکار را از آن‌ها گرفته است. فروش زعفران به قیمت پایین حتی پاسخ‌پوی مصارف تولید آن نیست.

پرسش: به‌نظر شما، راه بیرون‌رفت از این چالش‌ها چیست؟ و توقع شما از حکومت ونهادهای حامی بانوان به‌خاطر حل این مسائل چه است؟

پاسخ: خواست من از وزارت زراعت، وزارت امور زنان و نهادهای حامی بانوان در قسمت زراعت این است که این قشر را بیش‌تر حمایت کنند. حضور بانوان در اجتماع یک امر ضروری‌ست. این مسئله باعث می‌شود که بانوان از اندک‌ترین منابع در دسترس خود بیش‌ترین استفاده را ببرند، به استقلالیت مالی برسند و کمکی به مردان خانواده در قسمت درآمدزایی باشند. باید راه‌های بی‌شماری وجود داشته باشد که بانوان با حضور خود در اجتماع بتوانند راه مؤفق شدن در کسب‌وکار را همانند مردان بدست بی‌آورند. حکومت و نهادهای حامی  باید آموزش‌های مسکلی در قسمت زراعت را به دسترس بانوان قرار بدهند تا آن‌ها بتوانند فعالیت‌های‌شان را به‌صورت مسلکی انجام بدهند. و از همه مهم‌تر دولت باید تلاش داشته باشند تا عرف‌های ناسپند را از بین خانواده‌ها از بین ببرد. حضور بانوان در اجتماع از نظر من باعث کاهش خشونت‌های خانوادگی می‌شود. بانوانی که در اجتماع فعالیت اقتصادی می‌کنند، با مشکلات کم‌تر خانوادگی دچار استند. دولت در این عرصه باید برنامه‌های زیادی داشته باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید