• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • بسته خبری: آغاز برداشت زعفران در کدکن،گسترش کشت زعفران در سمنان و کازرون و برداشت مکانیزه زعفران در فاروج

بسته خبری: آغاز برداشت زعفران در کدکن،گسترش کشت زعفران در سمنان و کازرون و برداشت مکانیزه زعفران در فاروج

  • توسط دنیای زعفران
  • مهر 16, 1399
  • اخبار

در بسته ی اخبار زعفرانی از شروع برداشت زعفران در کدکن تا توسعه کاشت در کازرون و سمنان و مکانیزه شدن برداشت زعفران در فاروج خواهید خواند

آغاز برداشت زعفران از مزارع کدکن

عباس عباسیان رئیس مرکز جهاد کشاورزی کدکن گفت: میانگین سن مزارع زعفران این شهرستان در سال ۹۸ چهار سال بوده است، ولی به طور قطعی نمی توان تعداد زعفران کاران را مشخص کرد، زیرا در هر سال بنا به مشکلات اقتصادی و جغرافیایی این تعداد شناور است.

او افزود: سال گذشته حدود هزار نفر از مردم کدکن اراضی خود را به کشت زعفران اختصاص داده اند که از این میزان ۷۵۰ نفر به صورت خرده مالکی و حدود ۲۵۰ نفر به صورت کل مالکی فعالیت می‌کردند.

عباسیان بیان کرد: سال گذشته در کدکن حدود هفت هزار کیلوگرم کلاله خشک تولید شد که کاهش محسوس قیمت زعفران در سال ۹۸ باعث شد کشاورزان این منطقه از توسعه سطح زیر کشت این محصول خودداری کنند، زیرا بر این باورند که سود حاصل از فروش زعفران با قیمت‌های پایین، صرفا هزینه‌های بالای برداشت زعفران اعم از آبیاری و نیروی انسانی را تامین می کند.

 مکانیزه شدن جمع آوری زعفران در فاروج آغاز شد

 

مدیر جهادکشاورزی فاروج با اعلام مطلب فوق گفت: یک میلیارد و 800 میلون ریال از اعتبارات مکانیزاسیون به خرید 11 دستگاه اختصاص یافت و امسال جمع آوری بخشی از مزارع زعفران با این دستگاه ها انجام می شود تا درصورت رضایتمندی کشاورزان، این تعداد افزایش یابد.

مقتدر افزود: سه دستگاه خشک کُن زعفران هم در سال های گذشته از سوی کشاورزان با تسهیلات مکانیزاسیون جهاد خریداری شد که برای هر دستگاه 400 میلیون ریال هزینه شده است.

وی سطح زیر کشت زعفران شهرستان را دو هزار و 500 هکتار عنوان کرد و گفت: امسال 50 هکتار به این سطح اضافه شده و دو هزار و 500 خانوار بهره بردار این محصول هستند.در شهرستان فاروج 6 شرکت در حوزه خرید و فروش زعفران فعال است که از این تعداد سه واحد، صادرات این محصول را نیز به کشورهای اروپایی و آسیایی انجام می دهند.

رونق کشت زعفران در کازرون

حمید رشیدی  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون، بیان کرد: کشت پیاز زعفران در این شهرستان در حال انجام است و تا نیمه اول مهرماه نیز ادامه دارد.

او، تصریح کرد: کشت زعفران در مناطق مختلف این شهرستان رونق گرفته و پیش بینی می‌شود امسال هشت کیلوگرم زعفران مرغوب در شهرستان تولید شود.

رشیدی، ادامه داد: کشت زعفران بهترین گزینه برای جایگزینی کشت محصولات با نیاز آبی بالا است و نیاز آبی کم و ارزش اقتصادی بالا از خصوصیات کشت زعفران است.

کشت زعفران در سمنان توسعه می یابد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز گفت: بزرگترین مزرعه زعفران کشور در استان احداث می‌شود.

سید حسن میرعماد اظهار داشت: احداث بزرگترین مزرعه زعفران کشور با مشارکت مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود و بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار با استفاده از ادوات مکانیزه در حال انجام است.

وی گفت: در این طرح آخرین روش‌های علمی برای کشت و اجرای روش‌های آبیاری تحت فشار هوشمند پیش‌بینی شده و همچنین اخذ مجوز تولید و تکثیر پیاز استاندارد زعفران و نیز واحد فناوری پیشرفته در کنار واحد تولیدی برای استحصال محصولات پر ارزش از زعفران از برنامه‌های اجرایی این طرح است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: با توجه به مزایا و شرایط اقلیمی استان، توسعه کشت گیاهان دارویی مانند زعفران در چند سال اخیر قابل توجه است و سطح زیر کشت زعفران در مناطق مختلف استان در مجموع به ۳۳۲ هکتار رسید.

میرعماد با بیان اینکه کشت زعفران با نیاز آبی اندک کشتی کم توقع و اشتغال‌زا محسوب می شود افزود: استان سمنان ۴۸۰ زعفران کار در مناطق مختلف و به ویژه در شهرستان های شاهرود، میامی، دامغان، گرمسار، آرادان و سمنان دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: کار برداشت زعفران در استان از اواسط مهرماه در مناطق گرمسیر آغاز شد و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.میرعماد گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۹۰۰ کیلوگرم زعفران از باغ‌های زعفران استان سمنان سمنان برداشت شود.

فضای روانی مناسب در بازار زعفران/ مقایسه ای بین فصل برداشت 99 و 98

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید