• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • زنگنه در گفتگوی تفصیلی با دنیای زعفران مطرح کرد:از برنامه های بلندمدت تا تدوین نقشه راه/ خرید امسال تعاونی اصولی است، خرید پارسال انتخاباتی بود

زنگنه در گفتگوی تفصیلی با دنیای زعفران مطرح کرد:از برنامه های بلندمدت تا تدوین نقشه راه/ خرید امسال تعاونی اصولی است، خرید پارسال انتخاباتی بود

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 16, 1399
  • گزارش
زنگنه - ضمانت قیمت کف زعفران- تسهیلات 8 درصدی زعفران

نماینده مردم تربت حیدریه در گفتگوی تفصیلی با دنیای زعفران مطرح کرد:

خرید امسال تعاون روستایی با برنامه خواهد بود/ با سود خرید صندوق حمایت از زعفران تشکیل می شود/ بانی زعفران 20 میلیونی خود اعضای شورا بودند اما آن را نقض کردند/ ایستگاه داران هم به قول خود عمل نکردند/ نقدهای دنیای زعفران را میخوانم/ مجبور به اتخاذ راهکارهای کوتاه مدتی بودیم

زنگنه از تدوین نقشه راه آینده صنعت زعفران در معاونت علمی خبر داد/ برنامه های بلندمدت در راه است

دکتر زنگنه در کمتر از ۶ ماه از آغاز دوره نمایندگی اش به خبرسازترین نماینده مجلس در صنعت زعفران تبدیل شده است. وی البته به دلایل محتلف از اشراف مناسبی به موضوع زعفران برخوردار است. وی ، متولد تربت حیدریه و  دانش آموخته اقتصاد است و پیش از عضویت در پارلمان نیز همواره از کنشگران مدنی فعال در صنعت زعفران به شمار می رفت (نمونه ای از یادداشت های ایشان پیش از آغاز دوره نمایندگی در وبسایت دنیای زعفران قابل مطالعه است؛ ) .  زنگنه همچنین نشان داده است که به رسانه و کارکرد آن به خوبی آشنا ست و به سهولت موج هایی خبری می سازد. دنیای زعفران در چندماه اخیر ، ضمن تقدیر از تلاش و پشتکار مثال زدنی اش ، از موضع منتقدی خیرخواه به نقد و بررسی اقدامات ایشان پرداخته است؛ امری که البته دکتر زنگنه در حین گفتگو بدان اشاره می کند.

اهم مطالب ذکرشده توسط دکتر زنگنه در این گفتگو:

اقدام سال گذشته تعاونی انتخاباتی و بی برنامه بود ، امسال اما با برنامه پیش خواهیم رفت

صندوق حمایت از زعفران تشکیل خواهد شد

برخی کارشکنی می کنند ، در زمان مناسبی حرف هایم را بیان خواهم کرد

ایستگاه داران وعده ی حمایت از قیمت زعفران را دادند اما خلف وعده کردند

شورا تعهدی را نقض کرد که خود بانی آن بود

انتقادات دنیای زعفران را می خوانم اما معتقدم با مدل های صرفا اقتصادی نمی توان بر چالش ها غلبه کرد

 

دنیای زعفران در گفتگویی صریح و بی پرده با دکتر زنگنه، نماینده محترم تربت حیدریه، به بیان انتقاداتی پرداخت که این روزها نسبت به دکتر زنگنه و عملکرد ایشان در مناطق زعفران خیز خراسان جاری است. با ایشان از هر دری سخن راندیم ؛ شفاف و بی هیچ ملاحظه ای و ایشان نیز پاسخ ها دادند . آنچه در این گفتگو توجه ما را جلب کرد ، سعه صدر ایشان در مقابل پرسش های دنیای زعفران بود ؛ چه وقتی که از زبان منتقدان راهکارهایش را غیراصولی خواندیم و چه آنگاه که انتقادات ایشان از شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان را به بوته ی نقد سپردیم ؛ هرگز ایشان را مکدر نیافتیم و ایشان باز در نهایت احترام و تواضع انتقادات را شنیدند و پاسخ دادند. در سرزمینی که به تبختر اهالی قدرت عادت کرده ایم ، این رفتار ایشان حقا قابل ستایش است.

اقدام سال گذشته تعاونی انتخاباتی و بی برنامه بود ، امسال اما با برنامه پیش خواهیم رفت

این گفتگو از موضوع خرید حمایتی زعفران توسط تعاونی روستایی آغاز شد. به ایشان از انتقادات شدیدی گفتیم که نسبت به تعاونی وجود دارد و از واهمه ی کشاورزان از فروش محصول امسال خود به تعاونی. از ایشان پرسیدیم : چه تمهیداتی پیش بینی کرده اید که اتفاقات سال گذشته تکرار نشود ؟

دکتر زنگنه گفت : اقدام سال گذشته ی تعاونی با بی تدبیری انجام گرفت. در واقع ، این اقدام عملا با اهداف انتخاباتی آغاز شد و در آن سازوکارهای مناسبی که منافع کشاورزان را تامین نماید ، پیش بینی نشده بود. سال گذشته تعاونی با بی تدبیری و با اهداف انتخاباتی به سرعت اقدام به خرید نمود؛ بی آنکه حتی منابع مالی مناسب اینکار پیش بینی شده باشد. تمام منابع مقرر برای خرید در سال گذشته صرفا برای خرید ۲۰ تن زعفران پیش بینی شده بود اما تعاونی قریب ۷۰ تن زعفران را خریداری کرد و همین امر پرداخت مطالبات را با مشکل همراه ساخت. البته برخی مدعی شده اند که در سال گذشته هزار میلیارد تومان بودجه برای خرید حمایتی زعفران در اختیار تعاونی قرار گرفت اما این ادعا صحیح نیست. این هزار میلیارد مجموع مبلغی است که برای حمایت از محصولات کشاورزی مقرر شده بود و اختصاص به زعفران نداشت.این شرایط اما با سال جاری قابل قیاس نیست.

در سال جاری اما ما با همراهی تعاونی سازوکارهایی را پیش بینی کرده ایم که منافع کشاورزان در آن تا حد مناسبی تامین شود.در شیوه فعلی اولا ۳۰ درصد مبلغ نقدا به کشاورز پرداخت می شود ، دوما زعفرانکار تحت شرایطی می تواند محصول خود را مسترد نماید و نیز ، باقیمانده مبلغ ظرف ۳ ماه به کشاورز پرداخت می شود. نکته ی مهم دیگر آنست که امسال برخلاف سال گذشته منابع مالی طرح از اکنون پیش بینی شده است.

صندوق حمایت از زعفران تشکیل خواهد شد

ایشان در ادامه برای نخستین بار از تشکیل صندوق حمایت از زعفران پرده برداری کرده و  به نکته ی مهمی اشاره می کنند : امسال برخلاف سال‌های گذشته مقرر شده است که سود حاصل از فروش زعفران توسط تعاونی به صندوقی تحت عنوان صندوق حمایت از زعفران منتقل شود و منابع این صندوق صرف توسعه ی این صنعت با محوریت واقعی سازی نرخ زعفران شود.لذا ، نه تنها پرداخت ها نهایتا ۹۰ روزه تسویه خواهد شد ، بلکه منافع احتمالی حاصل از فروش زعفران توسط تعاونی بازهم به زعفرانکاران اختصاص خواهد یافت و امکان استرداد زعفران از تعاونی توسط کشاورز با پرداخت هزینه ازمایش و انبارداری مهیا است. مجموع این عوامل منجر به این خواهد شد که منافع کشاورزان در سال جاری حفظ شود و اتفاقات سال گذشته تکرار نشود.

به تعاونی روستایی تذکر داده ایم، قول داده اند نظارت ها را افزایش دهند

دنیای زعفران در ادامه از شائبه ی فساد در تعاونی روستایی با دکتر زنگنه سخن می گوید و اینکه ، برخی از کشاورزان مدعی اند که در مقدار زعفران آنها پس از تحویل به تعاونی تغییراتی ایجاد شده است و مقدار زعفران آنها توسط تعاونی کاهش یافته است.ایشان در پاسخ اظهار داشت :

این موضوع پیش از این به بنده منعکس شده است و ما نیز این موضوع را به مدیران ارشد تعاونی انتقال داده ایم.اساسا در یک فعالیتی با این حجم امکان فساد منتفی نیست ، مخصوصا آنکه ماهیت زعفران به گونه ای است که امکان سو استفاده را تقویت می کند. درجات کیفی زعفران گاهی آنچنان به یکدیگر نزدیک است که تشخیص آن امر مشکلی است و همین امر نیز می تواند موجب سو استفاده ی برخی سودجو شود. در سال جاری اما مدیران تعاونی قول داده اند که نظارت ها را افزایش دهند و مهمتر اینکه ، تعاونی به منظور بستن مسیر سودجویان ، مراکز خرید حمایتی را کاهش داده است تا از این طریق امکان نظارت بیشتر میسر شود و همچنین از بکارگیری نیروهای ضعیف اجتناب شود تا امکان اشتباه نیز کاهش یابد.

برخی کارشکنی می کنند ، در زمان مناسبی حرف هایم را بیان خواهم کرد

دکتر زنگنه چندان قایل به راهکارهای اصولی نیست و بیش از اندازه به اثرات روانی برنامه ها و طرح های خود بها می دهد! این انتقادی است که نسبت به ایشان در این مقطع وجود داشته است و ما نیز به صراحت با ایشان در میان گذاشتیم.

ایشان در پاسخ به این انتقاد با متانت از کارشکنی هایی سخن گفت که در مسیر منصفانه ساختن قیمت زعفران توسط برخی انجام شد ؛ کارشکنی هایی که البته ایشان به جهت حفظ ارامش بازار زعفران در روزهای جاری از بیان آنها اجتناب نمود اما وعده داد در زمان مناسبی آنها را بازگو خواهد کرد تا کشاورزان بدانند که چه کسانی منافع آنها را محترم نمی شمرند : « سخن هایی هست که در زمان مناسبی آنها را بازگو خواهم کرد » . ایشان در این باب به بیان این نکته اکتفا نمود که : از تاریخ آغاز فعالیت مجلس یازدهم تا فصل برداشت زعفران زمان بسیار اندکی باقی مانده بود و ما اساسا فرصت اجرای برنامه ای همه جانبه و بلند مدت را در اختیار نداشتیم و لاجرم باید با اقدامات کوتاه مدت در راستای حمایت از زعفرانکاران گام هایی برمی داشتیم ؛ لذا به مدلی رسیدیم که مصوب شد اما شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان با عدم انجام تعهدات خود انرا به شکست کشاندند و پس از آن طرح جایگزینی را با محوریت تعاونی تنظیم و عملیاتی ساختیم.

ایستگاه داران وعده ی حمایت از قیمت زعفران را دادند اما خلف وعده کردند

پرسش بعدی دنیای زعفران آن بود که ؛ به عنوان یک راهکار کوتاه مدت چرا بخشی از اعتبار هزار میلیاردتومانی را با قید فوریت به بازار گل زعفران ، و نه زعفران ، تزریق نکردید تا با شیوه هایی مشخص از افت قیمت گل زعفران جلوگیری نمایید ؟ با توجه به آنکه بخش قابل توجهی از گل زعفران در روز برداشت از دست کشاورز خارج می شود ، آیا اگر بخشی از این اعتبار به بازار گل تخصیص می یافت از ضرر کشاورزان تا حد مناسبی اقلا در کوتاه مدت جلوگیری نمی شد !؟

دکتر زنگنه ضمن تایید این موضوع به نکته ی جالبی اشاره کردند : بنده پیش از قطعیت تخصیص اعتبار هزار میلیارد ۲ جلسه ی مفصل را با ایستگاه داران بزرگ و عمده برگزار کردم . در این جلسات بیش از ۱۰ نفر از بزرگان این صنف حضور داشتند. در آنجا بنده از آنها دعوت کردم که از افزایش قیمت حمایت نمایند و متقابلا ما نیز از تمام توان مان برای کمک به آنها استفاده کنیم. نهایتا ، خود این دوستان اعلام کردند که ما را تقویت نمایید تا ما عرضه و تقاضا در بازار گل زعفران را در راستای حمایت از کشاورزان برقرار نماییم. وقتی این دوستان چنین خواستند ، ما نیز صراحتا اعلام کردیم که با تخصیص اعتبار کافی ، منابع مالی مناسبی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. در ادامه در تصویب وام هزار میلیاردی ما تعمدا انرا صرفا به صادرکنندگان اختصاص ندادیم و اعلام هم کردیم که ایستگاه داران نیز  صلاحیت برخورداری از این وام را دارند و حتی در میزان آن نیز محدودیتی قرار ندادیم. پس از مدت کوتاهی این دوستان اظهار داشتند که امکان تامین وثیقه را نداریم و ما باز با رایزنی با بانک ها مجددا تسهیلات سهل تری را برای آنها پیشبینی کردیم ؛ به گونه ای که با تامین وثیقه ای معادل ۵۰ درصد وام و الباقی زیرکلید ، امکان بهره مندی از وام وجود داشت. اما بازهم خلف وعده کردند و نهایتا گفتند که خرید گل زعفران به نرخ هایی بیش از نرخ فعلی ریسک زیادی دارد !! خب ! ما دیگر برای این دوستان چه باید می کردیم که انجام ندادیم !؟ ما به تعهداتمان و حتی بیش از آن پایبند ماندیم اما جز خلف وعده چیزی ندیدیم !

شورای ملی زعفران و اتحادیه از ما خواستند که از مداخله در بازار اجتناب کنیم تا آنها با شرایطی قیمت را افزایش دهند ، ما به وعده خود عمل کردیم اما آنها نه !

محور بعدی گفتگوی دنیای زعفران با جناب زنگنه ، انتقادات ایشان نسبت به شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان است. دنیای زعفران با بیان آنکه ، شورای ملی زعفران اولا نهادی متشکل از عمدتا صادرکنندگان است و طبیعی است که منافع این گروه را پیگیری نماید و توقع حمایت از منافع کشاورزان توسط نهاد صنفی صادرکنندگان واقع نگرانه نیست و دوما ، شورا و اتحادیه اساسا نهادهایی ضعیف به شمار می روند و از قدرت کافی برای تنظیم جنین بازار وسیعی برخوردار نیستند ؛ از دکتر زنگنه چنین پرسش کرد : آیا انتظارات شما از شورا غیر واقع بینانه نیست و آیا این انتقادات برای رفع مسئولیت از دولت و مجلس نیست؟ ایشان در پاسخ اظهار داشت :

در این خصوص چندین نکته را به صراحت عرض کنم :

اول آنکه ، ما هرگز شورا ملی زعفران و اتحادیه را نهادهایی که تمام بازیگران را پوشش دهد نمی دانستیم بلکه دوستان و اعضای شورا هستند که این نهاد را متشکل از تمام بازیگران صنعت زعفران می دانند.اعضای شورا در جلسات بارها به این موضوع اشاره کرده اند ؛ به عنوان مثال جناب آقای احتشام در یکی از جلسات به صراحت شورا را نماینده ی تمام گروه های فعال در صنعت زعفران اعلام کرد و اظهار داشت که شورا متشکل از صادرکنندگان ، تولید کنندگان و سایر اقشار است. در جلسات بعدی نیز افرادی تحت عنوان کشاورز به عنوان اعضای شورای ملی زعفران در جلسات حاضر شدند. نکته بعدی عبارتست از اینکه ، ما بازهم از شورا چنان توقع و انتظاری نداشتیم بلکه این اعضای شورای ملی زعفران بودند که نسبت به دخالت دولت در صنعت زعفران گلایه داشتند و معتقد بودند که از جمله علل مهم کاهش قیمت زعفران همین دخالت های دولت به شمار می رود. باز در همین جلسات مشترک این دوستان شورا و اتحادیه بودند که مدعی شدند که اگر به ما در تامین نقدینگی کمک نمایید ، تعهد ارزی را اصلاح نمایید و …. ما زعفران را به ۲۰ میلیون خواهیم رساند.

شورا تعهدی را نقض کرد که خود بانی آن بود

بنده وقتی که با اصرار دوستان در شورا مبنی بر عدم مداخله دولت و نیز کمک به رفع موانع مذکور مواجه شدم ، پذیرفتم که کار به شورا واگذار شود و ما نیز نقش حمایتی خود را ایفا نماییم . لذا ، در گام نخست اعتبار هزارمیلیاردتومانی را برای اعضای شورا و سایر فعالین با پیگیری مستمر محقق ساختیم . در گام بعدی تلاش کردیم که تعهد ارزی برای صادرکنندگان زعفران اصلاح شود که در این زمینه نیز به نتایج موثری دست یافتیم. پس از تمام اینها بازهم شورا و اتحادیه هیچ اقدامی نکرد !! این دوستان تعهدی را نقض کردند که خود بانی آن بودند.

انتشار فیلم تقطیع شده ی نشست 5 ساعته کار نادرستی بود، اگر این نشست ضبط شده بود ، فیلم کامل آن را منتشر می کردم

دکتر زنگنه در ادامه به موضوع فیلم منتشر شده از نشست موسوم به مصوبه زعفران ۲۰ میلیونی اشاره می کند و با اشاره به انتقادات دنیای زعفران نسبت به آن اظهار می دارد : این جلسه قریب ۵ ساعت طول کشید اما آنچه یکی از اعضای این نشست منتشر کرد ، فیلم تقطیع شده این نشست بود و انتشار آن توسط ایشان کار نادرستی نیز بود.این فیلم تقطیع شده به نحوی است که گویی بنده سایر شرکت کنندگان را وادار به انجام عملی ساخته ام که موافق نیستند در حالیکه چنین نبود.در همین نشست صادرکنندگان مدعی بودند که با رفع موانع دستورالعمل بازگشت ارز و اصلاح نرخ پایه گمرکی و نیز تامین مالی قیمت زعفران به 20 میلیون افزایش خواهد یافت و ما از این قیمت حمایت خواهیم کرد.تک تک این موارد به صورت شبانه روزی پیگیری شد تا به نتایج مثبتی دست یافتیم اما باز هم این دوستان به تعهدات خود پایبند نماندند.

ایکاش نشست مصوبه زعفران 20 میلیونی ضبط شده بود

دنیای زعفران مدتی پیشتر خواستار انتشار ویدیوی کامل این نشست شده بود. دکتر زنگنه ضمن اشاره به این موضوع چنین می گوید : این جلسه متاسفانه ضبط نشد و بنده نیز پس از جلسه به این نتیجه رسیدم که ایکاش این نشست ضبط شده بود تا اظهارات خلاف واقع برخی از آقایان بر همگان اثبات می شد.

 

انتقادات دنیای زعفران را می خوانم اما معتقدم با مدل های صرفا اقتصادی نمی توان بر چالش ها غلبه کرد

در ادامه ، صحبت به انتقادات دنیای زعفران نسبت به برخی از برنامه های ایشان می رسد.ایشان  در نهایت متانت با اشاره به انتقادات دنیای زعفران از برخی از طرح های ایشان اظهار داشت :

در پشت پرده شاهد اتفاقاتی هستیم که عموم از آنها مطلع نمی باشد. اگر شما نیز به جایگاه ما قرار داشتید و از این قضایا آگاه می شدید قطعا همین مسیر را طی می کردید.در خصوص زعفران باید به این نکته مهم توجه داشت که زعفران محصولی صرفا کشاورزی یا اقتصادی نیست بلکه در آن بازیگران مختلفی نقش آفرینی می کنند. این محصول همزمان واجد اوصاف سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و حتی امنیتی است و در تحلیل آن همزمان باید تمام این عناصر را مدنظر قرار داد.بنده نقدهای دنیای زعفران را می خوانم اما اعتقادم آنست که با مدل های تحلیل اقتصادی صرف نمی توان گره های پرشمار این صنعت را گشود زیرا عناصر اجتماعی این محصول عملا بر سایر اوصاف آن پیشی گرفته است.

با کمک کارگروهی علمی در معاونت ریاست جمهوری نقشه راه آینده را تعیین خواهد کرد

ایشان در لابلای گفتگو برای نخستین بار از تشکیل کارگروهی علمی در معاونت ریاست جمهوری پرده برداشت؛ نهادی که بناست اولین جلسه آن در روزهای اتی تشکیل شود و با حضور تمام بازیگران این صنعت ( متشکل از فعالین مکانیزاسیون ، پزشکی ، فراوری ، کشاورزان و سایرین ) در جایگاه یک اتاق فکر ایفای نقش نماید.این کارگروه با محوریت برنامه های بلند مدت در صنعت زعفران و با هدف جلوگیری از خام فروشی و افت قیمت زعفران تشکیل خواهد شد.

برنامه های بلندمدت در راه است

این گفتگوی طولانی در حالی پایان یافت که عمدتا به مسایل روز صنعت زعفران اختصاص یافت. بنا به رعایت مصالحی که دکتر زنگنه بر آن تاکید داشتند ، ادامه ی گفتگو به زمان دیگری موکول شد و نهایتا توافق بر آن شد که پس از اتمام فصل برداشت در گفتگویی مفصل تر ، به برنامه های بلند مدت دکتر زنگنه در راستای اعتلای صنعت طلای سرخ بپردازیم.

در پایان بر ما فرض است که از ایشان بابت متانت ‌و سعه صدر مثال زدنی اش در طول گفتگو تشکر نماییم.بی تردید ، تلاش و پشتکار جناب زنگنه اکر با برنامه های اصولی همراه شود ،  آثار مثبتی را در پی خواهد داشت و نام ایشان را در تاریخ صنعت زعفران ایران ماندگار خواهد ساخت  و الا ، رهگذری خواهند بود ، همانند سایر نمایندگان خراسان در مجلس ، که چندصباحی آمدند و رفتند و نماندند ؛ امیدواریم اما ایشان بتواند و بماند که خیر همگان در آنست…

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید