خبرها از کاهش تولید؛ بازدهی زعفران در تایباد کاهش یافته است

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 29, 1399
  • اخبار

مدیر جهاد کشاورزی تایباد اعلام کرد:

بازدهی محصول زعفران در تایباد ۴۰ درصد کاهش یافته است

همزمان با پایان فصل برداشت زعفران در تایباد ۲۱ تن زعفران خشک در این شهرستان تولید شد که نشان دهنده کاهش عملکرد ۴۰ درصدی محصول زعفران نسبت به سال گذشته است.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد روز چهارشنبه به ایرنا گفت: سرما در ابتدای فصل برداشت این محصول و تراکنش نامناسب بارندگیهای سال قبل باعث کاهش عملکرد این محصول در سال زراعی کنونی در این شهرستان شد.

محمد میری افزود: این در حالی است که امسال سطح زیر کشت زعفران در این شهرستان با ۶۵۰ هکتار افزایش به ۶ هزار و ۸۵۰ هکتار رسید که نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: از این سطح زیرکشت ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار بارور و ۶۵۰ هکتار غیربارور است و به ازای هر هکتار زیرکشت زعفران ۱۳۰ نفر روز از مرحله کاشت تا برداشت مشغول کار شدند.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد ادامه داد: عملکرد زعفران خشک در کشتزارهای تایباد امسال در هر هکتار به بیش از سه کیلوگرم رسید و در مجموع بیش از ۲۱ تن زعفران خشک در این شهرستان برداشت شد.

میری گفت: کشت زعفران با توجه به نیاز کم آن به آب با استقبال شدید کشاورزان روبرو شده و به همین خاطر تامین کودهای شیمیایی و ریزمغذی مورد نیاز، ترویج روش‌های نوین آبیاری، مبارزه با علف‌های هرز، جلوگیری از چرای دام در مزارع و ارائه راهنمایی‌ها و توصیه‌های فنی همه ساله برای حمایت از زعفرانکاران صورت می‌گیرد.

وی افزود: امسال هزار تن انواع کود شیمیایی بین کشاورزان زعفرانکار این شهرستان توزیع شد.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد با بیان اینکه این محصول در این شهرستان ۶ هزار بهره بردار دارد گفت: برداشت زعفران همه ساله از اواخر مهر آغاز و تا اواخر آبان ماه ماه ادامه دارد و همزمان با فصل برداشت این محصول یک بازار خرید رسمی در این شهرستان راه اندازی می شود.

میری افزود: در سال زراعی گذشته ۱۵ تن و ۵۰۰ کیلوگرم زعفران حمایتی از زعفرانکاران تایبادی خریداری شد.

او نبود صنایع فرآوری و بسته بندی این محصول را از مهمترین مشکلات زعفران کاران تایبادی عنوان کرد و گفت: همه ساله با شروع فصل برداشت با توجه به نبود صنایع تبدیلی ، زعفران کاران منطقه مجبور هستند دسترنج خود را به قیمت پایین تری به دلالان بفروشند و یا آن را برای تمیز کردن و یا جدا کردن سر گل به شهرستانهای همجوار بفرستند که بی شک این مساله از سود کشاورزان می کاهد.

۸۵ درصد جمعیت شهرستان تایباد به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و این شهرستان هفت هزار بهره بردار بخش کشاورزی و ۴۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد.

مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در  ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید