• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • مروری بر فعالیت رسانه ای و تبلیغاتی حرفه ای یک برند ایرانی زعفران؛ دم شما گرم، “علی آقا”!

مروری بر فعالیت رسانه ای و تبلیغاتی حرفه ای یک برند ایرانی زعفران؛ دم شما گرم، “علی آقا”!

  • توسط دنیای زعفران
  • آذر 11, 1399
  • گزارش
دستور وزیرکشاورزی به تعاونی روستایی

مروری بر فعالیت رسانه ای و تبلیغاتی حرفه ای و سارنده یک برند ایرانی زعفران

دم شما گرم، “علی آقا”

اگر به یوتیوب دسترسی دارید حتما فیلم مستند زیر را ببینید. یک فیلم 23 دقیقه ای بسیار خوش فرم با ریتم مناسب که هم زعفران ایران را به خوبی معرفی میکند و هم فرهنگ و غذاهای بومی کشور را. “علی آقا” هم در ضمن مستند، کار تبلیغاتی خودش را انجام میدهد و البته با صراحت برای زعفران قیمت هم اعلام میکند؛ قیمت شیرینِ هر کیلو 4 هزار یورو.

https://www.youtube.com/watch?v=CjaQwTWNxDM

در این مستند یک چهره نسبتا مشهور بین المللی یعنی تریور جیمز(trevor james) که یک یوتیوبر مشهور هم هست در کنار یک چهره جذاب ایرانی یعنی حمید سپیدنام(مستر تستر) سراغ کارخانه زعفران، مصارف آن ، مزارع زعفران و البته غذاها و محل های سنتی در مشهد و سایر مناطق میروند.

این مستند با حضور یک چهره یوتیوبر در حوزه غذاهای خیابانی، که طبیعتا طرفداران و بینندگانی در سراسر دنیا دارد، یک ابزار خوب برای معرفی رعفران و گسترش مصرف ان است. ضمن آنکه فرهنگ و غذای ایرانی را هم معرفی میکند.

این گونه فعالیت های رسانه ای و تبلیغاتی حرفه ای و خوش فرم، یکی از مسیرهای رفع خام فروشی زعفران است. به این ترتیب که اولا محصول زعفران و خواص آن به مصرف کنندگان نهایی معرفی می شود و همزمان، قدرت نفوذ ایران و برندهای ایرانی به بازارهای خرده فروشی هم افزایش می یابد. این مسیر توسعه اصولی صنعت زعفران است. اگر آقایان حوصله آن را داشته باشند.

البته واضح است که این مستند با سرمایه گذاری علی آقا انجام شده است و قطعا دعوت یک چهره بین المللی و هزینه های تهیه محتوا و … کم هم نیست. شاید بگویید که او برای نفع شخصی و گسترش برندش این کار را انجام داده است، پس چه جای ستایش دارد؟ پاسخ این است که چه اشکال دارد کسی دنبال منفعت خودش باشد و البته منفعتش را از مسیری تعریف و پیگیری کند که همزمان به کشور، کشاورزان، قیمت زعفران و حتی فرهنگ کشور هم کمک کند؟ این فعالیت حرفه ای و تمیز را بگذارید کنار فعالیت تجاری که برای 2هزار سود، به رقابت منفی در دوبی و ترکیه می پردازند و هر روز قیمت ها را بیشتر سرکوب میکنند. اگر انها هم رقابت خود را به جای تلاش برای فروش در بازار دلالی منطقه ای، به تلاش برای نفوذ در بازار خرده فروشی  بین المللی معطوف کنند، قطعا قیمت زعفران باید بیش از 3 هزار یورو می بود. کار علی آقا رقابت تمیز و حرفه ای و سالم و سازنده است که در برابر رقابت منفی و کثیف و مخرب تجار دیگر قرار دارد. اگر دسته اول بیشتر شود و غالب شود، قطعا زعفران به صورت اصولی رشد خواهد کرد. اما الان علی آقاها مهجورند و دلالان و تجار غیرحرفه ای غالب! امید هست که به زودی ورق برگردد.

پی نوشت: حدود 2 سال قبل بازدیدی از کارخانه نوین زعفران داشتم. همه کارکنان، از نگهبان دم در تا منشی و معاونان و …، مدیرعامل و مالک شرکت را علی آقا صدا میکردند. با وام گیری از فرهنگ سازمانی آن کارخانه، اینجا نیز از این عبارت برای معرفی ایشان استفاده کردیم.

پی نوشت2: در نوشتار بالا، مقصود توصیف روش درست بازاریابی و نفوذ  در بازار بود که منجر به کمک به قیمتگذاری مناسب توسط ایران و بهبود تقاضا و قیمت زعفران می شود. شخص و برندها حاشیه موضوع هستند. همراهان دنیای زعفران به یاد دارند که همین چند هفته قبل در موضوعی دیگر منتقد آقای شریعتی بودیم و ایشان را به مناظره دعوت کردیم. اما بر همگان واضح است که فعالیت علی آقای شریعتی در حوزه بازاریابی زعفران، منحصر به فرد و بسیار سازنده و قابل تقدیر است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید