ویژگی های زعفران تقلبی

  • توسط دنیای زعفران
  • بهمن 27, 1399
  • اخبار
ویژگی های زعفران تقلبی - تفاوت‌های زعفران تازه با تقلبی

ویژگی های زعفران تقلبی

یک مدیر پژوهشی در خراسان جنوبی ضمن اشاره به موضوع ویژگی های زعفران تقلبی در خصوص روش های تشخیص زعفران اصیل از تقلبی اشاره و نهایتا توصیه کرد که بهترین روش خرید از مراجع معتبر است.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: امروزه روش‌های تجربی و آزمایشگاهی زیادی برای تشخیص زعفران اصلی از تقلبی وجود دارد که برخی معیارها از جمله رنگ و بوی خاص زعفران و ترکیبات آن به این شناسایی کمک می‌کنند.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ویزگی های زعفران تقلبی اظهار کرد: زعفران گرانترین و در عین حال پرطرفدارترین ادویه جهان است و قیمت بالای این محصول تقلب در فروش آن را برای سودجویان توجیه پذیر می‌کند. وی افزود: علی رغم اینکه بسیاری از مردم تقلب در زعفران را تنها رنگ آمیزی قسمت سفید رنگ متصل به کلاله های زعفران می‌دانند که در اصطلاح گیاهشناسی به آن خامه می‌گویند، اما روش‌های بسیاری برای تقلب در زعفران وجود دارد.

چند روش تولید زعفران تقلبی

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: در حالی که به عنوان مثال استفاده از گلبرگ گیاه گلرنگ بجای زعفران اصلی تنها موجب زیان اقتصادی به خریدار می‌شود، استفاده از برخی مواد برای رنگ آمیزی قسمت‌هایی از سایر گیاهان مانند خامه یا همان کاکل ذرت که شباهت زیادی به کلاله زعفران دارد می‌تواند منجر به بروز صدمات جدی به سلامت افراد شود.

ابراهیمی ادامه داد: برخی از مواد مانند تارتازین که نوعی رنگ مصنوعی است در صورت استفاده توسط خریداران زعفران تقلبی می‌تواند منجر به ایجاد سرطان شود.

وی افزود: از نوعی شناساگر پی اچ به نام متیل اورانژ که محلول در آب است، رنگ فلورسنت ائوزین و رنگ مصنوعی اریتروسین نیز برای رنگ آمیزی ترکیبات شبه زعفران استفاده می‌شود؛ همچنین افزودن روغن، عسل،  گلیسرین، محلول‌هایی از پتاسیم یا آمونیوم نیترات و الیاف گوشت نیز از دیگر راه‌های تقلب در زعفران است.

این پژوهشگر اظهار کرد: برخی از سودجویان نیز با اضافه کردن مقادیر کمی از برخی گیاهان مانند همیشه بهار، گل انار، شقایق، زردچوبه و فلفل قرمز تشخیص این مواد از رشته‌های حقیقی زعفران را برای خریدار دشوار می‌کنند.

ابراهیمی ادامه داد: خوشبختانه امروزه روش‌های تجربی و آزمایشگاهی زیادی برای تشخیص زعفران اصلی از تقلبی وجود دارد که برخی معیارها از جمله رنگ و بوی خاص زعفران و ترکیبات آن به این شناسایی کمک می‌کنند.

وی بیان کرد: اخیرا استفاده از نشانگرهای مولکولی مبتنی بر DNA نیز برای شناسایی تقلبات زعفران مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ استفاده از آغازگرها نیز در واکنش PCR سبب تکثیر نوارهای مربوط به انواع تقلبات در زعفران می‌شود و از این رو این روش با دقت بالایی امکان تشخیص نوع تقلب را امکان پذیر می‌کند.

 

تقلب در زعفران پودر شده آسان‌تر است

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: اغلب تقلب در زعفران پودر شده به راحتی صورت می‌گیرد و امکان تشخیص اجزاء تقلبی اضافه شده به سادگی میسر نیست؛ خشک نشدن کامل زعفران نیز یکی از مصداق‌های تقلب در زعفران است که البته ممکن است سهوا نیز صورت گیرد.

ابراهیمی تصریح کرد: به دلیل عدم تبحر اغلب افراد جامعه در تشخیص زعفران اصلی و همچنین عدم امکان ارسال آن به آزمایشگاه برای عموم جامعه، بهترین و مطمئن ترین راه برای تهیه زعفران اصلی، خرید آن از فروشگاه‌های معتبر است.

وی یادآور شد: سایت بیرناب وابسته به مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک با اعتبار جهاد دانشگاهی از سال 1398 اقدام به تهیه محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از کشاورزان این استان و همچنین زعفران برداشت شده از مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی کرده است و خرید این محصولات از سایت بیرناب تضمینی برای کیفیت و اصل بودن این محصولات خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما