بازیگران جدید زعفران بورسی و روزهای خاص زعفران

بازیگران جدید زعفران- ورود صندوق ها به زعفران

 بازیگران جدید زعفران بورسی و روزهای خاص زعفران (بخش دوم)

در گزارش قبلی بازیگران جدید بورسی را معرفی کردیم و گفتیم که چطور صندوق های سرمایه گذاری با قراردادهایی بدون ریسک وارد زعفران شده اند و شرایطی را رقم زده اند که معاملات زعفران در بورس عملا بی معنی و بی ارتباط به بازار شده است و قیمت ها از بازار نقدی کنده شده است.

آنها این کار را با خرید اختیار فروش در کنار خرید گواهی سپرده انجام داده اند و در واقع خرید و فروش خود را انجام داده اند و بقیه ماجرا برایشان مهم نیست. آنها فقط منتظرند تا سررسید فرابرسد و سود قطعی خود را دشت کنند. این ماجرا نگرانی هایی را ایجاد کرده است که قبلا برخی از آنها را توضیح دادیم.

اما  نگرانی مهم این است که هم اکنون حدود 50 تن زعفران در اختیار بازیگران جدید زعفران است (صندوق های درامد ثابت) که اصلا برایشان مهم نیست چه چیزخریده اند؛ زعفران باشد یا کاه یا علوفه یا طلا یا خاک؛ هیچ  تفاوتی ندارد.

خلاصه عملیات پیچیده در بازار گواهی و اختیار و آتی این است که “اینها در واقع یک چیزی را نقد خریده اند و به قیمت بالاتر نسیه فروخته اند” و از این محل یک سود تضمین شده کسب کرده اند. آن چیز هم اصلا مهم نیست و تحلیل بازار و بازیگران و روندهای ان هم مهم نیست.

بازیگران جدید زعفران بورسی و چند نکته مهم

1️⃣انگیزه  کسی  که این بستر را فراهم کرده است چیست؟ که در بهترین حالت انگیره تامین مالی داشته است

2️⃣در این شرایط که زعفران به صورت انحصاری و کد به کد جابه جا می شود، دسترسی بازیگران واقعی به زعفران مختل نشود. که در شرایط فعلی شده است.چرا که زعفران در اختیار صندوق هایی است که برای استفاده از اختیار فروش خود آن را تا تیرماه نگه میدارند (مگر اینکه قیمت ها از 40 بیشتر شود) لذا بازار خشک و دسترسی به زعفران در بورس برای تولیکننده و صادرکننده واقعی عملا بسیار سخت است.

3️⃣ انگیزه انحصاری پشت داستان نباشد (فروشنده اختیار)

4️⃣ و از همه مهمتر اینکه سناریوی پایان بازی چیست؟  اگر صندوق ها در تیرماه – به هر دلیلی- علاقه ای به تمدید بازی نداشتند و از بازار خارج شدند تا ماسه یا خاک یا سهام بخرند، تکلیف 50 تن زعفران چه می شود؟

صادرکننده اختیار فروش­های زعفران موظف است همه زعفران صندوق ها را در قیمت 40 میلیون تومان بخرد. اگر تا آن موقع قیمت بالاتر از 40 میلیون تومان نباشد، قطعا مدیریت این میزان از عرضه کار بسیار سختی خواهد بود. تامین نقدینگی برای خرید حدود 50 تن زعفران توسط صادرکننده اختیار هم کار آسانی نیست. لذا اگر قیمت ها رشد نکند بازیگران جدید زعفران بورسی می­توانند منشا یک بحران در بازار باشند. حتی خودشان هم باید احتمال نکول صادرکننده را جدی بگیرند و سود خود را قطعی تصور نکنند.

(با تشکر و قدردانی از آقای شهریاری تحلیلگر خوب بازار بابت نکاتی که در اختیار دنیای زعفران قرار داده اند و در تحلیل فوق از ان استفاده شده است)

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید